Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] Förslag på förbättringar?

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
Killen
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: lör jan 03, 2004 1:00

[Labmaster] Förslag på förbättringar?

Inlägg av Killen »

Hittade min pappas gammla labmaster i källaren. :D
Kolonnen är svetsad på något som liknar locket till en rostfri hink.
Apparaten är ca 25 år och jag tänkte sparka liv i den igen.
Rostfri hink är ju bara 10liter och man kan ju inte fylla med mäsk ända upp så det blir ju ett jäkla fixande med mäsk hela tiden.
Några förslag till förbättringar.... :?:
Schluckebier

[Labmaster] Förslag på förbättringar?

Inlägg av Schluckebier »

Lägg upp en bild på den så ser man bättre vad som kan göras!
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

[Labmaster] Förslag på förbättringar?

Inlägg av Fructis »

Grattis till fyndet !

Med lite silkon och genomgående bultar borde du kunna montera plåtlocket mot locket på en vinhink och få ett kokkärl som rymmer hela mäsken. Dessutom är det ju ganska smidigt att montera ett vattenkokarelement i hinken, en moddad dimmer ... sen är det bara att koka.

Lägg upp lite bilder om du kan så finns det säkert många som hjälper dig med förslag på förbättringar.
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
kollon2000
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: mån aug 11, 2003 2:00
Ort: Mellansvergie i dunkens hemstad

[Labmaster] Förslag på förbättringar?

Inlägg av kollon2000 »

lägg en plåt med gummilist på badkaret, hissa ner några kw, fäst te x 3 kolloner på plåten :D
Killen
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: lör jan 03, 2004 1:00

[Labmaster] Förslag på förbättringar?

Inlägg av Killen »

Jag har den på landet, ska lägga upp bild när jag hämtar den.

Det där med badkaret lät ju smidigt, kan man ju passa på och bada också... :D
Killen
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: lör jan 03, 2004 1:00

[Labmaster] Förslag på förbättringar?

Inlägg av Killen »

Fructis skrev:Grattis till fyndet !

Med lite silkon och genomgående bultar borde du kunna montera plåtlocket mot locket på en vinhink och få ett kokkärl som rymmer hela mäsken. Dessutom är det ju ganska smidigt att montera ett vattenkokarelement i hinken, en moddad dimmer ... sen är det bara att koka.

Lägg upp lite bilder om du kan så finns det säkert många som hjälper dig med förslag på förbättringar.
Hej Fructis!
Bra tips där!
Tror du att det funkar med en vinhink, blir inte trycket för stort så att locket lyfter?
Kolonnen är ca 90cm hög och ca7-8cm bred. (har inte mätt, den är kvar på landet som sagt) :?

Är det inte lite konstiga mått på denna kolonn? Den verkar så kort och "knubbig". Och det här med hinklock verkar ju jäkligt opraktiskt!...?
Den är nu fylld med genomskinliga "glasmakaroner" men tänkte att jag skulle byta ut dessa mot skurbollar istället.
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

[Labmaster] Förslag på förbättringar?

Inlägg av Fructis »

Visst funkar det. Kolla under Spiralforumet, där finns massa ideer om hur man monterar kolonner och värmare på vinhinkar.
If it's not moving ... ferment it !
Killen
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: lör jan 03, 2004 1:00

[Labmaster] Förslag på förbättringar?

Inlägg av Killen »

Kan man ta ut spriten fortare med denna kolonn jag beskriver (jämfört med spiralisen).
Vad kan man räkna med för styrka?
Skulle man kunna klara sig med en (eller 2) 300W doppis tro?
Användarvisningsbild
Procenten
Bryggmästare
Inlägg: 398
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00

[Labmaster] Förslag på förbättringar?

Inlägg av Procenten »

Killen skrev:Kan man ta ut spriten fortare med denna kolonn jag beskriver (jämfört med spiralisen).
Vad kan man räkna med för styrka?
Skulle man kunna klara sig med en (eller 2) 300W doppis tro?
Du kommer att kunna ta ut spriten betydligt förtare än med en spiral. Styrkan borde ligga strax över 90 % enter någon test omgång. Jag skulle ha satt in ett dimmerstyrt vattenkokar element i kokkärlet för snabb uppvärming och bra fin justering.
Killen
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: lör jan 03, 2004 1:00

[Labmaster] Förslag på förbättringar?

Inlägg av Killen »

Procenten skrev:
Killen skrev:Kan man ta ut spriten fortare med denna kolonn jag beskriver (jämfört med spiralisen).
Vad kan man räkna med för styrka?
Skulle man kunna klara sig med en (eller 2) 300W doppis tro?
Du kommer att kunna ta ut spriten betydligt förtare än med en spiral. Styrkan borde ligga strax över 90 % enter någon test omgång. Jag skulle ha satt in ett dimmerstyrt vattenkokar element i kokkärlet för snabb uppvärming och bra fin justering.
När du säger "betydligt fortare" vad pratar man om ungefär?
Användarvisningsbild
Procenten
Bryggmästare
Inlägg: 398
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00

[Labmaster] Förslag på förbättringar?

Inlägg av Procenten »

Jag brukar ligga mellan 5-10 dl i timmen.
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

[Labmaster] Förslag på förbättringar?

Inlägg av Fructis »

Procenten :

Hur mycket effekt kör du in då ? Om du tar ut den mängden ... och vilken styrka ligger det på då? 90 ? 95 ? Vilken diameter är din kolonn ?
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
Procenten
Bryggmästare
Inlägg: 398
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00

[Labmaster] Förslag på förbättringar?

Inlägg av Procenten »

Jag har en el-patron på 1850 W som jag reglerar med en fasvinkel regulator så jag vet inte riktigt vilken effekt jag kör på faktiskt. Halva kanske. 2" kolonn och styrkan ligger på 93-95%.
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster