Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fem bilder säger mer än tusen ord

Allt om kolonnbrännare.
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av ÖlBurken »

Jag har byggt en lite annorlunda VM. Har bara kört en runda med strippad sprit från en spiralis. Jag fick bara ut 94% men tror det beror på att jag behöver centreringsringar och en tätare ventil vid produktuttaget (hemmabygge). Ventilen är bara en burkbotten som sitter på en bitt bränslerör som jag skjuter fram och tillbaka i den liggande burken så att den kan reglera över hålet ner mot produktkylaren. Jag trär ett 75mm avloppsrör över kolonnen vid körning som isolering (skall också förbättras).
2db0x2c.jpg
2vhyczb.jpg
xeftqd.jpg
14vs50p.jpg
34sphfn.jpg
Kom gärna med synpunkter, frågor och förbättringsförslag!
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av Andy »

Allt jag kan säga är: FAAN va cool :D


Hur har du tätat mellan burkarna?
Ifall du borrar ett hål i botten på en burk och vänder den blir det en centreringsring.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av Andy »

Tror att det blir lättare att bygga en LM dock
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av smygbrännarn »

Detta var bland de roligaste byggen jag sett på länge :D


är inte alu lite olämpligt i kolonner?
Jag gjorde nyligen ett bygge där jag skar av glasflaskor
och borrade plattor med 1,5 mm hål för att kunna se hela processen.
Blev lite sladdrigt men jäkligt kul att se hela förloppet med reflux osv.

Mvh Smygis
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av aqua vitae »

Oj vilket passande användarnamn och vilket skojigt bygge :lol:
Andys ide med burkbotten som centreringsring passar ju bygget och skulle du inte få ordning på ventilen skulle du kanske kunna få till en LM med ölburkar liknande som i denna design: http://homedistiller.org/forum/viewtopic.php?t=8439
Kanske du behöver köpa till en extra nålventil dock men...

Det finns många som använder konvektorrör i aluminium som luftkylning och kokkärl i aluminium används ibland inom bryggning och sådant, men vet inte hur det är med tåligheten. Enligt knox skall läckaget av aluminium vara väldigt litet http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=20328

Har du bilder/filmer på ditt bygge med glas smygis?
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av ÖlBurken »

Först vill jag bara tacka för uppskattningen!

Efter att ha läst era kommentarer kommer jag nu att konvertera apparaten till en LM. Detta med hur jag sätter ihop burkarna kommer det en ritning på så småningom.
När det gäller burkarnas passform så är den utmärkt eftersom man måste pressa i dem med kraft i varandra, men för säkerhets skull la jag en liten silikonsträng på utsidan av skarven på den packade delen av kolonnen.

Jag lägger ett rakblad i en bok, skårar ytan i en linje runt hela burken, pressar rakbladet genom burken längs linjen i en ca 2 cm lång springa, sen är det bara att trycka med fingrarna så "rivs" metallen längs perforeringen (skåran). Efter några burkar är det superlätt!

Jag vill också se bilder på din glaskolonn smygbrännarn! Jag har faktiskt tänkt samma tanke själv men tyckte det verkade lite väl meckigt och ömtåligt (kanske lustigt med tanke på vad jag byggde istället). Först hoppades jag på att kunna göra kolonnen av IKEAs staplingsbara dricksglas som tål värme och har en bra cylindrisk form. När jag sen läste in mig på ämnet förstod jag att härdat glas går i miljoner bitar om man försöker bearbeta det. Sen tänkte jag på flaskor, men gav upp idén för att jag misstänkte att flaskorna skulle spricka en efter en pga temperaturväxlingarna + att det skulle bli meckigt att täta mellan flaskorna.

Jag vet inte hur farligt alu är, jag chansar. Sen har jag läst att det kanske finns nån typ av lack på insidan av burkarna, denna är i så fall extremt tunn då burkarna ser ut som ren alu. Lite skit rensar magen... jag chansar.

Mer bilder och ritning kommer!
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av smygbrännarn »

Kan förstå att ditt bygge var ganska pilligt och det var det med glas med.
Tänkte oxå köpa glas men gav upp det och jag kan ju säga att det gick åt ganska många flaskor för att få till de 3 jag behövde.

Jag antar ju även att de kommer att spricka efter ett tag men för mej var det bara ett intressant försök som redan ligger på tippen men det fungerade jäkligt bra och var kul att se hela processen i drift.

Du kan ju alltid söka på stilldragon på tuben så hittar du den som jag blev inspirerad av. Min är inget att knäppa bilder av då det bara var ett test och
utseendet där efter men det finns ju fina sight glas med clamp kopplingar på Aliexpress eller e bay och det gick även att få med flera glas så vips har man en bra start.

Mvh Smygis
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av ÖlBurken »

Nu har jag testat LM-versionen av burk-brännaren. Jag får nog säga att den ändå fungerade bättre som VM, även om jag inte kunde stänga produktuttaget helt då. I LM-versionen kunde jag visserligen stänga produktuttaget men det blev ganska mycket kondensat stående i röret från uppsamlingsytan i kolonnen och fram till änden av röret.

Det här med hur jag får till produktuttaget verkar vara det allra svåraste med ölburkskolonnen. Är det någon som har någon idé för hur jag ska göra mitt produktuttag? Jag är helt säker på att det finns ett bra sätt, ska bara hitta det!

Ett annat problem är att jag måste ha en läcka eller flera. Jag borde få större utbyte eftersom jag mätte hur mycket jag fick ut från stripping-rundan och efter finkörning var det kanske bara hälften så mycket som det borde vara. Om jag kör med för hög effekt så smiter en del ånga över toppen på kolonnen då kolonnen är så stor (65mm i diameter), detta har blivit bättre sen jag tryckte ner lite kopparnät runt refluxkylaren men är ännu inte 100%-igt. Dessutom tror jag att det läcker runt locket på hinken jag kokar i (jag vet sen tidigare ölbryggning att mina "better brew"-hinkar läcker då jag kan se detta på vattenlåsen. Själva kolonnen tror jag inte är problemet.

Sen det här med att bara trä ett avloppsrör över kolonnen är ju ingen optimal metod för isolering. Jag vill dock inte montera nåt permanent då det blir svårt att sen göra rent packningen.

Jag behöver inspiration, hjälp mig spåna lite!
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av Andy »

Jag vet inte ifall detta kan vara till hjälp gällandes huvudet?
ideer.png
ideer.png (37.73 KiB) Visad 949 gånger
Ifall jag skulle bygga en kolonn av burkar så skulle jag göra den av redbullburkar, powerking osv.. De burkarna du hade som produktuttag på vmarmen. De burkarna är 2" ifall jag uppfattat det korrekt?
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av Bozo »

Nu ska jag vara en riktig moralkärring och avråda dig från att dricka spriten som kommer ur denna apparat. Åtminstonde första koken, sedan kan det eventuellt dra med aluminiumoxid när burkarna oxiderar.
Burkar är behandlade på insidan med någon slags plast eller epoxi hinna för att inte aluminiumet ska oxidera av drycken.
Detta kommer med största sannolikhet att lösa upp sig av varma spritångor. Vet inte om det följer med mjukgörare, epoxi och plastskit genom kolet också. Testa att tömma upp sprit i ett glas, ställ detta på ett element eller annat ställe. När spriten dunstat kolla/känn i glaset efter orenheter.
Mvh bozo.
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av raoul-duke »

Bozo har rätt. Du borde verkligen göra en check. Mycket coolt bygge dock!!
Jag tänkte mig bygga något liknande en gång i tiden!

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av aqua vitae »

Det som talar emot att det skulle vara mjukgörare eller andra giftigheter i är väl att det trots allt är kärl godkända för livsmedel. Det betyder inte att de tål alkohol men risken att det är något giftigt i minskar ju drastiskt.
Aluminium i sig sedan finns det ju delade meningar om men det finns flera som använder det i t.ex. Konvektorrör till luftkyldaapparater.
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av ÖlBurken »

efter att ha snittat upp rätt många burkar är jag skeptisk till att det finns nåt på insidan av burkarna, och finns det nåt är det i mikroskopiska mängder. jag har svårt att tro att ämnen som skulle vara hälsofarliga i så små mängder skulle få användas för livsmedel. i konservburkar dock, för t.ex. krossade tomater, finns det definitivt en hinna på insidan. för de oroliga: skär upp en ölburk och titta noga på insidan...den får iaf inte mig att skaka av skräck ;-)
nästa steg för mig är att bygga en ny vm-kolonn enligt andys förslag i red bull-burkar för att få en fördelaktigare proportion på kolonnen. jag kommer att försöka trä den gamla kolonnen över den nya som isolering, typ som en termos, då jag har lite svårt att komma på ett annat bra sätt att isolera. (vill kunna demontera allt lätt då kolonnen fortfarande är under utveckling.

fick en annan ide idag (som någon annan gärna får förverkliga). om man kapar av botten på glasburkar till oliver (höga och cylindriska), gör hål i locken, löder ihop lock mot lock och silikonar burk mot burk (kapade ändarna) så får man en glaskolonn som är byggd i moduler lätta att skruva ihop/isär. nån som tänder på iden?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av latmasken »

Aluminiumburkar ÄR belagda på insidan, eftersom läsk och andra syrliga produkter annars skulle fräta aluminiumet.

Det syns kanske inte med blotta ögat, men värm upp metallen så syns det rätt fort.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med- ... rdjupning/
Al-halten i läsk och öl skiljer sig inte markant mellan Al- och glasförpackningar [Ref 3], eftersom Al-burkarna är lackerade på insidan till skydd mot Al-utlösning.
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av ÖlBurken »

ok,det finns en beläggning. jag tar risken i alla fall. jag vill helst inte fastna vid huruvida detta är farligt eller ej. det får var och en ta ställning till själva.

jag återkommer om hur det går med mitt bygge, men jag är mer nyfiken just nu om vad folk tror om min glaskolonnide. det finns gott om videor på youtube som visar hur man kapar glas med antingen en "glasskärare" eller lite brinnande tråd. :-)
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster