Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fyllning i kollon?

Rostfria skurbollar, SPP, Propack, Helipack, Raschigringar, Kopparnät o.s.v.
Ormlår
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: fre dec 14, 2012 19:50

Re: Fyllning i kolonn?

Inlägg av Ormlår »

Meget stor forskjell ja. Jeg økte uttaksrate fra 0.4-0.5ltr/time til 1ltr/time med en LM-kolonne, kun ved å bytte kolonnefyll. Og resultatet tror jeg ble bedre også.

Kjøpte mitt SPP på istill.eu
Mr Mäsk
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: fre sep 07, 2012 6:59

Re: Fyllning i kolonn?

Inlägg av Mr Mäsk »

Godkväll bryggarvänner!
Jag har bytt ut fyllningen i min kollon från glaskulor och sönderslagna proppar mot rostfria bollar.

Nu till problemet:
Resultatet blev mycket sämre.
Alkoholhalten sjönk från 93 till 80 procent på slutprodukten.
Och renheten blev även sämre, luktar som fan.
Hade även problem med att få ett jämt utflöde av spriten.

Jag har fyllt kollonen från botten upp till ca 5cm från produktuttaget.

Är det någon som har någon idé om vad jag har gjort för fel?

Har även funderingar på att bygga en ny kollon.
Vad förespråkar ni, för att få ett så bra slutresultat som möjligt?
Bilagor
image.jpg
image.jpg (735.06 KiB) Visad 696 gånger
image.jpg
image.jpg (735.06 KiB) Visad 696 gånger
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fyllning i kolonn?

Inlägg av latmasken »

Felet är att du har en labmaster, kylningen sitter på fel ställe i kolonnen för att du ska ha nån större nytta av skurbollar.

Läs de klistrade trådarna om hur en kolonnbrännare, och framförallt reflux, fungerar.
Det här inlägget är väl det mest intressanta http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=148721#p148721
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Fyllning i kolonn?

Inlägg av Mrbsod »

https://m.aliexpress.com/item/32778827914.html

Nån som testat denna typ av rostfri mesh? Borde vara enklare att få till en lagom packad kolumn jämfört med skurbollar?

Ska man anta att det är ungefär samma hetp som amfora coppar mesh? Det verkar som att denna är dyrare än koppar mesh, så det känns ju som att vanlig koppar mesh är att föredra framför denna.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Fyllning i kolonn?

Inlägg av Kusken »

Mr Mäsk.
Går att få bra sprit från labmaster också, Din är ju inte så tokig, refluxkylarrören sitter ju en bit upp på kolonnen. Men kan du inte dra några slutsatser av att resultatet blev sämre när du bytte fyllning. Prova med glaskulor, dom funkar jävligt bra och är billiga och lätta att rengöra. Dom verkar dessutom tåla högre uttagshastighet än andra fyllningar. Fungerar bra trots att dom i teorin ska va en dålig fyllning.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Fyllning i kolonn?

Inlägg av Mrbsod »

Nu har jag aldrig testat glaskulor, så egentligen borde jag väl inte kommentera dem. Men de har ju ett dåligt (högt) hetp-värde, så är man ute efter att göra neutral sprit borde de väl inte vara ett förstahandsval som packning. Är man ute efter whisky eller annan sprit som inte är neutral, ja då kanske enkelheten att hålla dem rena gör dem ideala som packning
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Fyllning i kolonn?

Inlägg av Kusken »

Nej jag vet att dom i teorin är dåliga, men det vet dom tydligen inte själva .För funkar gör dom !! Dom är alldeles utmärkta även till neutral sprit. Har idag kört min VM med tretumskolonn fylld med glaskulor. ca 80 cm fyllning, och tog ut ca 2- 2,5 liter 95% i timmen, Kör jag 93% kan jag ta ut 3,5 liter i timmen. Med skurbollar får jag sämre resultat.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Fyllning i kolonn?

Inlägg av Kusken »

Mrbsod, Finns en intressant tråd om detta på homedistillers forum som heter "Glass marbles for reflux colums structured packing". Där finns det flera som provat och har fått samma fantastiskt goda resultat med kulorna. Själv tror jag ,i min enfald. att det kan ha med kulornas massa och material att göra. När glaskulorna väl har nått temperatur kyls dom inte ner så snabbt . Refluxen som träffar kulorna värms snabbt upp och förångas igen. Har inte provat kopparmesh eller spp, men för priset det kostar stt fylla min tretummare avstår jag gärna. Så mycket bättre tor jag inte dom är. Glaskulor till en meter tretumskolonn tror jag kostade 150 kr inklusive frakt !! Skurbollar funkar bra för dom flesta tydligen, men själv tycker jag dom är svåra att packa likadaant från en körning till en annan. Dom är svåra att få rena, och trasslar ihop sig till en enda stor trasselboll. Men var och en blir salig på sin tro.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Skriv svar

Återgå till "Kolonnfyllning/packning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster