Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Alternativ kondensor

Allt om kolonnbrännare.
Schluckebier

Alternativ kondensor

Inlägg av Schluckebier »

Provade just att ladda upp en bild till hemsidan. Sket sig.
Har någon provat att sätta kylpiralen i kolonnen på tvären?Dvs vrid den 90 grader så man får ett gäng med slingor i botten i stället. Borde sprida refluxen rejält.
Sedan samma sak i slutkylaren...
Fuck shotgun coolers etc...[/img]
Användarvisningsbild
nuttemygel
Bryggmästare
Inlägg: 341
Blev medlem: fre aug 15, 2003 2:00
Ort: Mellan min kvinnas l
Kontakt:

Alternativ kondensor

Inlägg av nuttemygel »

??
Förklara lite mer vad du menar, jag vill inte svara på någon fråga jag inte vet om jag fattat rätt.
??
Beh?ll Systemet och h?ga alkoholskatter! Det gynnar hembr?nnigen!
Schluckebier

Alternativ kondensor

Inlägg av Schluckebier »

Fick upp bilden på forumets bildförråd. Den heter "hylsa2komp".
Min tanke är att a) det blir svårare för ångan att slinka förbi b) kondensatet sprider sig automatiskt över kolonnens bredd. Jag antar att det finns nackdelar också, men vad tror du?

Bild
Användarvisningsbild
nuttemygel
Bryggmästare
Inlägg: 341
Blev medlem: fre aug 15, 2003 2:00
Ort: Mellan min kvinnas l
Kontakt:

Alternativ kondensor

Inlägg av nuttemygel »

Det låter bra. Ångan kommer bra åt, kanske lite svårt att fylla röret jämt med slingorna. Det hela borde vara högre så att det som slinker förbi träffar på kylyta igen. Typ ovala slingor. Kondensatet borde rasa ner fint.
Vet inte om vinsten på denna konstruktion blir så stor. Det viktiga är att slingorna inte sitter för nära varrandra så att kondensatet kan rinna ner fort och absolut inte fastna kapilärt mellan slingorna.
Vad får dig att tro att ångan sprider sig jämt? Jag skulle säga snarare tvärt om. Den undviker platser med motstånd.
Är det utrymme eller höjd eller hög effekt du är ute efter?
Beh?ll Systemet och h?ga alkoholskatter! Det gynnar hembr?nnigen!
Schluckebier

Alternativ kondensor

Inlägg av Schluckebier »

Vad jag vill är att kunna minska vattenflödet. Det går ju som du säger att göra den oval. dessutom kan man justera varje enskild slinga för att fylla hela kolonnens bredd. Vad jag menade med jämn fördelning var att kondensatet har ( på just denna spiral) 6 droppställen jämn fördelade över bredden på kolonnen. Visserligen i en rak linje men ändå. Med en långsmal slinga kan man ju lätt rikta om nedre vändpunkterna. Kanske rent av en triangulär spiral med basen uppåt skulle vara värd att prova?
Det borde ju inte uppstå problem med luftfickor med dessa klena rör.
Användarvisningsbild
nuttemygel
Bryggmästare
Inlägg: 341
Blev medlem: fre aug 15, 2003 2:00
Ort: Mellan min kvinnas l
Kontakt:

Alternativ kondensor

Inlägg av nuttemygel »

Ja det ligger något i det du säger, men varför inte ta och ha yttermanteln (stora röret) liggande eller näst intill liggande? En spiral som ligger ner i denna. Då kommer utrymmet att utnytjas maximalt. Sen kan du ha en mindre spiral i den större för att utnytja det utrymmet och som det sista linda en runt själva yttermanteln så den kyler med. = tre spiraler i samma axiella rikting.
Är du med??
Detta borde ge ett väldigt högt värmeutbyte = vara väldigt vattensnålt.
Jag har någostans en 50mm mantel med spiral i (bokakob) som var ok men jag tyckte att yttermateln var väldigt varm så jag tog returvattnet o ledde ytterligare en kylslinga lindad på manteln. Det blev en väldig höjning av effekten.
Beh?ll Systemet och h?ga alkoholskatter! Det gynnar hembr?nnigen!
Schluckebier

Alternativ kondensor

Inlägg av Schluckebier »

Låter förnuftigt. Jag skissar vidare så får vi se.
Användarvisningsbild
nuttemygel
Bryggmästare
Inlägg: 341
Blev medlem: fre aug 15, 2003 2:00
Ort: Mellan min kvinnas l
Kontakt:

Alternativ kondensor

Inlägg av nuttemygel »

Skissa på. Tänk bara på att ha en 5-6 mm till närmsta kalla yta och att det som kondeserat försvinner bort så fort som möjligt. Flödet i komdensorn skall vara omrörande (turbulent).
Beh?ll Systemet och h?ga alkoholskatter! Det gynnar hembr?nnigen!
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster