Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Stegvis ombyggnad av CM till VM

Här diskuteras Cooling Management
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av led2 »

Tack så mycket för svar riku! Hade jag ingen aning om! Nån ide vad som kan ha orsakat det och vad man kan göra åt det? Hälla i citroncyra?

Det som gör mig lite fundersam är att jag använt maskinen många gånger och använt den här jästen (viking turbo 8kg) åtminstonne några gånger förut och aldrig varit med om detta. Den enda skillnaden nu var att kolonnen var isolerad och refluxkylaren satt under tryck och jag såg när jag satte produktkylaren under tryck att det läckte lite och såg när jag plockade fram maskinen efter flera års stillastående att de blåa slangarna som går till reflyxkylaren färgat av sig på påsen de låg i och var klibbiga (är ju 40 år gamla) men lat som jag var så gjorde jag inget åt det eftersom det ju ändå inte skulle vara i kontakt med produkten. :-/

Om det skulle vara så att det är plast från slangarna som kommit ut i maskinen, hur tror ni man bäst sanerar den? Om jag byter slangar, inte kör under tryck och kör ut den mäsk som står i den nu (17liter) och kastar den spriten. Sen backspolar kolonnen med varmt vatten. Kanske fylla upp refluxkylaren med heads/tails för att försöka få bort eventuell plast som finns där i... vad tror ni?

Jättetacksam för all hjälp!
Ede bibe lude, post mortem nulla voluptas
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av led2 »

Inte så att jag inte tror du vet vad du pratar om riku, det vet jag att du gör :) var bara fundersam om det verkligen var det som var grejjen i det här fallet.

Det som talar emot min teori är ju att kylvattnet inte varit märkbart blått nånsin och nu tömde jag refluxkylaren (rymmer nog en halvliter) på det som stått sedan igår och kunde inte direkt se nån blå färgning av vattnet. Har startat upp maskinen igen nu och det som kommer ut hittills är djupblå droppar - som metylenblått ungefär - och lukten är frän och stickande. Bara kört en lite stund dock så lukten kan ju vara heads fortfarande bara att jag inte är van vid att den är så koncentrerad. Men ja, börjar luta åt att det inte är plastläckage ändå... återkommer när jag tagit ut lite mer.
Ede bibe lude, post mortem nulla voluptas
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av led2 »

Här är en bild på åbäket btw. (innan isoleringen av kolonnen)

https://s10.postimg.org/b7kf0ksi1/bak_blur_5.jpg
Senast redigerad av led2, redigerad totalt 1 gång.
Ede bibe lude, post mortem nulla voluptas
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av led2 »

men ja... nått är definitivt kajko... tagit ut runt en liter nu och fortfarande svagt blått (lite lika blått som förut dock) och sticker som tusan i näsan... Får kanske läsa på om det där med pH-behandling av mäsk, kan inte begripa varför detta händer nu plötsligt dock.... :?
Ede bibe lude, post mortem nulla voluptas
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av jokkman »

Tråkigt att du får den ena motgången efter den andra. Men kämpa på, finns inget så tillfredsställande som att lösa sina motgångar :-)
"blå sprit" har med PH i mäsken att göra, det finns en hel del trådar att läsa om hur man åtgärdar det.

När det gäller isoleringen, tittade just på din bild av hela apparaten och skulle rek följande.
Ta bort isoleringen på kolonnen som du har på delen ovanför "CM kylaren" (delen mellan kylarna) och isolera kolonnen under "CM kylaren".
Du kan linda ett varv eller 2 med liggunderlag och hålla fast det med "katt-strypare/buntband" och lite "gaffa tejp".
Detta ökar effektiviteten på kolonnen.

Har du möjlighet så sätt en mäsk med 6kg vitt socker/20-22l vatten och vinjäst redan nu så du har en fördelaktig mäsk att prova med efter dina justeringar.
Du kommer att få en riktigt "ren" mäsk med vinjästen som i sin tur påverkar produktresultatet positivt :-)
ex vinjäst: http://allt-fraktfritt.se/bayanus-unive ... rpose.html

Lycka till och bra kämpat
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av led2 »

Tack för svar och pepp jokkman! Och ja, du har rätt, att göra nått som funkar är kul men få saker som överträffar att övervinna sina motgångar :D

Har läst på lite om detta med blå sprit och pH och det verkar stämma. Överbliven näring (kväve) i mäsken i kombination med högt pH ger amoniak, vilket stämmer bra med den stickande lukten, och amoniak tillsammans med koppar (genomströmningsrören är av koppar och kan vara så att de inte är förtennade) ger blå färg. Har också fått blågrön utfällning/kristaller i botten på burkarna nu efter ett dygn vilket jag också läst folk beskriva.

Mätte pH nu på mäsken jag inte kört och det verkar iofs ligga strax under 6,0 (den indikatorn jag har går bara från 6,0-7,6 så har inget exact värde) men möjligt att det förändrats sen sist (mäsken var inte helt utjäst när jag körde första omgången) men för att vara på den säkra sidan har jag tillsatt 8 ml citronsyra till 17 liter mäsk som nu ska i maskinen. Får se hur det går...

Ps. Vill förtydliga att bilden alltså är tagen innan isoleringen av kolonnen, isoleringen som syns på bilden fanns där sedan tidigare :)
Ede bibe lude, post mortem nulla voluptas
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av led2 »

Wohoo! Fan va glad jag är, nu funkar allt som det ska igen, inget blått och ingen konstig lulkt :D Tack så mycket för hjälp!
Ska bli spännande att se hur andrakoket blir imorgon med isolerad kolonn :)

Och ja, får nog bli att köra lite mer seriös mäsk i fortsättningen.

Har tillsatt citronsyra till den blå spriten också i enlighet med instruktionerna här
http://distillique.co.za/distilling_sho ... correct-it
och tänkte låta det stå över natten och filtrera imorgon. Återkommer med resultat.
Ede bibe lude, post mortem nulla voluptas
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av led2 »

Den blå spriten med citroncyra (5g/liter) fick stå över natten och har nu filtrerats och den blå färgen är borta och finns ingen doft av ammoniak. :) Rådgjorde med en vän som är kemist också för säkerhets skull och ska inte vara några problem. Ska inte försöka gå in på detaljerna i det han förklarade men i princip så fälls ammoniaken ut som ammoniumcitrat och därmed är borta (en fördel med ammoniak är också att det doftar väldigt kraftigt även i små koncentrationer så man märker snabbt om det är ammoniak kvar). Ammoniumcitratet filtrerar man som sagt bort och skulle det finnas nått kvar så ska det inte följa med vid omdestillering.

Så nu kör jag "fin-koket" och har stabiliserat en timme drygt och minskar sakta på kylningen för att börja ta ut heads :D
Ede bibe lude, post mortem nulla voluptas
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Stegvis ombyggnad av CM

Inlägg av jokkman »

Hur gick det med "fin koket" ?
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Skriv svar

Återgå till "Cooling Management (CM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster