Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av rkr »

Safety valve at the boiler lid is the way to go. Boiling happens at the boiler so there's highest pressure there and that's where the release should be. Using it on the lid means that you'll be venting steam and some ethanol vapor, not dumping hot liquid all around.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av popcorn »

rkr skrev:Safety valve at the boiler lid is the way to go. Boiling happens at the boiler so there's highest pressure there and that's where the release should be. Using it on the lid means that you'll be venting steam and some ethanol vapor, not dumping hot liquid all around.

Slainte, Riku
G7OQH2017-03-20-17-11-23.png
Förstår vad du menar och för mig skulle så tycker jag att det känns mer säkrare att säkerhetsventil sitter i botten en i toppen. Att släppa ut gas som är brand farlig känns inte så bra. Men att släppa utt mäsken känns mer säkert.
G7OQH2017-03-20-17-49-06.png
Bryggmästare
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av latmasken »

popcorn skrev:
latmasken skrev:Det där är ju en CM, den är ju öppen hela vägen så det ska ju inte kunna bli nåt tryck i den?
Skulle det bli tätt och börja bygga tryck så är det ju bara för säkerhets skull å ha en säkerhetsventil.
Ja men vad skulle göra att det blir tätt? Har du tänkt koka lim i den eller?
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av popcorn »

latmasken skrev:
popcorn skrev:
latmasken skrev:Det där är ju en CM, den är ju öppen hela vägen så det ska ju inte kunna bli nåt tryck i den?
Skulle det bli tätt och börja bygga tryck så är det ju bara för säkerhets skull å ha en säkerhetsventil.
Ja men vad skulle göra att det blir tätt? Har du tänkt koka lim i den eller?
lim hahaha ne fan :lol:
Vet att jag gör denna kolonnen lite over kill men men :thumbup:
Bryggmästare
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av drjosefelak »

Ja men vad skulle göra att det blir tätt? Har du tänkt koka lim i den eller?[/quote] lim hahaha ne fan :lol:
Vet att jag gör denna kolonnen lite over kill men men :thumbup:[/quote]


Det går inte att göra en lb overkill, den är totalt oduglig från början..
Bästföre Mäsk 7-9%
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av Bryssko »

Om det byggs upp ett tryck i din kokare som är så pass stort att du är rädd för det, så är det inte en säkerhetsventil du behöver. Det är en ny kokare
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av Mrbsod »

Bryssko skrev:Om det byggs upp ett tryck i din kokare som är så pass stort att du är rädd för det, så är det inte en säkerhetsventil du behöver. Det är en ny kokare
Bara att borra ett hål i locket av kokaren och sätta in en vinkork i hålet. Fattigmanssäkerhersventil.
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster