Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp med val av bränare

Allt om kolonnbrännare.
Baronen1973
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor okt 29, 2015 20:10

Hjälp med val av bränare

Inlägg av Baronen1973 »

Tänkt ta upp en gammal hobby efter 20 års frånvaro....

Har tittat på två olika maskiner, men vet inte vilken jag ska välja

För och nackdelar med dessa 2 maskiner?
Bilagor
brännare 2.jpg
brännare 2.jpg (22.48 KiB) Visad 516 gånger
brännare 1.jpg
brännare 1.jpg (20.94 KiB) Visad 516 gånger
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hjälp med val av bränare

Inlägg av latmasken »

Den övre ser ju ut att vara nån form av LM med en vinklad refluxkylare för att spara höjd.

Den nedre undrar jag var det är, en finkelfälla och produktkylare kan jag tänka mig att det där som sitter upptill är, men var är det då för grej nere på sidan som det går en slang till från produktkylaren??

Jag föreslår att du tar och läser igenom de klistrade trådarna om olika typer av kolonnbrännare, då inser du snabbt att såna där polerade brännare från Asien (som jag gissar att det där är) oftast inte är så avancerade som de ser ut.
Baronen1973
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor okt 29, 2015 20:10

Re: Hjälp med val av bränare

Inlägg av Baronen1973 »

Ja den som är överst är den jag är sugen på, men går lös på nästan 10 på E-bay, de tillverkas i Polen.
Att hitta en svensk tillverkare är ju inte lika enkelt som från 20 år sen, när man läste i tidningen Land och den kom på Posten efter 3-4 dagar :)

Den nedre bilden som du skriver om ska tydligen vara ett kolfilter, men denna väljer man själv om man vill använda
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hjälp med val av bränare

Inlägg av latmasken »

Ingen av dem verkar direkt prisvärd med andra ord... Ta en titt på byggtrådar och bygg själv.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Hjälp med val av bränare

Inlägg av Flerpen »

Håller med ovanstående. Finns bättre saker billigare om du letar runt lite.
Baronen1973
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor okt 29, 2015 20:10

Re: Hjälp med val av bränare

Inlägg av Baronen1973 »

Ja att bygga själv skulle vara roligt, men då ska man ha kunskapen och orken till det och vara säker på att det blir bra, för man vill ju inte att det ska orsaka en olycka hemma i lägenheten :-)
Baronen1973
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor okt 29, 2015 20:10

Re: Hjälp med val av bränare

Inlägg av Baronen1973 »

Ja det finns säkert en massa roliga sidor eller om man har kontakter, där man kan hitta lite roligare saker till ett behagligare pris. Men om jag förstår reglerna får man inte sälja färdiga maskiner på detta forum, men det finns ett underbart Pm system som man kan använda om man vill tipsa om var man ska vända sig :-) :-)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hjälp med val av bränare

Inlägg av latmasken »

Baronen1973 skrev:Ja att bygga själv skulle vara roligt, men då ska man ha kunskapen och orken till det och vara säker på att det blir bra, för man vill ju inte att det ska orsaka en olycka hemma i lägenheten :-)
Grejen är att det är inte så svårt. Det svåraste med att bygga en VM är att få tag på rätt sorts rostfria skurbollar och att hitta en bra ventil till uttaget som inte innehåller bly.

Ok, infästning mellan kokare och kolonn kan vara lite svår beroende på hur man bygger kokaren.

Här finns t.ex. en rätt bra byggtråd (det är en del "luft" att bläddra förbi men det finns ritning och det finns bilder).
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=22&t=12762
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst