Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Frågor om kokare till spritfabrik...

Kontinuerliga apparater och alginatjäsning
Användarvisningsbild
MrSweden
Bryggare
Inlägg: 189
Blev medlem: tis nov 25, 2003 1:00

Frågor om kokare till spritfabrik...

Inlägg av MrSweden »

Tjena!

Jag tänkte bygga en kokare som kan destillera kontinuerligt. Dessutom ska den trycka ur sig minst 15 liter brännvin/timme(när det är utspätt alltså). Den ska inte heller behöva passning. Utrymme är inget problem(förutom kanske takhöjden som är 2,50). 3 fas 16A 400V finns det tillgång till(19,2 Kw).

Jag funderar på att göra ett kokkärl på 50 liter som jag sätter en kolonn som är 150cm hög och håller 140-150mm i diam.(vill inte ha flera kolonner). 50cm upp på kolonnen kommer inloppet för mäsken att vara. Det ska sitta ett VM-huvud på den. När mäsken är tömd på alkohol ska den koppla ifrån värmen. Nu till lite frågor:

1. Vad tror ni om designen jag beskrev?
2. Vilken är den bästa kolonnfyllningen för en så grov kolonn?
3. Hur ska man reglera tillförseln av mäsk?(Kommer från en balja som står lägre än inloppet)
4. Har inte riktigt funderat ut hur jag ska konstruera VM-huvudet... förslag?

När det är klart kommer jag givetvis att lägga upp bilder :D

MVH//Tommy
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Frågor om kokare till spritfabrik...

Inlägg av byggarn »

Jag vet inte om 15 liter per timme är realistiskt med den korta kolonnen.... det blir iaf väldigt dålig sprit - dvs det går åt mycket kol.
I övrigt tror jag att du ska ha ett mycket större kok-kärl. Snegla lite på de auktoriserade brännerierna. :roll:
Användarvisningsbild
Aethylicus
Föredetta admin
Inlägg: 509
Blev medlem: tor jul 17, 2003 2:00

Frågor om kokare till spritfabrik...

Inlägg av Aethylicus »

Whoa! 8O

Nu pratar du helt teoretiskt antar jag ;)
Och eventuella bilder är förstås fotomontage...
Användarvisningsbild
MrSweden
Bryggare
Inlägg: 189
Blev medlem: tis nov 25, 2003 1:00

Ja de e klart...

Inlägg av MrSweden »

Hur lång borde kolonnen vara då och hur stort kok-kärl?

Aethylicus: Du har så rätt :twisted:
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Frågor om kokare till spritfabrik...

Inlägg av byggarn »

Jag skulle föreslå ett brett kokkärl (stor avdunstningsyta) på en kubik typ.
Sedan skulle jag göra en kolonn på 3-4 meter. (teoretiskt alltså) :lol:
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Frågor om kokare till spritfabrik...

Inlägg av byggarn »

Rent teoretiskt skulle jag kunna ha en 50 liters brännare med ca 1.2 meters kolonn (8cm) och ett element på 2 kW. Den får ur sig 15 liter (utspätt) på 6 timmar (+2 timmar uppvärmning).
Användarvisningsbild
MrSweden
Bryggare
Inlägg: 189
Blev medlem: tis nov 25, 2003 1:00

Nödvändigt?

Inlägg av MrSweden »

Aj fan! Måste man verkligen göra kolonnen så lång? Den är ju grov som satan(Kan göras grövre om det behövs). Räcker inte 2m?
Ja kokkärlet kommer att ha stor avdunstningsyta. Vad tror ni om 40cm högt och 50cm i kvadrat?

MVH//Tommy
Användarvisningsbild
Procenten
Bryggmästare
Inlägg: 398
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00

Frågor om kokare till spritfabrik...

Inlägg av Procenten »

byggarn skrev:Jag vet inte om 15 liter per timme är realistiskt med den korta kolonnen.... det blir iaf väldigt dålig sprit - dvs det går åt mycket kol.
I övrigt tror jag att du ska ha ett mycket större kok-kärl. Snegla lite på de auktoriserade brännerierna. :roll:
Jag tycker ett mindre kokkär verkar vettigare. Ska han ändå mata in mäsken i kolonnen kan han lika gärna ha ett kokkärl på 5-10 L som tömmer sig själv.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Frågor om kokare till spritfabrik...

Inlägg av rkr »

Well I did some math for this case to see what it takes. To get 15l/h at 1:3 RR you'd need 12kW of power and you'd need 150mm wide column to keep vapor speed below 20"/s (with mesh packing). One meter of packing height might be sufficient. For 1:4 RR you'd need 16kW and 175mm column. The problem with columns this wide is channeling and flooding of reflux. Mesh type packing might not work. For raschig rings you need even wider and longer columns. Having perforated plates or reflux spreaders inbetween mesh would propably be helpful, unless you plan on using plates alltogether. The actual RR might be lower as I used pure ethanol for my calculations. If you build it and it works I'd be interested to know the details. There's very little empirical information available from such high powered systems.

Greetz, Riku
Användarvisningsbild
MrSweden
Bryggare
Inlägg: 189
Blev medlem: tis nov 25, 2003 1:00

Vad tror ni?

Inlägg av MrSweden »

Nu har jag ritat lite... kolla den här bilden och säg vad ni tror om det...
https://bryggforum.nu/download/upload/kolonn2.JPG
Gäst

Frågor om kokare till spritfabrik...

Inlägg av Gäst »

det e ju nästan som jag har gjort min burk+kolonn!
Användarvisningsbild
MrSweden
Bryggare
Inlägg: 189
Blev medlem: tis nov 25, 2003 1:00

Frågor om kokare till spritfabrik...

Inlägg av MrSweden »

Jo själva konstruktionen ska ju vara en av dom bästa men jag tänkte mer på om jag har dimensionerat rätt... Någon som vet?

//Tommy
Användarvisningsbild
dacorp
Föredetta admin
Inlägg: 209
Blev medlem: sön jul 13, 2003 2:00
Ort: Norr

Frågor om kokare till spritfabrik...

Inlägg av dacorp »

Behövs verkligen den yttre kondensatorn?
Användarvisningsbild
MrSweden
Bryggare
Inlägg: 189
Blev medlem: tis nov 25, 2003 1:00

jag tycker det...

Inlägg av MrSweden »

Nja de vet jag inte men jag vill att spriten som kommer ur kokaren ska vara kall...
Användarvisningsbild
nuttemygel
Bryggmästare
Inlägg: 341
Blev medlem: fre aug 15, 2003 2:00
Ort: Mellan min kvinnas l
Kontakt:

Frågor om kokare till spritfabrik...

Inlägg av nuttemygel »

Jag vill inte förta din skapar glädje, men jag föreslår att du läser Complete Distiller och Distilation Operation Manual samt Wrights Destilation of alcohol. Du har en väldigt uppgift framför dig då det inte är bara att skalla upp de här relativt små dest apparaterna.
Känner att du annars kommer bombardera oss med frågor som väldigt få är kapabla att svara på. Dessutom gränsar dina frågor uppenbart till lönnbränneri som vi inte bör stödja här mer än väldigt teoretiskt. :)
Beh?ll Systemet och h?ga alkoholskatter! Det gynnar hembr?nnigen!
Skriv svar

Återgå till "Kontinuerliga apparater"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster