Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Har ARC förändrats sedan 2005?

Här diskuteras automatisk refluxkontroll
boyentenbi
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre okt 07, 2011 21:49

Har ARC förändrats sedan 2005?

Inlägg av boyentenbi »

Hej - Jag har kommit över från den amerikanska forum (jag bor i Storbritannien) och skriver detta över Google Translate, så ursäkta mig om min grammatik är dålig. Jag gillar det här mer eftersom ni är mer specifika och det finns en bättre förståelse av ARC konceptet.

Så är min första fråga till svenskarna: har de viktigaste ARC design i Riku är gratis bok (2005) förändrats sedan dess? Eller är det generellt sett samma princip (LM intern sensor rör med tratt). Jag måste erkänna att jag är ovilliga att köpa den 2: a upplagan av hans bok inte minst eftersom det kommer att kosta mig $ 40 med frakt, men jag inte försöker att komma runt det, jag vill bara veta om det har förändrats till något helt annat innan jag börjar tänka på det för mycket!

Varje ingång är mycket uppskattat! (Posta på svenska för att hålla tråden konsekvent)
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Har ARC förändrats sedan 2005?

Inlägg av stillton »

nej, det är exakt samma princip som gäller för ARC även idag. E-ARC (elektronisk arc) ersätter bara "sensor pipe" med en temperatursensor, och ånglåset (vapor lock) med en mekanisk ventil.
ARC säkerställer att ingen tails kontaminerar produkten, genom att stoppa utflödet ur kolonnen när tailsångor med en högre kokpunkt kommer upp i kolonnen. principen är väldigt enkel, att få det fungerande i praktiken kräver en del "trail and error", eller att man kopierar en fungerande design.

rikus thors hammer design kombinerar denna teknik med en automatisering av headsavskiljning, vilket i slutändan betyder ett helautomatiserat sätt att få neutral sprit från enkel turbo sugar mash.

rikus gratisbok Simple Low Cost Stills är inte en första utgåva av "designing & building automatic stills" det är en helt separat bok som i detalj förklarar hur automatiserad headsavskiljning i en batchkokare fungerar.

är du inte intresserad av neutral sprit så är det inte en bok för dig.

om du är intresserad av det så är boken ovärderlig för att lära sig konceptet.
boyentenbi
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre okt 07, 2011 21:49

Har ARC förändrats sedan 2005?

Inlägg av boyentenbi »

Tack så mycket - jag var medveten om att det inte var den första utgåvan (jag ser hur jag skrev det var inte mycket klart) be om ursäkt! Jag beställde boken igår kväll så jag väntar ivrigt på det, men jag tror att det sannolikt tar ca 3 veckor. Jag planerar på att bygga LM ARC (ej elektriska), jag gillar idén med fullständig automatisering som är helt mekanisk.

Du kan förvänta dig att se mig omkring här mer!
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Har ARC förändrats sedan 2005?

Inlägg av rkr »

When you get the book you might want to join the ARC forum at https://arc.bryggforum.nu

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Skriv svar

Återgå till "Automatic Reflux Control (ARC)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster