Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fem bilder säger mer än tusen ord

Allt om kolonnbrännare.
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av smygbrännarn »

Jag provade något liknande när jag gjorde mitt fulbygge med glasburkar och det gick sådär då locken började läcka och rosta fort som fan.
I mitt andra test med tre burkar skar jag den övre och den undre bara i botten då topparna passade bra med 51 rör och den mittersta skar jag både uppe och nere så den blev helt cylindrisk sedan gjorde jag två plattor av koppar som jag borrade mängder av 1,5 mm hål i samt lödde fast en 180 graders böj till refluxen i varje så det blev ett ånglås. sedan tätade jag med silikon samt vulk tejp.
den varianten fungerade klockrent men såg ut som f..

tredje varianten blev med 3 plattor och gängstänger på utsidan för bättre stabilitet mm men den såg fortfarande alldeles för jäkla skabbig ut så jag la ner projektet.

Mvh Smygis
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av ÖlBurken »

jag försöker föreställa mig ditt bygge... du har inga bilder? hur gick du till väga när du kapade burkarna? och blev det inte små mikrosprickor i kanterna som sen växte och spräckte burken?
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av smygbrännarn »

Nej tyvärr har jag inga bilder.
Är helt enkelt inte mycket för bilder då jag både
är lite nojjig samt inte är så intresserad av bilder.

Småsprickor blev det inte på dessa men det gick ju åt cirka tre glas för varje
som blev lyckad.

På slutet gick det bra då jag byggde en liten ställning enligt en youtube instruktion
där både glaset och glasskäraren var ordentligt fixerad.

sedan var det bara att varva kokande vatten med kallt vatten och hålla tummarna på
att den spricker perfekt.

Mvh smygis
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av ÖlBurken »

var skaffade du glasskäraren?
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av AlterEgo »

ÖlBurken skrev:var skaffade du glasskäraren?
Är det en sådan här du vill ha?http://www.jula.se/glasskarare-129040

Eller är det instruktioner för en sån här som behövs?glasskärare instruktion instructables
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av smygbrännarn »

Jo som Alterego länkar till så är han inne på rätt spår dock var min jigg helt annorlunda då den gick och fixera burken bättre samt enkelt att ställa var man skulle skära.

så fort burken vinglade till lite eller om spåret inte möttes exakt så var det bara att kasta burken.

Mvh Smygis
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av ÖlBurken »

det låter som när jag kapade alu-burkarna, möts inte skåran i sig själv blir det lätt en spricka i burken på längden när man trycker i burkarna i varandra. det är nog ändå lättare med burkar, men skulle vara kul att ha en genomsiktlig kolonn! ska nog skaffa en glasskärare och laborera lite.
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av smygbrännarn »

Jo de är helt klart kul att se det i drift.
Dock så var det ett jäkla arbete med allt från
att skära glas till att borra enorma mängder 1,5mm hål med en vanlig
borrmaskin och som sagt snyggt blev det inte tyvärr men det var ju
i utbildnings syfte..

Lycka till!
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av ÖlBurken »

En liten uppdatering:

Jag har kommit fram till att min ölburkskolonn är svår att tillverka helt ren neutral sprit med då uttagsventilen läcker igenom lite hela tiden. Det är svårt att bygga själva uttagsventilen på ett smidigt sätt och få det tätt, så jag kan inte köra 100% reflux. däremot har jag nu gjort whiskey i den två gånger och det fungerar utmärkt. Då kortar jag bara ner kolonnen (väldigt lätt då kolonnen är uppbyggd i ölburkshöga moduler...), skippar refluxkylaren och sätter igen toppen med en burk.

En annan ful del på den här brännaren är produktuttaget, det är rätt klumpigt (se bilden) men det bekommer mig inte egentligen.
Bilagor
Produktuttaget är stort som en red-bullburk
Produktuttaget är stort som en red-bullburk
unnamed (7).jpg (155.1 KiB) Visad 328 gånger
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av mad76e »

Wow Ölburken..

Tänk vad man kan göra med ett par burkar öl :D

Antar att denna är den billigaste kolonnen jag någonsin sett.. Den enda gången du får billigare råmatreal är om du snor grejjerna.

Kan du möjligen uppskatta kostnad för att tillverka den ? :)
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av ÖlBurken »

Inte är det mycket...och pantar jag den får jag ju tillbaka pengarna :-D

Skämt åsido, många kronor har den inte kostat, det är ju kostnaden för kopparrören till kylarna som är det enda att tala om.
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av ÖlBurken »

Jag fick en fråga av en vän om hur jag byggde min apparat och tänkte att jag kan skriva ett bygginlägg om den. Numera kör jag den bara som stripper/potstill då jag inte har något intresse för neutral sprit egentligen. Sen är jag ju inte för det nån större whiskyfantast... men jag uppskattar hantverket och tekniken.

Till att börja med så har jag kokkärlet som bara är en vanlig 30-liters jäshink som varit med ett tag. I den har jag monterat två gamla vattenkokarelement. Dessa matar jag med en vanlig datorkabel och en högeffektsdimmer från ebay. Bara att söka på "high power dimmer" och sortera på de billigaste. Den här sortens dimmer skapar störningar på elnätet men är snorbilliga. Sen är de väl inte så säkra heller. Vad kan gå illa om man har elanslutningar i badkaret, i närheten av rinnande kylvatten...?
IMG_0931.gif
IMG_0931.gif (27.96 KiB) Visad 285 gånger
IMG_0932.gif
IMG_0932.gif (32.34 KiB) Visad 285 gånger
Locket har jag gjort ett lagom stort hål för en öl/läskburk. Sen har jag förstärkt locket med en spånskiva som ger stadga åt kolonnen. Vinkeljärnen har ingen funktion alls utan sitter bara kvar från det att jag byggde apparaten. I hålet i själva spånskivan har jag limmat fast en nederdel av en ölburk. På så sätt kan jag lätt bara trycka i kolonnen. Det blir helt tätt och sitter i hop så bra att kolonnen står utav sig själv. Lite erfarenheter: värme i kombination med alkohol är en hård miljö för spånskiva... man kan också lätt se ifall man försöker köra för fort, för då börjar locket bågna uppåt vilket är lite läskigt. Men bättre med en tidig varning än en stor smäll.
IMG_0933.gif
IMG_0933.gif (37.84 KiB) Visad 285 gånger
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av ÖlBurken »

Fortsättning..
IMG_0934.gif
IMG_0934.gif (33 KiB) Visad 285 gånger
Själva kolonnen består sen alltså av ölburkar som trätts i varandra så de bildar ett rör. För att åstadkomma detta filade jag först kanten i botten av burkarna tills "mittenkupolen" trillade ur. Då får man en kant som böjer inåt i botten på varje burk, men det gör inget. Faktum är att det blir som en centreringsring ifall man skulle vilja köra apparaten i refluxläge.
IMG_0944.gif
IMG_0944.gif (33.18 KiB) Visad 285 gånger
IMG_0945.gif
IMG_0945.gif (31.34 KiB) Visad 285 gånger
För att kapa toppen av burkarna satte jag fast ett rakblad på en brädbit, ställde burken uppochner och snurrade den mot bladet så att en perfekt skåra ristades in i burken. Sen är det bara att trycka in tummen på ena sidan av skåran och burken börjar dela sig. Får man inte skåran perfekt kan burken lätt börja reva i fel riktning men man får räkna med att öva på ett par burkar.
För att kunna trä burkarna i varann behöver sen överdelarna tänjas ut en aning. Det görs genom att man trycker i en burk med lite våld, det underlättar om den övre burken då är oöppnad och hård.
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av ÖlBurken »

Fortsättning..

Även om kolonnen bara är ett rakt rör så måste ju produkten tas ut på sidan på nåt sätt vilket inte är helt lätt med en ölburkskolonn. Jag hade stort tålamod när jag byggde produkuttaget och jag satt helt enkelt med en knivspets och tryckte ut öppningen i sidan på burken. Sen limmade jag ihop burkarna med akvariesilikon som köps på byggvaruhus eller liknande. Det ska vara just akvariesilikon eftersom det är ogiftigt. Våtrumssilikon skall inte användas då det innehåller gift mot mögel. Silikon tål 180 grader och står emot alkohol bra. Som ni ser gick jag över till mindre burkar här. För att få tjocklek och stadga i silikonfogen så lindade jag i bomullssnöre i en massa varv, det håller faktiskt ihop bra.
IMG_0937.gif
IMG_0937.gif (32.35 KiB) Visad 284 gånger
IMG_0938.gif
IMG_0938.gif (30.38 KiB) Visad 284 gånger
Pinnen som sticker ut har en botten av en burk i andra änden inuti den borisontella burken. Det blir då en ventil som kan föras fram och tillbaka så att man kan öppna och stänga för hålet vidare ner i produktuttaget. Den fungerar inget vidare eftersom det ändå läcker förbi ånga. I en potstill är den dessutom onödig. Den är alltså till för när jag kör apparaten som en VM-maskin. I toppen sitter en vanlig burk utan hål i botten, kolonnen är alltså tät som den ska vara i en potstill. Kör jag apparaten i refluxläge har jag en kolonnstump till som jag sätter i toppen. Där sänker jag sen ner en refluxkylare, men inte mer om det nu.
IMG_0939.gif
IMG_0939.gif (36.46 KiB) Visad 284 gånger
På sista bilden ser ni produktkylaren som är tillverkad av oljerör från biltema. I nästa inlägg visar jag refluxkylaren som är byggd efter samma princip. Viktigt här är dock att stoppa i lite kopparnät eller en skurboll i mitten eftersom ånga annars smiter förbi kylaren. Kylaren är fastlimmad med akvariesilikon.
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av ÖlBurken »

Fortsättning..
IMG_0941.gif
IMG_0941.gif (33.28 KiB) Visad 283 gånger
Ovan ser ni min refluxkylare. Jag böjde den runt nåt rör. Man får hålla tungan rätt i mun så man inte får ett veck nånstans för då är det kört.

Jag glömde visa min högeffektsdimmer förresten så den kommer här:
IMG_0940.gif
IMG_0940.gif (32.44 KiB) Visad 283 gånger
Jag använder ju apparaten till att göra Whiskey. Och då vill jag börja med att en viktig sak man bör känna till. Jag har läst och hört att 50-80 % av karaktären kommer från ekfatet, och efter att ha tillverkat den här drycken så är jag nu övertygad om att så är fallet. Det betyder alltså att om man inte har en plan för hur man ska lagra råwhiskeyn så kan man lika gärna låta bli.

Så här gör jag i alla fall whiskey:

Jag börjar med att brygga ölet på den rökigaste malten jag kan hitta (humle.se eller maltmagnus.se). Whiskey görs på malt och inte socker, tycker du annorlunda tycker jag du ska hålla dig till att bränna ful-hb på din gamla labmaster!
Sen jäser jag ölet (kallas eg mäsk vid whiskeytillverkning), jag är inte noggrann med jästvalet, den sortens finlir ligger liksom ännu utanför felmarginalen för mig. Jag skulle dock rekommendera att inte jäsa mäsken över 20 grader. Min erfarenhet från öljäsning är att det då skapas väldigt mycket mer biprodukter. Dessa biprodukter kallas senare för finkel och koncentreras vid destilleringen.
Det går åt väldigt mycket mäsk: gör jag 50 liter mäsk får jag till slut ut ca 5 liter 63% råwhiskey!
Första bränningen får jag köra i två omgångar för att mitt kokkärl är bara på 30 liter. I första rundan kör jag bara på så snabbt det går och samlar in allt tills jag är nere på en total alkoholhalt i det jag tagit ut på 30%. I andra rundan kör jag egentligen också ganska snabbt, men rätt försiktigt i början. Genom hela andra rundan samlar jag produkten i glas och burkar, små i början och slutet och ett par större i mitten. Rå whiskeyn ändrar verkligen karaktär hela tiden och det är det här som är hantverket. Efter körningen luktar jag mig fram till vad jag vill blanda ihop. Det allra första och sista blandar jag inte i, det brukar lukta rätt äckligt. Det kan man dock spara till nästa gång man kör för då får man ut lite mer sprit ur det utan att man får med smaken.
Sen hälls råwhiskeyn på fat eller glasburk eller vad du vill, det viktiga är dock att det finns ek i kontakt med spriten. Eken bör vara rostad eller kolad enligt mig. Eken ska heller inte vara flisor för då blir det för mycket kärvhet från ändträet.

Även om vi inte har en tradition som Skottland i Sverige så har vi fantastiska förutsättningar för att göra bra whiskey. Vi har bra vatten och korn. Vi har även en (1!) tunnslagare i landet (http://www.kagge.com/). Jag har säkert glömt massor men fråga ifall nåt är oklart bara, skål!
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster