Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Platecalculator, program för att räkna ut bottnar

Allt om kolonnbrännare.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Platecalculator, program för att räkna ut bottnar

Inlägg av Farbror_Plast »

Platecalculator.exe av (inklusive manual i .zip fil)
Klicka här för att öppna dokumentet!


Jag har laddat upp ett program för att räkna ut vilken styrka det blir i en kolonn baserat på effekt reflux ratio o styrka i mäsken osv.

Programmet är mest en kul grej och kan öka förståelsen för hur en kolonn fungerar hoppas jag.

Förklaring till hur det fungerar:

Power: effekten på värmeelementet

Strength in boiler: alkoholstyrka i kokkärlet i viktprocent. Anledningen till att det är viktprocent är att programmet måste ha det för uträkningarna. Jag har inte hittat någon bra konvertering till volymprocent, ska kolla på det nån gång framöver.

Number of plates: det här motsvarar höjden på kolonnen. Programmet räknar på teoretiska bottnar, dvs de är perfekta, klarar vilken effekt som helst, separerar max och har ingen värmeförlust.
I industri körs rätt ofta apparater med fysiska bottnar, och när man räknar ut hur hög en apparat bör vara så börjar man med att räkna på teoretiska bottar och lägger till ett antal beroende på hur effektiva de riktiga bottnarna är.
Vi kör med fyllning istället. Separeringen i våra saker kan översättas till bottnar.
Dvs ungefär 10 cm fyllning med bollar ger en botten. När man jämför fyllning med bottnar så kallas det h.e.t.p (höjd motsvarande en teoretisk botten)
Hur mycket fyllning man måste ha för att få en botten varierar med vilken fyllning man använder, hur den är fylld, till viss mån diameter på kolonnen, ånghastighet, refluxmängd per timme, vad man destillerar osv..
Hur som helst vi ligger någonstans mellan 5-10 cm för en botten.

Reflux ratio: Det här är kvoten mellan hur mycket man tar ut per timme av all ånga som når toppen och hur mycket som rinner tillbaka.
RR 0 vi tar ut allt, rr oändligt, vi tar inte ut nått
rr 1 vi tar ut en del, och en del rinner tillbaka (dvs om en liter per timme tas ut så kommer en liter per timme också rinna ner på fyllningen), rr 10 vi tar ut en del och 10 delar rinner tillbaka.

"information from still" siffran där anger hur mycket av alkoholen som kokar från kärlet som verkligen kommer ut i produkten vid en viss Reflux ratio

Från kokkärlet så kommer kommer det upp en viss mängd alkohol per timme beroende på styrka i ångan. I toppen så delar man så att en del alkohol kommer ut och en del rinner tillbaka.
Det som visas är kvoten (antal gram alkohol i produkten per timme)/(antal gram alkohol som kommer från kokkärlet per timme) är uttryckt i % (ser att jag har glömt ta med det tecknet) dvs 10 där nere betyder att bara 10% kommer ut.

använd inte mer än 100 bottnar, jag har varit lat och går man över 100 bottnar försöker programmet komma åt variabler som inte finns.

Förklaring till fönstret där data presenteras:
Temperature: temp vid den botten eller motsvarande höjd vid fyllning
Vapour strength: styrka på ångan från den botten/höjden
Liquid strength: stryrka på vätskan vid den botten/höjden
Reflux from plate: Visar hur mycket vätska som rinner ner vid den botten per timme. (som ni kan se så rinner det ner mer i toppen än vad som når kokkärlet)

Programmet använder ett sätt att räkna som jag inte riktigt vet vad det heter, numerisk beräkning botten för botten. Det ger ganska bra värden även om det finns avvikelse från verkligheten förstås.

Nu har ni nått att leka med i 10 minuter ;)


Lite förklaring om bottnar (teoretiska plattor) och lite mer teori här
Användarvisningsbild
behringer
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån okt 06, 2003 2:00
Ort: dunnu?

Platecalculator, program för att räkna ut bottnar

Inlägg av behringer »

hajteck program :)

högst intressant med
Baronen1973
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor okt 29, 2015 20:10

Re: Platecalculator, program för att räkna ut bottnar

Inlägg av Baronen1973 »

Tack för en super bra läsning, man ser hur mycket det händer på 20 år av frånvaro från hobbyn :D
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster