Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enkelt LM huvud

Här diskuteras Liquid Management och Reversed Liquid Management
Användarvisningsbild
BengHa
Bryggmästare
Inlägg: 395
Blev medlem: mån mar 10, 2003 1:00
Ort: Syd?st
Kontakt:

Enkelt LM huvud

Inlägg av BengHa »

Hej

Jag har funderat på att sno ihop en Kolonn spiral men inte blivit klar till det än. Funderar lite löst på att göra en LM brännare i stället fast med en Spiral som kylare (fläktkyld). men i övrigt samma koncept som Rikus spiral kolonn.
Ungefär så här. Bild

Eller om man skulle försöka sig på ett Reflux management head alla FP

Bild
Svenska nationals?ngen m?ste vara fel skriven.
Jag vill sjunga: Jag vill leva jag vill d? i Sverige!
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Enkelt LM huvud

Inlägg av Farbror_Plast »

kulventilen duger inte att reglera med, löd istället, det är inte svårt. Kul också.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Enkelt LM huvud

Inlägg av rkr »

Few thoughts on subject. 10mm pipe won't take much more than 300W (actually less) before flooding at full reflux. 15mm pipe takes ~500W and compression fittings are readily available. At low powers a ball valve might not provide adequate adjustments due to relatively low amount of reflux flow. For reflux management you might need vaporlock or another valve to prevent vapors from exiting through output tube. Otherwise it looks good for constant power setup. Another option worth thinking is attaching VM option to the system. T-fitting on top of the column, horizontal ball valve, 90 degrees bend down and ~2 meters of spiral (10mm works well in this application) as a product cooler. Nice thing about compression fittings is that you can reuse them easily, so why don't you try all options and see which one works best.

Greetz, Riku
Användarvisningsbild
BengHa
Bryggmästare
Inlägg: 395
Blev medlem: mån mar 10, 2003 1:00
Ort: Syd?st
Kontakt:

Enkelt LM huvud

Inlägg av BengHa »

Är det konstruktionen på kulventilen i sig som gör att den inte är bra eller är det för att den öppnar så snabbt. Som bot på den dåliga reglerbarheten på kul ventilen har jag som fundering på att förlänga armen till 20 - 30 cm, sätter man sedan en skala i änden så blir det lättare att ställa in den. Jag vill gärna använda mig av klämrings kopplingar då det är enklare att sätta ihop och modifiera om det behövs. Dessutom så kan man montera isär grejorna när man inte använder dem, så de tar mindre plats eftrssom jag inte använder dem jätte ofta.
Svenska nationals?ngen m?ste vara fel skriven.
Jag vill sjunga: Jag vill leva jag vill d? i Sverige!
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Enkelt LM huvud

Inlägg av Fructis »

Är det inte lättare att sätta ihop en VM apparat av dessa rördelar ?

Kolla på min skiss och kom med kommentarer.

http://bryggare.allhandel.se/upload/gal ... ral+VM.jpg
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
behringer
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån okt 06, 2003 2:00
Ort: dunnu?

Enkelt LM huvud

Inlägg av behringer »

fin VM-spiral!
men akta er för kromade kopplingar.. hade sånna på min numera skrotade spiral och dom blev rätt snuskiga + otäcka fällningar i vattnet när jag tvättade den.. kan nog inte vara så nyttigt :?
Användarvisningsbild
BengHa
Bryggmästare
Inlägg: 395
Blev medlem: mån mar 10, 2003 1:00
Ort: Syd?st
Kontakt:

Enkelt LM huvud

Inlägg av BengHa »

Jag håller nog med Fructis och Riku att en VM blir det enklaste om man inte kan få tag på en nålventil. Fructis din skiss var jätte snygg, är det något du planerar på att bygga själv?
Svenska nationals?ngen m?ste vara fel skriven.
Jag vill sjunga: Jag vill leva jag vill d? i Sverige!
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Enkelt LM huvud

Inlägg av Fructis »

Tack för komplimangerna !

Vi får se om det blir nåt bygge, just nu sitter jag mest och "klurar" i brist på bättre sysselsättning. Prova du vetja BengHa om du ändå ska bygga, funkar den inte så kan du ju ta isär den och återanvända delarna på nåt annat sätt, till en vanlig spiralkolonn tex.

Edit :

Behringer : Sitter inte kromet bara på utsidan ? eller kommer det i kontakt med spriten ?
If it's not moving ... ferment it !
Skriv svar

Återgå till "Liquid Management (LM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster