Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp med reflux

Här diskuteras Liquid Management och Reversed Liquid Management
Användarvisningsbild
Nisse2004
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: sön aug 24, 2003 2:00

Hjälp med reflux

Inlägg av Nisse2004 »

Hej!

Jag har gjort en ritning på en reflux-brännare som jag tror att det ska vara. Det vore till stor hjälp om någon kunde kolla på ritningen och säga om jag tänker fel någonstans. :D

Ritningen är lite lång men jag infogar den här nedan:
(F11 bör nog användas 8O )
(Hoppas nu HTML fungerar här)

Bild
Om nu detta kommer att fungera, är det någon kanske som har förslag på förbättringar eller något som förenklar det hela?

Tack på förhand.

Mvh
Gäst

Hjälp med reflux

Inlägg av Gäst »

Om du tänkt göra den varianten som du ritat ovan så tänk på att röret för refluxen skall gå in i mitten. Du skulle också kunna göra en enklare variant genom att bara använda en nålventil. OVanför den sätter du en t-koppling som du leder ut refluxen i. Hoppas du förstår vad jag menar :)

//MaSTeR
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Hjälp med reflux

Inlägg av rkr »

The design you outlined will work but it doesn't have to be that complicated. Check http://arkiv.bryggforum.nu/homedistille ... eflux_plan for easier and cheaper to make designs.

Greetz, Riku
Användarvisningsbild
Nisse2004
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: sön aug 24, 2003 2:00

Hjälp med reflux

Inlägg av Nisse2004 »

Tackar för tipsen, hittade inget enklare på http://arkiv.bryggforum.nu/homedistiller dock, måste varit något som slang förbi mina ögon :roll:

Har försökt att visualisera ditt förslag om endast en nålventil MaSTReR men jag förstår nog inte riktigt vad du menade, kan du förklara lite mer ingående tror du?

Mvh
Användarvisningsbild
Groover
Bryggmästare
Inlägg: 431
Blev medlem: sön maj 04, 2003 2:00
Ort: Skaune

Hjälp med reflux

Inlägg av Groover »

Den här är ganska lätt att bygga. Finns nästan precis i bild när man följer rkr's länk.

Bild
Användarvisningsbild
Nisse2004
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: sön aug 24, 2003 2:00

Hjälp med reflux

Inlägg av Nisse2004 »

Jag tycker den ser väldigt omständig ut att bygga men det kanske bara är som det ser ut. Den är ju klart mycket snyggare.

Något jag funderade över ang. den designen är hur man ska få till den där vinkeln, det ser ut som om den är svarvad fram. Jag menar alltså där den kondenserade ångan samlas inne i röret.

Mvh
Gäst

Hjälp med reflux

Inlägg av Gäst »

Nisse2004 skrev:
Har försökt att visualisera ditt förslag om endast en nålventil MaSTReR men jag förstår nog inte riktigt vad du menade, kan du förklara lite mer ingående tror du?

Mvh

Om du bara har ett rör ner istället för två ifrån kylardelen så kan du sätta en t-koppling innan nålventilen. Urtaget på sidan leder du in till kolonnen. Det som inte kan komma ner genom nålventilen kommer att rinna "ut" ur t-koplingen åt sidan och rinna tillbaka till kolonnen.

Det andra alternativet är att syra det som skall rinna tillbaka till kolonnen och låta "överflödet" vara det du tar ut.

//MaSTeR
Användarvisningsbild
Groover
Bryggmästare
Inlägg: 431
Blev medlem: sön maj 04, 2003 2:00
Ort: Skaune

Hjälp med reflux

Inlägg av Groover »

Nisse2004 skrev:Jag tycker den ser väldigt omständig ut att bygga men det kanske bara är som det ser ut. Den är ju klart mycket snyggare.

Något jag funderade över ang. den designen är hur man ska få till den där vinkeln, det ser ut som om den är svarvad fram. Jag menar alltså där den kondenserade ångan samlas inne i röret.

Mvh
Det finns massor av bilder på hur den är gjord på bokakob's sida. Alla delar är standard rördelar som går att hitta på t.ex. rinkabyrör (tyvärr bara upp till 32mm)

http://arkiv.bryggforum.nu/homedistiller/bokakob/
Schluckebier

Hjälp med reflux

Inlägg av Schluckebier »

Skulle tro att du får problem att få tillräcklig kylning med en utvändig spiral. Föreslår en dubbelspiral som du placerar inuti huvudet.
Se t.ex. "trassel" på bildsidan. Dessutom tror jag att du behöver öka på effekten till åtminstone 2kW med den kolonnhöjden/diametern (om ritningen är någorlunda skalenlig.)
Användarvisningsbild
Farbro_Barbro
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: tis maj 13, 2003 2:00
Ort: Ume

Hjälp med reflux

Inlägg av Farbro_Barbro »

Det är så här Master menar att du ska bygga. Och jag håller nog med honom.
kolonn.jpg
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Hjälp med reflux

Inlägg av rkr »

1300W is actually the upper limit for 50mm column. If you have no insulation in the boiler you can use ~500W more. Column should always be well insulated.

Greetz, Riku
Schluckebier

Hjälp med reflux

Inlägg av Schluckebier »

Okey då. !300W må vara övre gräns för 2" kolonn, men inte för en ölkagge. Jag föredrar att ligga i överkant av två orsaker.
1/ Det går betydligt fortare att komma igång.
2/ Det går att justera ner effektuttaget med en dimmer.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Hjälp med reflux

Inlägg av rkr »

If powercontroller is used a good practical upper limit is the amount household fuses can handle. It's true that larger vessel will have more power losses. That 500W is an empirical estimate for uninsulated ~25l pot made of stainless, larger pot will loose more power due to larger pot surface area and can use larger element. That 1300W is the upper limit for power that should be "fed" to column, ie power that's left when all power losses are taken into account. In this case assuming near perfect insulation and constant power 1300W would be close to practical upper limit. If marbles are used as a packing instead of SS scrubbers the power should be even lower.

Greetz, Riku
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Hjälp med reflux

Inlägg av Farbror_Plast »

Själv tycker jag nog att det är bättre att göra en med single reducer, då får du hela kylaren i linje med kolonnen, ser snyggare ut, blir mer kompakt och blir billigare.
Det är inte krångligt att bygga den. Om du skulle borra upp lite för mycket i hålen så att inte lödningarna blir täta så kan du sätta lite koppartråd i hålen, på med fluss och värm, vips så är det tätt.

Istället för att göra som bokakob och använda en reducer som passar direkt på 2" röret så använd istället en 2" muff, och en T förminskning i den. Skillnaden är att en T förminskning har samma diameter som ett 2" rör och passar inuti en muff. Det gör att du kan få kylaren garanterat rak och det blir lätt att löda ihop allt.

Rekommenderar också att du har dubbelspiral inne i kylaren och gör den ca 20 cm lång.
Användarvisningsbild
Nisse2004
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: sön aug 24, 2003 2:00

Hjälp med reflux

Inlägg av Nisse2004 »

Tack för förslagen, men vad är en dubbelspiral?

Mvh
Skriv svar

Återgå till "Liquid Management (LM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst