Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fem bilder säger mer än tusen ord

Allt om kolonnbrännare.
MrFinkel
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: ons nov 07, 2012 8:01
Utrustning: Fet-Foa

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av MrFinkel »

Oj detta har jag missat helt, måste säga att det här är fantastiskt, den bygglädjen du måste ha haft när du gjorde första :D :thumbup:
Du får gärna fortsätta, vi har ju Lillis Fet-Foa men ingen Ölburkens BurkFoa :thumbup:
För att inte förvirra mer än nödvändigt.
Tidigare användare:
Raggarn_salen
Gubben_finkel
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av Swedish Pride »

ÖlBurken skrev: Whiskey görs på malt och inte socker, tycker du annorlunda tycker jag du ska hålla dig till att bränna ful-hb på din gamla labmaster!l!

Tycker verkligen inte att du skall klanka ner på en labmaster med din utrustning, plast, alu och silikon.... i med lite bly med bara så blir det kanon... :thumbdown:
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av Kusken »

Får nog hålla med Swedish Pride här. Var och en blir salig på sin tro, och får göra och tycka vad dom vill. Men vi ska inte klanka ner på varandras ideer och teorier.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av ÖlBurken »

Fair enough, vi har ju religionsfrihet i sverige, och jag har ju min egen övertygelse.

En labmaster i originalutförande är ju i princip en potstill, däremot lämpar den sig inte för neutral sprit om man inte åtminstone flyttar upp kylrören.

Jag backar dock inte om sockret, för vid tillverkning av whiskey innebär sockret bara att man späder maltkaraktären.
Ska man bränna ren alkohol däremot så spelar det ju ingen roll.
prismasen
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jan 15, 2017 14:03
Utrustning: VM,Potstill o labbe

Re:

Inlägg av prismasen »

Bozo skrev:Nu ska jag vara en riktig moralkärring och avråda dig från att dricka spriten som kommer ur denna apparat. Åtminstonde första koken, sedan kan det eventuellt dra med aluminiumoxid när burkarna oxiderar.
Burkar är behandlade på insidan med någon slags plast eller epoxi hinna för att inte aluminiumet ska oxidera av drycken.
Detta kommer med största sannolikhet att lösa upp sig av varma spritångor. Vet inte om det följer med mjukgörare, epoxi och plastskit genom kolet också. Testa att tömma upp sprit i ett glas, ställ detta på ett element eller annat ställe. När spriten dunstat kolla/känn i glaset efter orenheter.
Mvh bozo.
detta är en långlivad myt ifrån när aluburkarna kom ut på marknaden, både jag o flera jag känner har svetsat aluburkar med TIG och då är renhet av stålet A o O för att du ska få en tät skarv utan porer som läcker satan...
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av latmasken »

Att burkarna är behandlade på insidan är ingen myt, aluminium fräts lätt av syrliga drycker.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmed ... aluminium/
Aluminiumhalten i aluminiumburkar för läsk och öl skiljer sig inte mycket från halterna i glasflaskor. Det beror på att aluminiumburkarna är lackerade på insidan.
Belseub
Turbojäsare
Inlägg: 42
Blev medlem: ons jan 06, 2016 14:18
Utrustning: Hink i hink

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av Belseub »

Jäklar vilket roligt bygge. Men det är en sak jag undrar över. Du "fick bara ut 94% " Vad hade du för förväntningar?
De som påstår sig få ut 96% och liknande behöver läsa på lite om kemi. Alkoholen strävar efter att ligga på 95,2% och samlar på sig vatten vilket gör att den blir inte starkare, fördelen är att den heller inte blir svagare av att du glömmer groggen framme eftersom den redan har allt vatten den behöver vid 95,2% eller lägre ;)
Kunskapen är en lätt börda :)
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av ÖlBurken »

Jag hade väl hoppats på azeotrop, dvs 95,6%. De 1,6%-en kan ju innehålla lite av varje. Sen kan jag väl inte mäta så noggrant heller iof.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Fem bilder säger mer än tusen ord

Inlägg av Toffeln »

Belseub skrev:Jäklar vilket roligt bygge. Men det är en sak jag undrar över. Du "fick bara ut 94% " Vad hade du för förväntningar?
De som påstår sig få ut 96% och liknande behöver läsa på lite om kemi. Alkoholen strävar efter att ligga på 95,2% och samlar på sig vatten vilket gör att den blir inte starkare, fördelen är att den heller inte blir svagare av att du glömmer groggen framme eftersom den redan har allt vatten den behöver vid 95,2% eller lägre ;)
Förutsatt att du inte "groggar" med ännu mer "96% sprit" så lär alkoholhalten ligga en bra bit under 95,2 oavsett ;-). Tror 96% kommer från avläsningen på alkoholmätaren. Dåligt kvalité/avläsbarhet, okalibrerad eller fel temp.
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster