Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Elpatron till 50L kärl

Värmeelement, vattenkokare, doppvärmare o.s.v.
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Elpatron till 50L kärl

Inlägg av popcorn »

Söker efter en elpatron till min kolonen brännare.
Har en labmaster brännare med ett expansion kärl på 50L med mejerikoppling. Har även 3 fas i huset.

Har kollat runt en del efter den rätta patronen som matchar mitt setup på kolonn och kärl.
Har kollat in en elpatron som verkar intressant
Patronen heter(( VB 9003F ))

https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/ ... cgodqagLiA

Har ni nåt annat förslag så skriv :thumbup: :thumbup:
Bryggmästare
Användarvisningsbild
fridolf
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön okt 15, 2006 2:00
Ort: Bultbo

Re: Elpatron till 50L kärl

Inlägg av fridolf »

Om du kollar Rinkaby rör och köper en utan den där plastlådan som du ändå inte behöver och bygger en egen så borde den bli billigare dessutom...
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Elpatron till 50L kärl

Inlägg av popcorn »

fridolf skrev:Om du kollar Rinkaby rör och köper en utan den där plastlådan som du ändå inte behöver och bygger en egen så borde den bli billigare dessutom...
hur många Kw eller Watt ska jag köra med. Finns ju så många olika. Skulle det inte funka med den VB 9003F ? Det som är med den är ju att den har bara en max temperatur på max 85°
Bryggmästare
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Elpatron till 50L kärl

Inlägg av rkr »

popcorn skrev:
fridolf skrev:Om du kollar Rinkaby rör och köper en utan den där plastlådan som du ändå inte behöver och bygger en egen så borde den bli billigare dessutom...
hur många Kw eller Watt ska jag köra med. Finns ju så många olika. Skulle det inte funka med den VB 9003F ? Det som är med den är ju att den har bara en max temperatur på max 85°
You need to match the power to your column diameter, power losses and packing material. Keep the vaporspeed at 20"/s or less or around 12"/s if using scrubbers.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Elpatron till 50L kärl

Inlägg av temp_wricko »

Den från dinvvsbutik.se ska du inte köpa då den kommer med effektstyrning och termostat. Titta på Rinkaby rör som fridolf tipsade om.
Du kan säkert hitta någon som har flera effektlägen så du snabbt kan värma upp och sedan destillera på lägre effekt.
Du skriver inget om vad för typ av brännare eller dimensioner så hur hög effekt du ska ha går inte att svara på.

Sen till nästa gång så särskriver du inte, stavar kolonn rätt och skriver watt i text och kW när du vill förkorta 1000W.
/Wricko
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Elpatron till 50L kärl

Inlägg av popcorn »

Längden är 100cm
Dimensionen är 2,5 tum
Labmaster brännare

Bild på brännaren
20161018-213300.jpg
Har en elpatron liggande i garaget. Den ligger på 3 x1000w 400/ 230v
Tror ni det kan va en elpatron som kan klara av brännaren och kärlet på 50L. Söker som sakt efter en elpatron som skulle va en bra matchning till det.

Bild på elpatronen
received-1243184499034046.jpeg
Tack för alla svar.
Som sakt kollar på och bygger mig en brännare så är ny på denna delen av brännare
Bryggmästare
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Elpatron till 50L kärl

Inlägg av temp_wricko »

Jag skulle kört på den patronen du redan har.

Dagens svensklektion blir det starka verbet säga: Böjs säga, sagt, sagt.
/Wricko
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Elpatron till 50L kärl

Inlägg av popcorn »

temp_wricko skrev:Jag skulle kört på den patronen du redan har.

Dagens svensklektion blir det starka verbet säga: Böjs säga, sagt, sagt.
Men då kommer min nästa fråga. Hur ska jag reglera värmen i kärlet när jag kopplar in den patronen.

3.0kw borde väll räcka. ( Elpatron K 200 3,0 kW )

http://www.rinkabyror.se/artikel/elpatr ... elect=true
Bryggmästare
Användarvisningsbild
fridolf
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön okt 15, 2006 2:00
Ort: Bultbo

Re: Elpatron till 50L kärl

Inlägg av fridolf »

Om du köper en patron utan termostat och bara har en ren patron med skyddskåpa så delar du upp slingorna så du kan köra dom på varsin fas tex och sätter en trefas kontakt på en elkabel till kokarn ,sätter tre brytare på en skarvsladd för 380 så du kan bryta en eller två eller tre faser och finjusterar med vattnet. Eller så köper du en kontaktor som du drar alla tre faser igenom och styr kontaktorn med en termostat.
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Elpatron till 50L kärl

Inlägg av popcorn »

fridolf skrev:Om du köper en patron utan termostat och bara har en ren patron med skyddskåpa så delar du upp slingorna så du kan köra dom på varsin fas tex och sätter en trefas kontakt på en elkabel till kokarn ,sätter tre brytare på en skarvsladd för 380 så du kan bryta en eller två eller tre faser och finjusterar med vattnet. Eller så köper du en kontaktor som du drar alla tre faser igenom och styr kontaktorn med en termostat.
har du nåt koplings chema liggande till det ? Vad är det för kontaktor du menar att jag kan köpa. Du hår länka mig en sån. Mvh
Bryggmästare
Användarvisningsbild
fridolf
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön okt 15, 2006 2:00
Ort: Bultbo

Re: Elpatron till 50L kärl

Inlägg av fridolf »

En sån här till exempel. http://www.schneider-electric.se/sv/pro ... ry-id=1500. Termostat till det som placeras på lämplig höjd på kollon så den hinner reagera i tid. http://www.dba.dk/termostat-ny-forbedre ... 017318705/ Elschema har jag dock inget.
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Elpatron till 50L kärl

Inlägg av popcorn »

fridolf skrev:En sån här till exempel. http://www.schneider-electric.se/sv/pro ... ry-id=1500. Termostat till det som placeras på lämplig höjd på kolonn så den hinner reagera i tid. http://www.dba.dk/termostat-ny-forbedre ... 017318705/ Elschema har jag dock inget.
Ser där ja. Skulle kunna bli riktigt bra ju. Jag är ju redo att lägga en bra peng för att få det så bra som möjligt. Hade varit grymt att få tag i nått el/ kopplings schema :w00t: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ni som har lust att hjälpa mig med det här kan ju alltid PM mig :thumbup:

Tack för allt hjälp

Mvh
POPCORN
Bryggmästare
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Elpatron till 50L kärl

Inlägg av popcorn »

Där har ni en till bild på min elpatron.
20161020-160217.jpg
Söker som sakt efter ett kopplings schema :thumbup:
Bryggmästare
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Elpatron till 50L kärl

Inlägg av temp_wricko »

En fas på varje stift och nollan på "Y-et" i mitten.
Sakt är inte ett svenskt ord därav min tidigare svensklektion: Säga, sagt, sagt.
/Wricko
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Elpatron till 50L kärl

Inlägg av popcorn »

temp_wricko skrev:En fas på varje stift och nollan på "Y-et" i mitten.
Sakt är inte ett svenskt ord därav min tidigare svensklektion: Säga, sagt, sagt.
Har du nått kopling schema?
Låt min fina svenska vara. Ingen är ju perfekt :doh: :screwy:

Men hur svårt ska det va att få lite hjälp med att hitta en passande elpatron :mrgreen:
Bryggmästare
Skriv svar

Återgå till "Värmeelement"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster