Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] labmaster

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
Gäst

[Labmaster] labmaster

Inlägg av Gäst »

Har en fråga och ev ide till alla som har lamaster
om man sätter kylrören i toppen och sen flyttar ner kylningen(spriten) under rören borde inte det funka då??
Användarvisningsbild
Farbro_Barbro
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: tis maj 13, 2003 2:00
Ort: Ume

Flytta kylrör

Inlägg av Farbro_Barbro »

Jag tror inte att jag är ensam om att inte förstå din fråga.
Användarvisningsbild
dacorp
Föredetta admin
Inlägg: 209
Blev medlem: sön jul 13, 2003 2:00
Ort: Norr

[Labmaster] labmaster

Inlägg av dacorp »

Jag __tror__ jag förstår...

Att sätta ett par kylrör igenom kolonen på tex 95cm höjd och sen flytta ner uttaget till den yttre kondensatorn ner till tex. 90cm..
Om det nu är som jag uppfattade inlägget så kan då inte jag komma på vad det ska göra för någon nytta.. Jag kan gissa mig till en stor nackdel med att ha det sådär men det tror jag att farbror_plast är duktigare på att förklara än jag iom att jag är ganska säker på att han redan har gjort det i något tidigare inlägg..
Användarvisningsbild
nuttemygel
Bryggmästare
Inlägg: 341
Blev medlem: fre aug 15, 2003 2:00
Ort: Mellan min kvinnas l
Kontakt:

[Labmaster] labmaster

Inlägg av nuttemygel »

Att ha kylrör genom kollonen är värdelöst. Det fuckar upp refluxen och desutom hindrar det en från att använda med effektiva fyllningar än raschingringar. Refluxen skall vara jämt fördelad i kollonröret. Om man vill envisas så ha rören i toppen ovanför fyllningen där det hjälper att kondenseringen. I övrigt är det ingen vits med det. Det är en kvarleva av den tiden då man inte visste vad man eg. gjorde.
Beh?ll Systemet och h?ga alkoholskatter! Det gynnar hembr?nnigen!
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

[Labmaster] labmaster

Inlägg av Fructis »

Blir inte detta en VM (Vapor Management) apparat ?

Kylningen för refluxen sker längst upp i kolonnen, all ånga som går upp där kondenseras ner och droppar tillbaks på fyllningen, en del av ångan smiter dock ut på vägen upp och tar vägen ner genom kondensorn och ut som färdig produkt.

Detta borde funka bra men kapaciteten bli ju beroende på förhållandeet mellan kolonnens diameter och diametern på röret som går ut. Detta får du tänka på och beräkna innan du sätter kapskivan i stålet. Utttaget bör också kunna regleras med en kulventil så att man kan ställa in lagom ratio mellan det man tar ut och det som går tillbaks i kolonnen.

Enda fördelen som jag ser annars med att ha kylrör i kolonnen, under produktuttaget (CM = Cooling Management) är att man får automatisk avstängning när ångan inte är tillräckligt stark längre.

I min simpla apparat sjunker styrkan från 93% i början tills att den stänger av helt vid 89-90% i slutet eftersom vattenångan är lättare att kondensera ner på kylrören.
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
dacorp
Föredetta admin
Inlägg: 209
Blev medlem: sön jul 13, 2003 2:00
Ort: Norr

[Labmaster] labmaster

Inlägg av dacorp »

Fructis skrev: Enda fördelen som jag ser annars med att ha kylrör i kolonnen, under produktuttaget (CM = Cooling Management) är att man får automatisk avstängning när ångan inte är tillräckligt stark längre.
Det va nog det killen menade
"vad som händer om man flyttar kylrörena så dom sitter ovanför produktuttaget istället" (översätter lite som jag förstog frågan)

och jag tippar på att man bara ställer till så maskinen inte "stänger av" sig när den är klar..
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

[Labmaster] labmaster

Inlägg av Farbror_Plast »

en vaniljvodka-apparat men med sidokylare och kulventil är bättre i så fall, alltså istället för kylrör en sned leibig kylare. Eller en vanlig vm förstås.
Man kan ju behålla uttaget på den snea kylaren till stripping. Då duger det med en kulventil även där.
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster