Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

laga packning mellan kastrull och lock

Ombyggda vinhinkar, ölfat, effektregulatorer o.s.v.
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: laga packning mellan kastrull och lock

Inlägg av led2 »

MRWELDER skrev:https://www.youtube.com/watch?v=qBocfnfsaDo

gör inte så ;)
Haha, ska försöka komma ihåg det ;)
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: laga packning mellan kastrull och lock

Inlägg av led2 »

latmasken skrev:Om du kör med silikon, skruva inte ihop helt innan det stelnat. Du vill ju att packningen ska klämmas ihop (så den fyller ut och sitter fast) när du drar åt skruvarna.
Ah, bra där, sant förstås! Nu blir det nog så att Kuntze får göra en åt mig i alla fall, men tack för tipset!
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: laga packning mellan kastrull och lock

Inlägg av MRWELDER »

latmasken skrev:Om du kör med silikon, skruva inte ihop helt innan det stelnat. Du vill ju att packningen ska klämmas ihop (så den fyller ut och sitter fast) när du drar åt skruvarna.

Vill man att det ska bli en packning så bör man också smörja locket med t.ex. ett tunt lager vaselin, så inte silikonet fastnar på både lock och gryta (för då går det ju sönder när du demonterar).

Köp en färdig av Kuntze så slipper du detta silikon

men om du skall göra en själv gör så här

https://www.youtube.com/watch?v=OH0YQ125wpg
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: laga packning mellan kastrull och lock

Inlägg av led2 »

Well, nu förstår jag varför ni gör egna packningar av akvariesilikon. Var iväg till kuntze idag och visade sig ju att bara materialet skulle gå på drygt 700:- :-O Sen tillkom arbete förstås och eftersom de inte hade verktyg i de dimensionerna så skulle de få tillverka verktyg vilket skulle skulle gå på ett antal tusenlappar :D

Hur som så lyckades han hitta en restbit som var i tjockleken 1 mm istället för 2 mm som jag tänkt från början och fick den för drygt 200:- och tänkte att det kan det ju ändå vara värt för att slippa allt strul med skruvar hittan och dittan. Var till CO och fick tag på några lim-klämmor som verkade riktigt bra och så hem med hoppet högt för att skära ut en packning, vilket också gick hyfsat bra. Äntligen skulle den gamla maskinen bli lite mer lättanvändlig!

Så var det bara en sak kvar, att lägga packningen på plats. Hur får man en sliddrig silikonpackning att ligga på en kastrullkant??? Vilken idiot man är :cry:
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: laga packning mellan kastrull och lock

Inlägg av led2 »

Så, lite nytt hopp! Fick packningen på plats med 4 skruv i de 8 tidigare borrade hålen. Hade ju hoppats slippa detta med att passa in alla hålen mm (kolonnen sitter alltså skruvad i locket och är ganska tung då den är 4" och fylld med glaskulor :-/ ) Men men, nu är allt på plats, mäsken itappad och värmen på :) Återstår att se om det håller tätt :roll:
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: laga packning mellan kastrull och lock

Inlägg av MRWELDER »

led2 skrev:Well, nu förstår jag varför ni gör egna packningar av akvariesilikon. Var iväg till kuntze idag och visade sig ju att bara materialet skulle gå på drygt 700:- :-O Sen tillkom arbete förstås och eftersom de inte hade verktyg i de dimensionerna så skulle de få tillverka verktyg vilket skulle skulle gå på ett antal tusenlappar :D

Hur som så lyckades han hitta en restbit som var i tjockleken 1 mm istället för 2 mm som jag tänkt från början och fick den för drygt 200:- och tänkte att det kan det ju ändå vara värt för att slippa allt strul med skruvar hittan och dittan. Var till CO och fick tag på några lim-klämmor som verkade riktigt bra och så hem med hoppet högt för att skära ut en packning, vilket också gick hyfsat bra. Äntligen skulle den gamla maskinen bli lite mer lättanvändlig!

Så var det bara en sak kvar, att lägga packningen på plats. Hur får man en sliddrig silikonpackning att ligga på en kastrullkant??? Vilken idiot man är :cry:

Jo men skall man ha bra saker så kostar det , håller man på med hobby nivå så lika bra kladda med silicon

Jag beställer alltid sample ifrån kina sen ser jag hur det går och får nya ider och det kostar ju lika mkt som en silicon tub typ att få riktiga saker ifrån kina

Men kuntze köper jag mkt av pga proffs
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: laga packning mellan kastrull och lock

Inlägg av MRWELDER »

Exemple på när man skall stansa brickor plåt m,m så är bara ställkostnad i sverige 1200-1500kr sen arbeta och matrial

Så jag köper mesta i kina med ritning 1/7 av priset men det gäller att hitta rätt företag i kina vilket tar tid pga inte många vill göra små serier
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: laga packning mellan kastrull och lock

Inlägg av Kusken »

Welder! Har du några tips angående Kinesiska firmor? Har du handlat av någon du kan rekommendera eller varna för?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: laga packning mellan kastrull och lock

Inlägg av MRWELDER »

Kusken skrev:Welder! Har du några tips angående Kinesiska firmor? Har du handlat av någon du kan rekommendera eller varna för?
vad söker du då? jag har säkert 500 kontakter + vänner i kina
tar lång tid att sitta och söka så bra om man har vänner men dom vet liksom inte vad svensk standard är så man får tar det med nypa salt och leta lite själv
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: laga packning mellan kastrull och lock

Inlägg av led2 »

MRWELDER skrev:Exemple på när man skall stansa brickor plåt m,m så är bara ställkostnad i sverige 1200-1500kr sen arbeta och matrial

Så jag köper mesta i kina med ritning 1/7 av priset men det gäller att hitta rätt företag i kina vilket tar tid pga inte många vill göra små serier
Jo, har insett att jag var lite naiv som trodde jag skulle kunna promenera in där och få en packning stansad för ett par hundra medan jag tog en kaffe ;)

Nu är de två första strippningarna klara så nu känns det mer optimistiskt igen :) Ska sätta igång finkoket nu, var länge sedan jag gjorde det så får se om jag kommer ihåg hur man gör :)
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: laga packning mellan kastrull och lock

Inlägg av MRWELDER »

led2 skrev:
MRWELDER skrev:Exemple på när man skall stansa brickor plåt m,m så är bara ställkostnad i sverige 1200-1500kr sen arbeta och matrial

Så jag köper mesta i kina med ritning 1/7 av priset men det gäller att hitta rätt företag i kina vilket tar tid pga inte många vill göra små serier
Jo, har insett att jag var lite naiv som trodde jag skulle kunna promenera in där och få en packning stansad för ett par hundra medan jag tog en kaffe ;)

Nu är de två första strippningarna klara så nu känns det mer optimistiskt igen :) Ska sätta igång finkoket nu, var länge sedan jag gjorde det så får se om jag kommer ihåg hur man gör :)
2 stripp sen kokar du? då jävlar måste det vara rent
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: laga packning mellan kastrull och lock

Inlägg av Kusken »

Just nu behöver jag inget. köpte en del rostfritt för ett tag sedan, som triclampferruler, rörböjar , kors ,synglas mm. Nu har jag en beställning på custom-made deflegmator och shotgun-kondensator + lite annat som jag väntar på. Är lite spänd på att se hur dom fått till det. Men känner jag mig själv rätt så dyker det väl snart upp nån ny ide som ska provas och då är det väl dags för en ny beställning. Har funderat på en triac för att kontrollera elpatronen, såg att det fanns väldigt billiga ,ca 100 kr, som klarar 5000 watt.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: laga packning mellan kastrull och lock

Inlägg av MRWELDER »

Kusken skrev:Just nu behöver jag inget. köpte en del rostfritt för ett tag sedan, som triclampferruler, rörböjar , kors ,synglas mm. Nu har jag en beställning på custom-made deflegmator och shotgun-kondensator + lite annat som jag väntar på. Är lite spänd på att se hur dom fått till det. Men känner jag mig själv rätt så dyker det väl snart upp nån ny ide som ska provas och då är det väl dags för en ny beställning. Har funderat på en triac för att kontrollera elpatronen, såg att det fanns väldigt billiga ,ca 100 kr, som klarar 5000 watt.
ok
led2
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 14, 2016 15:57

Re: laga packning mellan kastrull och lock

Inlägg av led2 »

MRWELDER skrev:
led2 skrev:
MRWELDER skrev:Exemple på när man skall stansa brickor plåt m,m så är bara ställkostnad i sverige 1200-1500kr sen arbeta och matrial

Så jag köper mesta i kina med ritning 1/7 av priset men det gäller att hitta rätt företag i kina vilket tar tid pga inte många vill göra små serier
Jo, har insett att jag var lite naiv som trodde jag skulle kunna promenera in där och få en packning stansad för ett par hundra medan jag tog en kaffe ;)

Nu är de två första strippningarna klara så nu känns det mer optimistiskt igen :) Ska sätta igång finkoket nu, var länge sedan jag gjorde det så får se om jag kommer ihåg hur man gör :)
2 stripp sen kokar du? då jävlar måste det vara rent
Alltså, hade 50 liter mäsk och får bara plats med 17 liter i kärlet så har strippat 2*17 liter mäsk och sen blandat den råspriten med resten av mäsken och nu kokar jag "finkoket". Men fan går inge vidare detta, har ett kärl som hänger på väggen med inlopp, utlopp i botten och bredavlopp för att få konstant tryck till toppkylaren men för att få så pass stor genomströmning så att jag kan slå ned 2kW som jag hoppats kunna köra med (4" kolonn) så måste burken högre och då måste jag ha till högre flöde från kranen och då lossnar slangen vid förgreningen fast den sitter med slangklämma. Så nu är jag inne på tredje stabiliseringen av kolonnen och har gått ned i effekt till 1kW så som den nog var tänkt att köras när den byggdes på 70-talet. Har för mig att jag kört på 2kW en gång förut dock.

Men ja, vete fasen om det ens är mening att hålla på med stabilisering och heads och tails med så liten reflux? Eller ska jag koppla in kolonnkylningsrören ändå får att kunna köra med högre reflux?
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: laga packning mellan kastrull och lock

Inlägg av MRWELDER »

Jag har aldrig strippat så detta vet jag inte så mkt om men om man nu strippat så är det ju sprit man kokar upp igen och man bör få ut mkt ren sprit även om man har en cm (tycker jag )
Skriv svar

Återgå till "Kokkärl, värmeelement och effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster