Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

hjälp med val av kolonnbränare

Allt om kolonnbrännare.
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av Mrbsod »

elvis presley skrev:hej så då kan jag köra med 2kw på 2"kolonn? :D förstår att man måste ha mer kw för uppvärming :D

om skulle gå upp 3" kolonn vilken kw hamnar man på då?
En fetare elpatron kostar nästan inget alls jämfört med en på 2kw, och den behövs under uppkoket i alla fall. Sen om du kör den på 2 3 eller 4 kw under själva produktionsfasen beror ju på val av packning, hur noga du är med kvaliteten på produkten osv. Så köp en rejäl elpatron så räcker den till även om du uppgraderar från 2 till 3 tum. 2tum är väl hyggligt standardstorlek för hobbynivå känns det som.

Beror ju även lite på hur du tänker köra, om du strippar det först, och sedan späder ut bodyn med vatten och funkar.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av Swedish Pride »

två tum funkar, 3 tum funkar dubbelt så snabbt, så du blir klar snabbare :thumbup:
elvis presley
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: mån nov 14, 2016 21:11
Utrustning: ny

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av elvis presley »

på 2" kolonn 2kw under körning. så på 3" kolonn 4kw under körning

oavsett storlek på kärlet?

strippar vad menas med det? och att späda bodyn? vad är det på svenska är inte riktigt me på alla nya ord?
elvis presley
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: mån nov 14, 2016 21:11
Utrustning: ny

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av elvis presley »

https://www.aliexpress.com/item/Home-Di ... c84a&tpp=1

är det nån som har provat en sådan här?
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av Swedish Pride »

kan nog funka ok, men billigare att bygga själv, om du ens har lite DIY skills så e det lättare än man tror.
med koppar vill säga, med SS så måste man svetsa
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av Mrbsod »

elvis presley skrev:på 2" kolonn 2kw under körning. så på 3" kolonn 4kw under körning

oavsett storlek på kärlet?

strippar vad menas med det? och att späda bodyn? vad är det på svenska är inte riktigt me på alla nya ord?
Men du måste kunna reglera effekten. Hög effekt under uppkok. Jag kör 6kw. Men visst kan du köra på 2kw om du har väldigt mycket tålamod... Högre effekt hade gett problem med säkringarna. Sen skruvar jag ner effekten rejält när kärlet kommer upp i temp.

Strippa är när man kör en grovavskiljning på ganska hög effekt, skiljer av sådant som är oönskat i början (heads/foreshot) och slutet (tails) lite grovt, tömmer brännaren och gör rent, och sedan lägger tillbaka produkten i brännaren (med extra vatten, så du är säker på att elpatronen hamnar under vätskan i slutet av nästa körning. Så kör man nästa omgång med lägre effekt och får en renare och starkare produkt.

Max effekt under uppkok. Lägre effekt om du kör en stripp. Lägst effekt om du skippar strippen och kör för slutprodukt direkt. Köp en fet elpatron och se till att kunna gå ner i effekt så blir det bra.

Anhående brännaren du länka till. Plattor och synglas må se snyggt ut, men det räcker ganska bra med ett synglas (t.ex. en sådan https://m.aliexpress.com/s/item/32668466181.html). Det behövs väl inte egentligen, men kan ju vara bra att ha...

En packad kolumn ger renare produkt jämfört med plattor, är nog billigare också. Är du ute efter vodka är det sannolikt bättre att du satsar på packad kolumn istället.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av Swedish Pride »

jupp, plattor för virre, packat för brännvin
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av Mrbsod »

Swedish Pride skrev:jupp, plattor för virre, packat för brännvin
Fast en packad kolumn kan man ju alltid minska packningen, minska reflux och öka effekten om man vill köra whiskey eller rom. Den är ju mångsidigare på det sättet jämfört med plattor kan jag tycka. Men jag dricker inte whiskey, så jag är ute på lite tunn is här...
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av Swedish Pride »

Mrbsod skrev:
Swedish Pride skrev:jupp, plattor för virre, packat för brännvin
Fast en packad kolumn kan man ju alltid minska packningen, minska reflux och öka effekten om man vill köra whiskey eller rom. Den är ju mångsidigare på det sättet jämfört med plattor kan jag tycka. Men jag dricker inte whiskey, så jag är ute på lite tunn is här...
ja, kanske det, har aldrig provat virre i packning, han en packad section jag lägger på ovanpå två plattor när jag vill ha renat, funkar bra
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av smygbrännarn »

Hur går det med förkylningen sp ? Packad kollon funkar jävulskt bra med whiskey. Själv kör jag hellre det än plattor. Bara att justera refluxen. Dock är inte vm att föredra. Men lm och cm funkar prima.
elvis presley
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: mån nov 14, 2016 21:11
Utrustning: ny

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av elvis presley »

hej hu har jag fått lite svar :)

jag har en 25liter bytta som jag kört med ,2kw under körning. har kört med klarning i mäsken låtit stå ett tag.

har gjort en vm-stripper 2" lite längre så jag har ss-stål ull 2m packat och kylaren högst upp.

och är riktigt nöj med det:) och kolat 2 gånger riktigt bra:) har inte strippat om den ska prövat det senare.
anting kör jag med 2"aren, eller så bygger jag likadan i 3" till 300liter tank. tror du jag klarar mig på 6kw i den då?
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av smygbrännarn »

Hmm nu blev det rörigt. Du har byggt en Vm stripper? Du kan inte strippa med en vm. Den har 2 m packning? En strpper behöver inte ha packning.
Men jag antar att du menar att du har en Vm med två meter packnig som du kör med och det är fine. Till en 3 tummare så skulle jag rekommendera max hundra liter tank och 6kw. Till 300 liter tank behöver du 6tum minst om du ska koka vodka. Och minst 12 kw men helst över 20kw
Senast redigerad av smygbrännarn, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av smygbrännarn »

Sedan om du har en vm med 2 meter packnig och behöver kola 2 ggr så gör du något alvarligt fel. Börja om och läs teorin på sidan en gång till så ska du se att det går lättare sen. Mvh smygis
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av Mrbsod »

Fundera inte ens på 300 liter om du behöver kola överhuvudtaget. Få ordning på din 2".

Skala inte upp. Håll det på hobbynivå för husbehov, försök inte tjäna pengar på det, det kommer bara sluta illa.
elvis presley
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: mån nov 14, 2016 21:11
Utrustning: ny

Re: hjälp med val av kolonnbränare

Inlägg av elvis presley »

/download/public/andy/VM.JPG

jag har en sådan. och jag vill bara ha ut ren vodka.

så jag har fel kolonn då för det?? jag skippar 300liter då. jag vill ha 100liter i stället.

jag kanske gör helt fel när jag kör då helt enkelt,
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster