Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vm brännare för/nackdelar ?

Här diskuteras Vapour Management
mrfillefjong
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis nov 01, 2016 18:08

Vm brännare för/nackdelar ?

Inlägg av mrfillefjong »

Hej ny i detta forum, kul att hitta likasinnade :)

Det första jag la märke till var vm brännaren som var helt ny för mig ( kör cm brännare idag ).
Vilka fördelar och nackdelar finns ?
Även koppar var nytt för mig, blir spriten verkligen så ren som folk skriver ? Kör du kopparen i hela kolonen eller delar man upp det ?

Är sugen att testa detta med vm brännare finns det någon bra ritning/förklaring till denna ?

Tack på förhand !
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vm brännare för/nackdelar ?

Inlägg av latmasken »

Om vi bara jämför VM med CM så är väl fördelen med VM att man får snabbare respons på regleringen. Stänger du ventilen på en VM så stoppar du ju uttaget direkt. För att göra samma sak på en CM måste du dåna på med kylvatten och det lär dröja innan det det stoppar upp.

Om man sen istället jämför CM med PM så är det ju enklare att reglera effekten på en kokare än på en kylare.

Jag kom på att ytterligare en fördel med VM är väl att man kan ha en headsfälla så man i princip slipper blöda ut heads (heads samlas längst upp i kolonnen). Med en CM/PM så gör du ju uttaget från toppen av kolonnen istället, vilket gör att du måste blöda ut heads först.
mrfillefjong
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis nov 01, 2016 18:08

Re: Vm brännare för/nackdelar ?

Inlägg av mrfillefjong »

Okej tack för bra beskrivning.

Är relativt grön på det här, har kokat 4 gånger än så länge och upplärd av gamla vargar som kört sitt race i alla år och sen upptäcka detta forum som finns hur mycket info som helst. :thumbup:

Haha ursäkta denna fråga, Headsfälla hur ser den ut ? :roll:

Kommer sitta många timmar här känner jag :D

Om man jämför vm med cm, är det mer komplicerat för en rookie ? :wink:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vm brännare för/nackdelar ?

Inlägg av latmasken »

Headsfälla kan se ut på lite olika sätt.

Jag har aldrig byggt nån brännare, men min bild är att VM är enklare att bygga än CM/PM, det svåraste är att få tag i en bra kulventil (eller om man lyckas få tag i en spjällventil).

Läs de klistrade trådarna om olika brännartyper och lite byggtrådar så får du rätt snabbt en bra bild av hur komplicerat det är.
mrfillefjong
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis nov 01, 2016 18:08

Re: Vm brännare för/nackdelar ?

Inlägg av mrfillefjong »

okej ska plugga på lite, nja kulventil ska inte vara några problem då jag jobbar på ett mejeri :thumbup:

tack så länge :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vm brännare för/nackdelar ?

Inlägg av latmasken »

Ja då har du kanske tillgång till rostfria kulventiler, annars brukar de flesta vara i mässing så de behöver behandlas för att inte ge ifrån sig bly.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Vm brännare för/nackdelar ?

Inlägg av Swedish Pride »

latmasken skrev:Ja då har du kanske tillgång till rostfria kulventiler, annars brukar de flesta vara i mässing så de behöver behandlas för att inte ge ifrån sig bly.
annars så e de rätt billigt att köpa på ebay
http://www.ebay.ie/itm/Ball-Valve-Reduc ... hucpBo1x9w
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster