Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Stegvis ombyggnad av CM till VM

Här diskuteras Cooling Management
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av MRWELDER »

Varsågod :wink: bara synd att så många bara sitter här och inte ens BRYR sig att vilja hjälpa till
jag funkar verkligen inte så
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av led2 »

Ja nä, lite förvånad över att så få har svarat, kanske tycker folk det är ett meningslöst projekt att hålla på med en gammal CM :-/ eller så har de bara annat för sig. Glad åt den hjälp jag kan få i alla fall :)

Var och mätte på patina-kitteln och locket kröker sig ca 8 mm på 20cm vilket borde ge 1,2 mm på de 3 cm som fästet är brett. Kanske skulle funka med 2st 0,5 mm packningar ändå (eller en helt ny i akvariesilikon)? Börjar iofs bli mer och mer sugen på en helt ny maskin men ekonomin är i botten för tillfället :-/
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av led2 »

Sådär, nu är nytt kok på gång :) Fixat nya anslutningar för vatten så nu kan jag köra på 2kW i alla fall med full reflux. Men ja, förstår ju varför ni kör VM - är ju väldigt svårstyrt detta och eftersom toppkylaren rymmer ganska mycket vatten och flödet inte är så högt så tar det ju extra lång tid innan det blir nån reaktion. Kylspiral skulle antagligen svara betydligt bättre. Men men, detta är vad jag har för tillfället :-/

Var rätt sugen på att byta ut kolonnpackningen innan dagens körning men vågade inte riktigt mecka med skarven mellan kolonn och lock ifall jag inte skulle få det tätt igen. Efter den här omgången har jag så det räcker ett tag i alla fall så då ska jag se om jag kan göra lite förbättringar.

Jäkligt kul detta i alla fall :D Synd man inte har ett hus och svets och ett garage att vara i :)
Senast redigerad av led2, redigerad totalt 1 gång.
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av led2 »

"Strippar" nu, dvs kör kolonnen som jag kommer göra på andra koket men kör på högre temperatur och inte så noga med heads och tails (tog ut 6-7 cl heads på 16 liter mäsk och kommer nog inte ta ut tails alls) Ligger på 87% och tar ut ca 1l/timme. Borde jag minska uttaget?

Edit: Strippar är väl inte riktigt rätt ord, ful-kör är kanske bättre ;) Men men, glad fredag på er allihop! :D
Ede bibe lude, post mortem nulla voluptas
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av led2 »

mja ni, är väl kanske så ändå att det är ett dödsdömt projekt att få ut bra sprit ur den här kolonnen.. Tyckte jag lyckades ganska bra för några år sedan när jag kopplade bort genomströmningsrören och körde med stabilisering och gjorde cuts men nu fick jag bara ut 91% och det smakade inte så bra som jag mins att det gjorde då :-/ (behövde kolas då också visserligen) Var kanske lite oförsiktig när jag tog ut heads iofs, kanske skulle ha tagit ut långsammare och haft 1kW under den processen istället för att köra på 2kW genom hela.

Hur mycket tror ni man tjänar på att byta ut glaskulorna mot raschingringar? Eller vågar jag putta i skurbollar eller sticker förtenningen då? Hur mycket rör sig packningen under körning? Hör att glaskulorna längst ned rör sig lite när den kommer upp till kokpunkten i kärlet, efter det brukar jag nog inte höra nått..
Ede bibe lude, post mortem nulla voluptas
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av jokkman »

led2 skrev:mja ni, är väl kanske så ändå att det är ett dödsdömt projekt att få ut bra sprit ur den här kolonnen.. Tyckte jag lyckades ganska bra för några år sedan när jag kopplade bort genomströmningsrören och körde med stabilisering och gjorde cuts men nu fick jag bara ut 91% och det smakade inte så bra som jag mins att det gjorde då :-/ (behövde kolas då också visserligen) Var kanske lite oförsiktig när jag tog ut heads iofs, kanske skulle ha tagit ut långsammare och haft 1kW under den processen istället för att köra på 2kW genom hela.

Hur mycket tror ni man tjänar på att byta ut glaskulorna mot raschingringar? Eller vågar jag putta i skurbollar eller sticker förtenningen då? Hur mycket rör sig packningen under körning? Hör att glaskulorna längst ned rör sig lite när den kommer upp till kokpunkten i kärlet, efter det brukar jag nog inte höra nått..
Tror inte att "förtenningen sticker", skulle rek skurbollar och inte ens tänka på rach- ringar.
Du behöver inte packa dom så hårt första gången du kör. Testa att du kan blåsa genom kolonnen, det ska gå lätt att göra.

Har försökt hitta hur du har gjort med kylspiralen och produktkylaren men jag ser inget skrivet om det i tråden.
sätt en ventil på utgående vatten på resp kylare och ha dom ej ihopkopplade i serie. Detta gör att du kan finjustera kylspiralen och få mycket bättre produkt.
Sedan så kan du köra på lite hårdare på produktkylaren och få kall och luktfri kokning (säger inte att din körning luktar men varm produkt luktar betydligt mer än vad kall gör)

Isolera också kolonnen med liggunderlag, ett varv. du kan tejpa fast den med "gaffa tejp" och någon katt-strypare

Jag rek att du inte kör med mera än 1kw under uttag av hjärta, det ska räcka gott för din apparat.
Och sista råd gäller mäsken, gör mäsk på vinjäst. blir mycket "renare" mäsk och det märker man sedan på produkten.
Du får dock räkna med ca 3v jäsning för bästa resultat. Köp "noname" vinjäst ex härifrån: http://allt-fraktfritt.se/bayanus-unive ... rpose.html
Den funkar ypperligt och blanda med endast 6kg socker, stor skillnad på kvaliten på mäsken om du gör så. Och sedan är den jästen billig också ;-)
(Sedan så kan du när du är varm i kläderna göra smaksatt med din CM också, finns en hel del roliga recept som är enkla att göra)

Lycka till och skriv gärna mer i tråden eftersom projektet fortlöper
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av led2 »

Tusen tack för svar och intresse! :D Får bli skurbollar (har kollat med en bekant som är mer kemikunnig än jag och det verkade inte vara nån fara för elektrolyt mellan rf och tenn heller) Håller på att leta skurbollar nu, köpt ett paket på willys och ett på öb och tänkte testa stiltons tips att lägga dem i saltvatten över natten för att se om det rostar (står ju inget om material på paketet :-/ )

Refluxkylaren och produktkylaren är inte kopplade i serie utan kopplade med t-rör från vattenkranen med strypning på den till produktkylaren (den är väldigt väl tilltagen så aldrig varit nått problem med att produkten skulle varit varm (dock svagt se små "ångpuffar" där varje gång det kom en droppe senast men röret var kallt och dropparna kalla så begriper inte riktigt varför)) Sedan går refluxkylarvattnet upp ca 2 meter till en burk med breddavlopp för tryckutjämning och därifrån faller det ned till refluxkylaren där det sitter en kran för finjustering av flödet.

Är ingen kylspiral dock utan refluxkylaren ser ut ungefär som på bilden. Lite osäker dock för stämmer inte riktigt med placeringen av in- och utlopp så undrar om detta är nån modifiering jag ritade på inför ett tänkt bygge för ett antal år sedan (är inte jag som konstruerat originalet utan en släkting nån gång på 70-talet och den var inte tänkt att klara full reflux utan kylrören till kolonnfyllningen) men på ett ungefär ser den ut så. Vid utloppet sitter det en slang med en y-koppling med öppning för tillförsel av luft för att inte få hävertverkan så att ytterhöljet på kylaren töms.

1. Ånga in
3. Vatten in
7. Vatten ut

Men bara 1kW på en 4" kolonn? Borde inte det ge ett väldigt dåligt reflux-ratio i förhållande till en 2" kolonn som många kör på 1,5-2kW?

Ja isolering får det nog bli till nästa körning!

Smaksatt vore riktigt kul, men ja först lite varm i kläderna som sagt :)
Bilagor
IMG_2646.JPG
IMG_2646.JPG (163.28 KiB) Visad 1122 gånger
Ede bibe lude, post mortem nulla voluptas
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av jokkman »

Du har så rätt ang kw och tum på kolonnen, missade totalt (måste ha druckit något riktigt dåligt som temporärt gjorde mig blind..? haha)
När det gäller kylningen så skulle jag rek att du sätter en ventil på utgående vatten, nr7 på ritningen.
Om du gör det kan du sätta "tryck" på kylsystemet och reglera mera exakt flödet, detta gör väldigt mycket på slutresultatet dvs produkten.
Är generellt inte så mycket man behöver justera fram o tillbaka under en körning. Mera att mot slutet får man justera lite.
Sedan är det jäkligt smidigt att kunna stabilisera kolonnen på ett enkelt sätt innan körningen med en ventil på utgående vatten.
(Biltema har helt ok ventiler till bra priser)

Du ska inte behöva ha så stort flöde genom kylaren, och kylvattnet skall vara "ljummet/lite varmt" när det lämnar systemet. Då vet du att du har fått till storleken på kylaren.

Lycka till
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av led2 »

Haha, sånt som händer, man ska bara dricka av sin egenprodukt vetu 8)

Då får det bli strypning på utloppet istället. (Vattnet har för övrigt varit väldigt varmt på utsidan, får se om detta hjälper kanske) Tror du jag behöver burken för tryckutjämning? Utan den så skulle man ju kunna kyla betydligt mer men frågan är ju hur stabil temperaturen blir..

Står du fast vi skurbollar trotts att kolonn-diametern är så stor? Har för mig att jag läst att det är svårt att få det jämnt packat i större kolonner... men det kanske uppvägs av att skurbollarna är så pass mycket bättre?
Ede bibe lude, post mortem nulla voluptas
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av jokkman »

led2 skrev:Haha, sånt som händer, man ska bara dricka av sin egenprodukt vetu 8)

Då får det bli strypning på utloppet istället. (Vattnet har för övrigt varit väldigt varmt på utsidan, får se om detta hjälper kanske) Tror du jag behöver burken för tryckutjämning? Utan den så skulle man ju kunna kyla betydligt mer men frågan är ju hur stabil temperaturen blir..

Står du fast vi skurbollar trotts att kolonn-diametern är så stor? Har för mig att jag läst att det är svårt att få det jämnt packat i större kolonner... men det kanske uppvägs av att skurbollarna är så pass mycket bättre?
Japp, sista gången jag provade någon annans produkt 8)
Burken för tryckutjämning kan du låta vara kvar, ser inte behovet av den men tror inte att den "förstör" och så blir det mindre jobb genom att du behöver bara montera ventilen för att testa.
Går alltid att ta bort senare om du vill. Det är svårt att säga hur mycket du behöver kyla för att få bra resultat, blir tyvärr en del "testa och se" innan du når målet.
Genom att du styr utloppen så får du det lättare att styra kylningen (och den blir stabilare) pga att du har "samma tryck" på kylvattnet hela tiden.

När det gäller skurbollarna så vidhåller jag fortfarande att du skall använda dom, det mesta som står om större kolonner är från USA och jag håller inte med dom på allt dom säger.
exempelvis så tror många att man kan få legionärssjukan av en plastis... nå ja, lite off topic... haha
Har personligen ej kört med en 4" kolonn så jag har ej egna erfarenheter av den diametern men jag ser inte problem med att använda skurbollar. Finns större modeller av skurbollar som kanske är mera lämpade och lättare att packa i en större kolonn. Om du kollar på ebay så hittar du lite fler varianter bla i koppar. Sedan finns det dom som har gjort "fattigmanna SPP" genom att klippa sönder skurbollar, finns en tråd om detta av anubis och enligt han var resultatet bra. Sedan för att komma igång och testa så (enligt mig) behöver man inte packa "så in i bängen hårt" skurbollarna, en del förespråkar det.. du kan alltid fylla på en en skurboll eller 2 eftersom tills du hittar det som passar just din kolonn bäst. I min apparat (dock en FOA rigg) så blir det bättre resultat om man har skurbollarna lite lösare packade...
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av rkr »

Copper mesh (Amphora or others) works as a reasonably priced packing material for 4" columns.
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av led2 »

Tack så mycket för svaren jokkman och riku!

Hittade tråden om klippta skurbollar - att göra som ryssen där och klippa varje tråd för sig känns dock ogörbart för ca 80-100 skurbollar som det är frågan om efter att ha provklippt lite - åtminstone med den diametern på "skruvarna" som det är på de jag hittat - mer rimligt att klippa bitar på 1x1-2x2cm som han gjort - borde väl vara mindre kritiskt ju större kolonnen är?

Kopparnät har jag tidigare sett om överkurs men här skulle det ju både ge en jämn packning, ha fördelen att det är koppar, och kringgå jobbet att klippa 100 skurbollar i småbitar ;) Dock inser jag nu att det inte kommer att funka eftersom det sitter 4 kylrör i kolonnen :-/
Ede bibe lude, post mortem nulla voluptas
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av led2 »

Så, nu är kolonnen isolerad med ett lager öb liggunderlag 8mm (ser förj***igt ut i illgrönt men men :) ) Är ju inte den bästa isoleringen... Borde jag lägga ett lager till? Är ju ganska tunt om man jämför med rörisolering...?

Edit: Just nu sitter det med öppningsbara buntband så är ju lätt att plocka bort men ska jag lägga på ett lager till så får jag nog tejpa understa lagret
Ede bibe lude, post mortem nulla voluptas
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av led2 »

suck... glad i hågen och fylld av förväntningar inför resultatet av de nya uppdateringarna tittade jag, efter endel justeringar som alltid kommer med uppdateringar, i glaset på golvet där dropparna kom ut bara för att finna att det som kommit ut var BLÅTT!! :-O :'( och det som kommer ut luktar värre än helvette. Antagligen har det att jag satte tryck på reflux-kylaren (strypning på utlopp istället för inlopp) gjort brister i lödningarna gällande så att kylvatten som är färgat av de gamla blåa uppgivna slangarna (inte sett att kylvattnet varit blått förut dock) kommit in i kolonnen :( I bästa fall kommer den ovanligt fräna och stickande lukten av att heads-uttaget blev ovanligt koncentrerat men ja.... blir bara så himla ledsen... att ge sig in och löda i den där mockapären känns helt uteslutet :-/
Ede bibe lude, post mortem nulla voluptas
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av rkr »

The reason for blue spirits is alkaline mash and to a lesser degree copper lacking from the still (it could absorb small amounts of sulphur).

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Skriv svar

Återgå till "Cooling Management (CM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster