Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ritningar till olika typer av kolonnbrännare

Allt om kolonnbrännare.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Ritningar till olika typer av kolonnbrännare

Inlägg av Andy »

Ritningar VM & CM
Nedanstående två ritningar är grundade på kopparrör och delar som finns att hitta på rinkabyrör. Refluxkylaren består av 5 meter 6mm bränslerör lindat till en dubbelspiral. Kokkärlet består av en modifierad jäshink med ett värmeelement på 2kW från en vattenkokare. Förutsatt att jäshinken är oisolerad bör den riktiga effekten hamna på ca 1700W, vilket ger en ånghastighet på 21,9"/s. På sida 5-8 i e-boken Simple Low Cost Stills av Riku framgår det hur man kan bygga om en jäshink till ett kokkärl. VM-ritningen är utvecklad från jimmy.f;s VM-bygge. CM-maskinen styrs med hjälp av två kägelventiler efter respektive kylare som används för att styra vattenflödet/refluxration.

VM - ritning av Andy
CM - ritning av Andy
Liebig - ritning av Andy

Ritningar LM
LM - Elliptical Inline (Slanted plate)
LM - Elliptical Inline (Slanted plate)
LM - Elliptical Inline (Slanted plate) - ritning av Bokakob
LM - Elliptical Inline (Slanted plate) - ritning av Bokakob
LM - Single Reducer - ritning av Bokakob
LM - Single Reducer - ritning av Bokakob
LM - Single Reducer - ritning av Bokakob
LM - Double Reducer - ritning av Bokakob
LM - Two Cups - ritning av Bokakob
LM - Two Cups - ritning av Bokakob
LM - Nixon/Stone Offset Head
LM - NTH - norsk ritning (1/2)
LM - NTH - norsk ritning (2/2)

Mall för Slanted plates (Mini still/Elliptical Inline) 1.5"
Mall för Slanted plates (Mini still/Elliptical Inline) 2"

Ritningar ARC
Tråd innehållandes ritningar till ARC

Övrigt
Bokakob - Byggbeskrivningar med bilder
Building a Keg Still (Bokakob Design, Reflux Still)
Bygginstruktion - Polsk LM AAbratek (maskingöversatt till engelska)
Bygginstruktion - Polsk LM AAbratek (maskingöversatt till svenska)
Lindning av refluxkylaren
Ritning - Liebig
Still Drawings - Samling av olika ritningar
Winding a Coil Condenser

Läsvärda trådar
Kolonnbrännartyper
Lite destillationsteori och teknik


Varning
Alla VM, LM, RLM och ARC MÅSTE vara öppna i toppen av kolonnen mot atmosfären för att inte explodera. Refluxkylaren som sitter i toppen kondenserar alla ångor som stiger upp. När alla ångor blir till vätska i toppen blir det inget tryck som letar sig ut genom kolonntoppen. Alkoholångor kommer alltså inte att lämna kolonnen p.g.a. att den är öppen i toppen. Det enda som går ut är luften som fanns i kolonnen innan den blev mättad av ånga. Detta framgår tyvärr inte tydligt i alla ritningar. Endast CM och Labmaster är stängda i toppen. Dessa är dock alltid öppna vid produktuttaget.


Observera
I många av ritningarna är termometern placerad intill produktuttaget. Denna placering är olämplig. Lämpligen installeras den en bit ner i kolonnen för att på så vis skapa en bufferzon ovanför termometern för att enbart ha azeotrop uppe vid produktuttaget.


Ansvarsfriskrivning
Det är olagligt att tillverka destillationsapparater i Sverige, det är olagligt att inneha delar till destillationsapparater och det är olagligt att destillera sprit. Det som beskrivs i den här texten får inte utföras i Sverige, se Alkoholförordning (1994:2046), Alkohollag (1994:1738) samt Alkohollag (2010:1622). Straffpåföljden kan innebära fängelse i upp till två år. Texten är ämnad till svensktalande i länder där det är lagligt att tillverka alkohol. Författarna och Bryggforum.nu tar avstånd från all verksamhet och handlande som kan bryta mot Sveriges lagar.
Senast redigerad av Andy, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Samlingstråd - Kolonnbrännarritningar

Inlägg av rkr »

You should state the pipe length needed for that CM spiral. Too long and you will struggle to get any product out. Also collar opening size and packing material should be stated, not all can tolerate 2kW.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
Sutton
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jan 19, 2013 19:28

Re: Samlingstråd - Kolonnbrännarritningar

Inlägg av Sutton »

Finns det någon tabell sär man kan räkna ut exakt hur lång kyl spiral man behöver till en CM?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Samlingstråd - Kolonnbrännarritningar

Inlägg av aqua vitae »

Gör man som i ritningen och sätter kägelventiler i på kylvattnet så man kan styra dem individuellt, kan man använda 5 m så som till VM och LM. Huvudsaken är att den kan stå på full reflux, dvs att refluxspiralen räcker för att kondensera all ånga kokkärlet producerar med den effekt man väljer att mata med. När man vill ta ut produkt sänker man bara vattenflödet genom refluxkylaren med ventilen tills man får ut produkt i önskad hastighet.


Här finns en kalkylator för att räkna ut kondensering vs effekt, gäller kanske mer för produktkylare till pot stills: https://arkiv.bryggforum.nu/homedistiller/cond_calc.htm

edit, en notepadskiss på hur man kan koppla vattnet till en CM:

Kod: Markera allt

  IN
  _|_
 |   |
 R   P
 |   |
 V   V
 |   |
 UT  UT


IN = vattenkranen
R = till refluxkylaren
P = in nere på produktkylaren
V = kägelventil
UT = ut till avlopp
Senast redigerad av aqua vitae, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sutton
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jan 19, 2013 19:28

Re: Samlingstråd - Kolonnbrännarritningar

Inlägg av Sutton »

Okej ja jag kommer mata den med 2kw minus värmeförlust så det bör ju räcka till. Är de där siffrorna kalkulerade på min måttet på en kolon eller de mått man bör ha?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Samlingstråd - Kolonnbrännarritningar

Inlägg av Andy »

De där uträkningarna är för "worm in a bucket" dvs en spiralkylning med vatten utanför och spritångor innanför. Det går även att räkna ut hur mycket en liebig klarar. Ifall du skulle bygga din CM med liebigkylare som refluxkylning skulle man nog kunna dra stor nytta utav den där uträkningen.
Användarvisningsbild
Sutton
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jan 19, 2013 19:28

Re: Samlingstråd - Kolonnbrännarritningar

Inlägg av Sutton »

Okej nä jag tänkte bygga kylaren som en spiral kylare som visas på ritningen men är orolig att göra spiralen för lång så den kyler av för mycket, då riku skrev att man kan få svårt o få ut nån produkt om kylningen blir för stor
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Samlingstråd - Kolonnbrännarritningar

Inlägg av aqua vitae »

Se mitt inlägg ovan, förtydligade lite nu.
Om du kopplar vattnet som i notepadskissen kan du styra det helt separat och ställa ner flödet på refluxkylaren tills du får ut produkt medans flödet till produktkylaren förblir tillräckligt.
På detta sätt spelar det ingen roll om refluxkylaren blir "för lång", det är bara att justera ned flödet.
Du kan t.o.m. ställa ned flödet helt och köra den som en potstill med packad kolonn, praktiskt om man försöker sig på whisky eller liknande mäsker med smak.
Kom bara ihåg att hela tiden hålla koll på produktkylaren ifall flödet dit skulle påverkas av justeringar på refluxkylarens ventil.
Användarvisningsbild
Sutton
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jan 19, 2013 19:28

Re: Samlingstråd - Kolonnbrännarritningar

Inlägg av Sutton »

Okej tack för svaret då bygger jag en som är 5m lättare att strypa en kylare som kyler för mycket en o få en för liten kylare att kyla tillräckligt :) detta borde ju medföra en mindre vatten åtgång teoretiskt sätt i alla fall :)
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Samlingstråd - Kolonnbrännarritningar

Inlägg av Kabom »

Hej,

Jag har haft ett gammalt hembygge i massor av år som funkar nätt o jämnt med två körningar och en massa kol. Måttlig kunskap och intresse på sparlåga. Har nog kört ett 10-tal satser på 30 år ...

Har följt detta forum en tid, ganska lojt men med mer och mer intresse. Har försökt lära mig lite om teorierna och känner mig mogen att kanske försöka omsätta denna ädla hobby i praktiken. Kanske skulle bygga en VM?!

Kan inte svetsa och har aldrig hårdlött koppar men är beredd att lära mig, massor av info på detta forum och nätet.

Tänkte jag skulle följa ritningen här och har två nybörjarfrågor:

1 Hur tar man isär de två kolonndelarna och kylardelen? Är de tre lödmuffarna bara lödda i ena sidan och i så fall hur tätar man den andra sidan?

2 Nåt tips var man hittar ventilen till produktuttaget?

/Tackar mjukast
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Samlingstråd - Kolonnbrännarritningar

Inlägg av latmasken »

Kabom skrev: 1 Hur tar man isär de två kolonndelarna och kylardelen? Är de tre lödmuffarna bara lödda i ena sidan och i så fall hur tätar man den andra sidan?
Ja, det är nog den vanligaste lösningen. Man använder lämpligen nån form av "muffar" av silikon för tätningen. Amphora säljer sådana men det finns nån tråd här där nån gjorde egna.

http://www.amphora-society.com/-Set-of- ... _p_25.html

Hittar inte tråden där nån gjorde egna, men vill minnas att man la typ vaselin på ett rör, la en sträng silikon runt och tryckte den försiktigt ut den med fuktat finger (man "duttade" runt liksom). Det gick tydligen inte bra att försöka smeta ut den.

Ventil för uttaget är nog det svåraste om man ska bygga en VM, rostfria kulventiler är väldigt dyra. Skulle jag bygga skulle jag nog försöka mig på att tillverka en egen spjällventil (men jag vet inte om mina idéer om en sån funkar).
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Samlingstråd - Kolonnbrännarritningar

Inlägg av rkr »

latmasken skrev:
Kabom skrev: 1 Hur tar man isär de två kolonndelarna och kylardelen? Är de tre lödmuffarna bara lödda i ena sidan och i så fall hur tätar man den andra sidan?
Ja, det är nog den vanligaste lösningen. Man använder lämpligen nån form av "muffar" av silikon för tätningen. Amphora säljer sådana men det finns nån tråd här där nån gjorde egna.

http://www.amphora-society.com/-Set-of- ... _p_25.html

Hittar inte tråden där nån gjorde egna, men vill minnas att man la typ vaselin på ett rör, la en sträng silikon runt och tryckte den försiktigt ut den med fuktat finger (man "duttade" runt liksom). Det gick tydligen inte bra att försöka smeta ut den.

Ventil för uttaget är nog det svåraste om man ska bygga en VM, rostfria kulventiler är väldigt dyra. Skulle jag bygga skulle jag nog försöka mig på att tillverka en egen spjällventil (men jag vet inte om mina idéer om en sån funkar).
I've made some silicone seals for 42mm column and I used a PP pipe smeared with silicone grease as a mold. Rolled it around and spread even layer of silicone about 3mm thick, which is not exactly easy to do correctly. The grease must be very smooth or there will be channels for vapor to escape and it is very easy to leave bubbles in the silicone or have it too thin in some places. Those seals are also sticky so they are hard to slide in place and tear up/punch easily while you try to move them. Amphora seals are much better alternative if they fit your column diameter.

I've spent some time trying to make DIY butterfly valves and in the end I failed miserably. They always leaked somewhere. I would check e-bay for reasonably priced SS valves, just make sure they have PTFE seal.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Samlingstråd - Kolonnbrännarritningar

Inlägg av Kabom »

Tack för svar om muffarna. Läste någonstans att man kan använda en bit avklippt cykelslang?

Ang kulventil, fungerar inte Biltemas 860084 - rostfri med PTFE packning?
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Samlingstråd - Kolonnbrännarritningar

Inlägg av rkr »

Kabom skrev:Tack för svar om muffarna. Läste någonstans att man kan använda en bit avklippt cykelslang?

Ang kulventil, fungerar inte Biltemas 860084 - rostfri med PTFE packning?
Bike inner tires tend to give a hint of rubbery tone in the spirits, not to my liking but perhaps liked by others? They also tend to crumble and get glued in place as the rubber dissolves a bit.

That BT valve should work fine.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Samlingstråd - Kolonnbrännarritningar

Inlägg av Kabom »

tack, uppskattar svaret :)
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster