Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nytt kolonn projekt 3 eller 4 tums VM.

Här diskuteras Vapour Management
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Nytt kolonn projekt 3 eller 4 tums VM.

Inlägg av smygbrännarn »

Ja då var det beställt 20 liter spp, velar mellan att prova 3 eller 4 tums kolonn.
Detta är endast tänkt som ett experiment då det inte finns så mycket info om större VM kolonner
men det finns en del om 3" men jag har inte hittat något om 4 tums.

Ni som har tips och idéer är ni hjärtligt välkomna.

Diskuterade med Manu på stainless stuff och han hade aldrig provat med 4 men säljer 3 tums
och han trodde att 2 meter med spp matat med 7,2 kilowatt skulle kunna vara det optimala för en 4a.
Vad tror ni?

Är även jäkligt nyfiken på att prova E-arc på denna kolonn samt en hammare men det får bli en senare fråga.
Just nu snickras det på en liten LM-E-ARC här hemma då jag vill prova skillnaden mellan vm och lm e-arc.


Detta projektet kommer att ta sin lilla tid men det ska vara färdigt under sommaren är tanken .



Om någon undrar vad jag håller på med så är det något i mig som inte kan släppa tanken på
att ha ett litet lagligt bränneri vid sidan om som eventuellt kan bli en heltids sysselsättning vem vet.
Detta är inget som ska igång nu då jag vill lära mig bra mycket mer än det jag vet idag men jag
känner ändå att det skulle kunna ske inom en två-tre år om det går som det ska.
Ska och titta på en lokal till veckan som kan vara passande.

Till att börja med så är tanken att det ska vara just neutral vodka som bas då det är en produkt
som jag starkt tror på samt som är lätt att krydda när bismakerna är borta där av mitt fortsatta intresse
för vm samt att jag vill att det ska kännas mer som ett stort lagligt hembränneri istället för fabrikskänsla.

Alla åsikter är av intresse!



Mvh Smygis
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Nytt kolonn projekt 3 eller 4 tums VM.

Inlägg av rkr »

If you go 4" I believe you need to look at reflux re-distribution. Have a look at Cannon's documentation of propak, they suggest multiple cone approach made from a sieve material. You could probably take a regular sieve like described in ARC forum and form it to have several drip points.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Nytt kolonn projekt 3 eller 4 tums VM.

Inlägg av smygbrännarn »

thanks for the input Riku, I must have to lock into that.
Im not a member in Arc unfortunately but thers probobly other info elswhere.

I can maybe go whit two 3" insted if thats easyer what do you think?
Do you now the output on a 3" loaded whit 40% low wines?

(Sorry for my spelling)

Smygiz
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Nytt kolonn projekt 3 eller 4 tums VM.

Inlägg av rkr »

A modern E-ARC 2" column with 40% low wines is capable of 2.75-3.25 liters / hour, I haven't actually tested the latest versions with low wines as I'm more interested in total time it takes to distill rather than the maximum speed. 3" is in theory double that and 4" can make four times as much if you can maintain the column efficiency. Have you considered quadruple 2" column approach, that size is well researched and documented.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Nytt kolonn projekt 3 eller 4 tums VM.

Inlägg av smygbrännarn »

Riku! Jag tar det på svenska!

Jo jag har funderat på att bygga upp en vägg med flera tvåtums kolonner
men jag känner att det blir lite rörigt där av vill jag testa en större kolonn som
4".

Om / när jag drar igång lagligt så kommer inte heller en 4" att räcka till då jag hellre vill
koka mycket några gånger än att koka varje dag.

Om jag skulle seriekoppla många kolonner från samma kärl så antar jag att man inte skulle behöva ha en heads kolonn
och hammare på alla utan endast några för att sedan vrida på alla kolonner när det är dags att ta ut body eller vad tror du?

Mvh Smygis
96%PREP
Finjäsare
Inlägg: 94
Blev medlem: lör okt 13, 2012 20:32

Re: Nytt kolonn projekt 3 eller 4 tums VM.

Inlägg av 96%PREP »

smygbrännarn skrev:Ja då var det beställt 20 liter spp, velar mellan att prova 3 eller 4 tums kolonn.
Detta är endast tänkt som ett experiment då det inte finns så mycket info om större VM kolonner
men det finns en del om 3" men jag har inte hittat något om 4 tums.

Ni som har tips och idéer är ni hjärtligt välkomna.

Diskuterade med Manu på stainless stuff och han hade aldrig provat med 4 men säljer 3 tums
och han trodde att 2 meter med spp matat med 7,2 kilowatt skulle kunna vara det optimala för en 4a.
Vad tror ni?

Är även jäkligt nyfiken på att prova E-arc på denna kolonn samt en hammare men det får bli en senare fråga.
Just nu snickras det på en liten LM-E-ARC här hemma då jag vill prova skillnaden mellan vm och lm e-arc.


Detta projektet kommer att ta sin lilla tid men det ska vara färdigt under sommaren är tanken .



Om någon undrar vad jag håller på med så är det något i mig som inte kan släppa tanken på
att ha ett litet lagligt bränneri vid sidan om som eventuellt kan bli en heltids sysselsättning vem vet.
Detta är inget som ska igång nu då jag vill lära mig bra mycket mer än det jag vet idag men jag
känner ändå att det skulle kunna ske inom en två-tre år om det går som det ska.
Ska och titta på en lokal till veckan som kan vara passande.

Till att börja med så är tanken att det ska vara just neutral vodka som bas då det är en produkt
som jag starkt tror på samt som är lätt att krydda när bismakerna är borta där av mitt fortsatta intresse
för vm samt att jag vill att det ska kännas mer som ett stort lagligt hembränneri istället för fabrikskänsla.

Alla åsikter är av intresse!



Mvh Smygis
Var köpte du din spp?

Mvh 96%prep
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Nytt kolonn projekt 3 eller 4 tums VM.

Inlägg av smygbrännarn »

96%
Jag handlar av en bekant i Polen som inte säljer via nätet.
Brukar ta hem 50 liter i taget men nu är det tomt på
lagret men mer på väg. Han gör även mina kokkärl mm.


Mvh Smygis
rita
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis okt 07, 2014 19:16

Re: Nytt kolonn projekt 3 eller 4 tums VM.

Inlägg av rita »

hur har det gått med ditt 4" projekt? :P
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Nytt kolonn projekt 3 eller 4 tums VM.

Inlägg av smygbrännarn »

Det gick bra. körde den på runt 7kw när den användes men nu är den arkiverad för andra projekt.
4 tum är lagom till kärl mellan 100 till 150 liter kan jag tycka för att koka ut på lagom tid.
Denna bestod av ett 200 liters kärl med 12kw som gick på fullt under uppkok och reglerade ner den till runt 7kw under kok.
Jag körde den som e-arc men utan tor så jag fick blöda heads manuellt.
rita
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis okt 07, 2014 19:16

Re: Nytt kolonn projekt 3 eller 4 tums VM.

Inlägg av rita »

hur mycket kunde du ta ut per timme med den? blev det en kolonn på 2meter med spp?
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster