Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp med fyllning?

Rostfria skurbollar, SPP, Propack, Helipack, Raschigringar, Kopparnät o.s.v.
Baronen1973
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor okt 29, 2015 20:10

Hjälp med fyllning?

Inlägg av Baronen1973 »

Titta runt på lite olika fyllningar och undrar hur man räknar ut de olika produkterna höjd för att skapa en teoretisk botten i kolonen
*Raschigringar
*Kopparnät
*Rostfria skurbollar
*Pro-pak
*Helipak
*Glaskross

Ja det finns säker fler roliga produkter, så kom gärna med ideer och funderingar

Ett stort tack på förhand
Lord Vader
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: tis okt 27, 2015 15:07
Utrustning: VM, CM, stripper
Ort: Bergslagen

Re: Hjälp med fyllning?

Inlägg av Lord Vader »

Baronen1973 skrev:Titta runt på lite olika fyllningar och undrar hur man räknar ut de olika produkterna höjd för att skapa en teoretisk botten i kolonen
*Raschigringar
*Kopparnät
*Rostfria skurbollar
*Pro-pak
*Helipak
*Glaskross

Ja det finns säker fler roliga produkter, så kom gärna med ideer och funderingar

Ett stort tack på förhand
Rostfria skurbollar är prisvärt och effektivt. Sämst är glas, porslin, krossade proppar. Något bättre raschigringar. I topp SPP, Helipak. Satsa på skurbollar! Beprövat och effektivt.

Köpte mina i veckan på Procurator (Vileda Inox Professional 60g) samt på ICA (ICA:s egna). Har gjort saltvattenprov under 2 dagar och ingen rost på någon ev dem :)
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Hjälp med fyllning?

Inlägg av Blådåren »

I topp i dag räknas nog "spp" (spiral prizmatic packing) .

Som 2 lr 3 är den berömda "koppar mech" .

Och så den berömda rostfria negerfittan ! (skurboll)
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Hjälp med fyllning?

Inlägg av rkr »

Right now there are several top end packings, SPP, Propak, Propak's chinese copies, Helipak, Dixon ... Out of those I know based on empirical testing that SPP has HETP of around 28mm and Propak is advertised as having similar performance by the manufacturer which I consider a reliable source. The chinese copy of propak does not meet the original in appearance, holes not punched through - so I suspect that it can't match the original in performance. Helipak is similar in construction to SPP but it doesn't have those small loops where liquid film can cling, thus I suspect worse performance from that packing. Dixon I tested against SPP and it had a HETP slightly above 30mm and with reduced vaporspeed the HETP was going down as well, probably a good match for SPP at 12"/s as I was testing at 20"/s.

It would be very interesting to be able to test all those back-to-back but it seems that manufacturers do not want that (at least Cannon instruments didn't). I have SPP and equipment to do tests so if someone wants to donate me 2 liters of those high end packings I'll run a back to back test against SPP with it.


Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Hjälp med fyllning?

Inlägg av MRWELDER »

propak kör jag med och får väldigt fin sprit
moppex
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons sep 04, 2013 19:14

Re: Hjälp med fyllning?

Inlägg av moppex »

Jag har testat med skurbollar rf spp och koppar spp..
RF Spp funkar okey tycker jag.
Man jag vill få tag på äkta pro-pak eller heli-pak!
Hittar inget bra ställe att beställa från bara...
Ja vet vad de kostar...men ja e så nyfiken å jag vill korta ner min kolumn lite!
Allt monterat är väl ca 3meter högt..
Nån som har ide vart de går få i äkta vara?
Skriv svar

Återgå till "Kolonnfyllning/packning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster