Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

hjälp med val av kolonnbränare

Allt om kolonnbrännare.
elvis presley
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: mån nov 14, 2016 21:11
Utrustning: ny

hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av elvis presley »

hej jag har en 300liter kärl jag ska bygga på, vilken av kolonnerna får man renast produkt ut av?

jag håller på bygga styrning till kylningen som ska vara ett slutet system,,, vilken noggranhet ska det vara på kylningen??

hur stora el patroner behöver jag?

vilken temp ska jag hålla i kärlet?

tack på förhand :D
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av ÖlBurken »

Vänd på frågan lite: vad vill du till erka för nåt? Neutralt eller smaksatt?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av temp_wricko »

elvis presley skrev:hej jag har en 300liter kärl jag ska bygga på, vilken av kolonnerna får man renast produkt ut av?
Den du styr bäst och tar ordentliga cuts med. VM anses som lätt att köra med bra resultat. Går att uppgradera till någon variant med ARC och headskolonn för mer automatisk körning.
elvis presley skrev:jag håller på bygga styrning till kylningen som ska vara ett slutet system,,, vilken noggranhet ska det vara på kylningen??
Noggrannhet? tror inte att jag förstår frågan. Det skall inte läcka någonstans och ett konstant flöde behövs.
elvis presley skrev:hur stora el patroner behöver jag?
De ska passa kärlet och vara anpassade till kolonnens storlek vid körning. För uppvärmning kan du ha hur stor effekt som helst.
elvis presley skrev:vilken temp ska jag hålla i kärlet?
Du ska inte bry dig om tempen i kärlet. Det ska koka, det är allt.



Annars håller jag med ÖlBurken och tror du behöver tänka över vad du vill ha ut och även läsa på lite så du förstår den process du tänkt dig.
Och ett annat tips: Börja varje mening med stor bokstav.
/Wricko
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av latmasken »

Jag tror Mr Presley verkar tro att kylningen ska styras med nån termostat, men det är ju alltså helt fel.

Normalt så ska mäsken som sagt var koka. I fysiken i grundskolan fick man lära sig att när man tillsätter energi (energi=effekt gånger tid) till en vätska så stiger temperaturen tills vätskan nån kokpunkten, sen kommer varje joule man tillsätter att skapa ånga: vätskan kokar.

Mängden ånga som bildas beror på hur hög effekt man har på elementet man kokar med, effekten ska anpassas till kolonnen så ånghastigheten (i meter per sekund) blir "lagom".

Det element som är lagom för att koka mäsken brukar dock vara ganska litet, så det tar evigheter att värma upp mäsken med det. Därför kör man element med högre effekt för att värma upp mäsken, sen strax innan den börjar koka slår man av de elementen eftersom annars kommer man få för högt ångflöde.

Sen ska då refluxkylaren klara av att kyla bort ungefär lika mycket effekt som man kokar med, så att man kan få 100% reflux (d.v.s. all ånga kyls och droppar tillbaka ner i kärlet). Det gör inte direkt nåt om refluxkylaren kan kyla för mycket. Produktkylaren sen ska bara kyla det som behövs för att kyla produkten som kommer ut (det blir kokarens effekt minus refluxkylarens effekt).


Och om du inte fattar ett jota av vad jag skrivit så är det bara att läsa på i de klistrade trådarna om destillationsteori och kolonntyper.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av Mr_President »

Jag föreslår en 5 plattors Bubble plate kolonn på 6 tum å 12 kW matning.

Sen ska du jäsa mäsken långsamt vid ca 20C och gärna annat än vitt socker.

Gör bra cuts och kola statiskt med 1dl kol per 10l sprit i nån vecka eller två.

Blir prima produkt och inte lika trixit som en VM (om man ska få en bra produkt utan att kola) bara blåsa på.

Jag påstår att en kolad bubble plate produkt blir bättre än en okolad VM produkt alla dagar i veckan.

Sen är ju smaken som baken iofs.
Bilagor
IMG_2913.JPG
IMG_2913.JPG (185.38 KiB) Visad 873 gånger
qvistus
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jul 17, 2008 20:12

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av qvistus »

Säger bara äntligen någon som är med! Vet inget om nämnd brännare men att bra bränd produkt Cuts och sedan kolad smakar mycket bättre än en neutral från VW eller ARC-brännare :D i mitt fall en koppar CM med amphora (stavning?) Varför hela tiden sträva efter neutral? Det lilla exrajobbet som krävs är värt besväret för hur det än är så är det smaken som räknas! Denna produkt förtärs som bäst som snaps eller on the rocks. Detta är då enligt mej men smaken är ju som baken!

/qvistus
elvis presley
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: mån nov 14, 2016 21:11
Utrustning: ny

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av elvis presley »

Hej jag är ju ny på det här forumet,

Min tanke är ren sprit eller neutral, att slippa kola vore ju skönt att slippa. Har inte så högt i tak 180cm går det att bygga kort kolonn?

Men det verkar som att VM är det som funkar bra då?

Men är det 6" jag måste ha och hur lång ska den vara till 300liter? Jag har annars 76mm rör eller blir det för litet?

Har köpt skurbollar i rostfritt som jag tänkt ha i.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av rkr »

What size fuses you have will determine the limit for power. How much you can cool off with circulating system is another limit. With scrubbers the column efficiency will drop as the diameter increases, 2" is good, 3" is not as good and 4" would certainly require reflux spreaders and extra long column. Lower power means more time to distill. You need to consider those parameters from your points of view and match everything to a working combination.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
elvis presley
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: mån nov 14, 2016 21:11
Utrustning: ny

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av elvis presley »

Har 16amp i dag men skulle kunna säkra upp till 20-25 om det skulle behövas.
Jag har egen brunn vatten, jag har ett slutet system som jag kan använda mig av, det kommer in 1`plus grad från det

Sen har jag tänkt använda skurbollar eller ska jag använda något annat som är bättre???

Eller tror du att jag klarar mig med en VM kolonn 2" 1.5m?
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av rkr »

16A = 3kW = 76mm column with scrubber packing. SPP would be much better packing material, HETP is about 26-30mm versus 55-80mm with scrubbers. It also tolerates higher vapor speed. 2" column works with 2kW power and scrubbers assuming some heat losses.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
elvis presley
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: mån nov 14, 2016 21:11
Utrustning: ny

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av elvis presley »

ok hur lång kolonn ska jag ha då till 76mm? Tror du att det räcker med 3kw till 300liter?
Jag har beställt den här nu... Designing and Building Automatic Stills (2nd Edition) - by Riku
kraggen
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 05, 2016 20:24
Utrustning: kokare

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av kraggen »

Eller 16A = 6Kw
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av Toffeln »

kraggen skrev:Eller 16A = 6Kw
Nej.
Ampere x Volt = Watt
Kilo betyder tusen = 1000w = 1kW
6x230= 1380w
10x230= 2300w
16x230= 3680w
25x230= 5750w
32x230= 7360w
6Kw kan du klara en kortare stund (15-20 minuter) på 25A gammal-propp-säkring. Annars är det 32A som behövs.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av AirQ »

Toffeln skrev:
kraggen skrev:Eller 16A = 6Kw
Nej.
Ampere x Volt = Watt
Kilo betyder tusen = 1000w = 1kW
6x230= 1380w
10x230= 2300w
16x230= 3680w
25x230= 5750w
32x230= 7360w
6Kw kan du klara en kortare stund (15-20 minuter) på 25A gammal-propp-säkring. Annars är det 32A som behövs.
Är väll inte så vanligt att man försöker köra 6kw på 230v, i så fall sprider man ju ut det på olika säkringar.

6kw på 380v är väll rätt normalt på 16a annars

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av Mr_President »

Går ju koppla 3-fas 230V oxså (fas mot nolla). Har fått för mig att det är vanligt i Norge.

Leta runt efter 3 vägguttag med olika fas och sedan koppla 3-fas (230) med dem och hoppas att inget annat drar ström på dem samtidigt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster