Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] Går det att köra med bara produktkylaren?

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

[Labmaster] Går det att köra med bara produktkylaren?

Inlägg av bonnraggarn »

Neee, du får köpa min *ler*
Fast jag funderar å ha den till en stripper jag ska bygga.
Eventuellt bara ta överdelen på labmastern å trycka på ett gammalt oljefat =)
Får se hur det blir =)
***BONNRAGGARN***
Gäst

[Labmaster] Går det att köra med bara produktkylaren?

Inlägg av Gäst »

bonnraggarn skrev:Neee, du får köpa min *ler*
Fast jag funderar å ha den till en stripper jag ska bygga.
Eventuellt bara ta överdelen på labmastern å trycka på ett gammalt oljefat =)
Får se hur det blir =)
Om man har en LabMaster som du har och får ut 92-95, är det inte rätt så bra eller.. :?:
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

[Labmaster] Går det att köra med bara produktkylaren?

Inlägg av bonnraggarn »

Ähh, styrkan e väl acceptabel, men inte renligheten.
Så jag e inte nöjd =)
***BONNRAGGARN***
Gäst

[Labmaster] Går det att köra med bara produktkylaren?

Inlägg av Gäst »

bonnraggarn skrev:Ähh, styrkan e väl acceptabel, men inte renligheten.
Så jag e inte nöjd =)
Jag tänkte att om produkten är ca 95 så kan det ju inte finnas så mycket "skit" kvar?
Men jag räknar alltid med att kola produkten förstås.
Och då måste ju ditt resultat bli mycket bra, eller hur?
Gäst

[Labmaster] Går det att köra med bara produktkylaren?

Inlägg av Gäst »

Jag pratade förut om det här med att isolera kollonen, finns det någon fördel med detta förutom att man spar effekt förstås?
Fungerar refluxen kanske bättre t ex..... :?:
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

[Labmaster] Går det att köra med bara produktkylaren?

Inlägg av Farbror_Plast »

om man har kylningen i toppen ska den isoleras för bästa separation.
Om man kör en labmaster kan man isolera till översta kylröret, låta toppen vara oisolerad. Anledningen till att inte isolera hela vägen upp är att du drar lite nytta av att låta toppen vara oisolerad, den fyllningen gör ingen nytta alls annars.
Gäst

[Labmaster] Går det att köra med bara produktkylaren?

Inlägg av Gäst »

Farbror_Plast skrev:om man har kylningen i toppen ska den isoleras för bästa separation.
Om man kör en labmaster kan man isolera till översta kylröret, låta toppen vara oisolerad. Anledningen till att inte isolera hela vägen upp är att du drar lite nytta av att låta toppen vara oisolerad, den fyllningen gör ingen nytta alls annars.
Tack, F_p och alla andra, jag tror jag börjar få lite kläm på grejjorna nu!
Gäst

[Labmaster] Går det att köra med bara produktkylaren?

Inlägg av Gäst »

Farbror_Plast skrev:om man har kylningen i toppen ska den isoleras för bästa separation.
Om man kör en labmaster kan man isolera till översta kylröret, låta toppen vara oisolerad. Anledningen till att inte isolera hela vägen upp är att du drar lite nytta av att låta toppen vara oisolerad, den fyllningen gör ingen nytta alls annars.
Kanske kan man tjäna något på att sätta en ordentlig fläkt på kolonnen ovanför kylrören?
Om man nu inte vill bygga om den.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

[Labmaster] Går det att köra med bara produktkylaren?

Inlägg av Farbror_Plast »

ja viss kylning kan man få den vägen, men helst så ska man leda tillbaka refluxen in till fyllningen, annars smiter den gärna ner längst med väggen.
Gäst

[Labmaster] Går det att köra med bara produktkylaren?

Inlägg av Gäst »

Farbror_Plast skrev:ja viss kylning kan man få den vägen, men helst så ska man leda tillbaka refluxen in till fyllningen, annars smiter den gärna ner längst med väggen.
Jag tror inte jag riktigt fattade vad du menade, om man kyler med en fläkt (vi säger att fläkten är kraftig och blåser in utomhustemperatur rakt på kolonnens övre del) borde väl det fungera som en kylning i toppen nästan eller.... :?:
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

[Labmaster] Går det att köra med bara produktkylaren?

Inlägg av Farbror_Plast »

Ja, så bra som vattenkylning blir det inte, alltså den tar inte lika många watt. Problemet med att kyla luft så är att kondensatet hamnar på kolonnens vägg och när den rinner ner så kommer inte så mycket av den ut till fyllningen i mitten. Därför är det bra om man kan sätta en krage inuti så att man leder ut kondensatet in till centrum av röret, eller hyffsat i centrum. Troligen blir resultatet i alla fall bättre än det var från början.

Apparater som har vattenkylning i toppen är konstruerade så i regel att den leder ner all reflux i mitten av röret så att den sprids bra på fyllningen. Alternativt att den sprider refluxen på fyllningen.
hmm.. skriver luddigt.. trött..
Gäst

[Labmaster] Går det att köra med bara produktkylaren?

Inlägg av Gäst »

Farbror_Plast skrev:Ja, så bra som vattenkylning blir det inte, alltså den tar inte lika många watt. Problemet med att kyla luft så är att kondensatet hamnar på kolonnens vägg och när den rinner ner så kommer inte så mycket av den ut till fyllningen i mitten. Därför är det bra om man kan sätta en krage inuti så att man leder ut kondensatet in till centrum av röret, eller hyffsat i centrum. Troligen blir resultatet i alla fall bättre än det var från början.

Apparater som har vattenkylning i toppen är konstruerade så i regel att den leder ner all reflux i mitten av röret så att den sprids bra på fyllningen. Alternativt att den sprider refluxen på fyllningen.
hmm.. skriver luddigt.. trött..
Ok, så det här med centrum är viktigt?
Luddigt tycker jag inte men det är ju fredagkväll och då är vi väl lite trötta till mans, tack i allafall för många bra svar som klarnat min egna svaga kunskap i ämnet, godnatt!
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster