Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Flera kolonner och förslag på kontinuerlig rackare!

Kontinuerliga apparater och alginatjäsning
Användarvisningsbild
Finkel
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00

Flera kolonner och förslag på kontinuerlig rackare!

Inlägg av Finkel »

Tjenare!

Hur styr man egentligen en kokare med flera kolonner?
Jag menar, tar man ut lika mycket ur varje eller måste man kalibrera dem på nåt vis?
Tanken är att ta ut helt ren sprit men att ändå kunna ta ut den relativt fort!
Hur fort kör man en sats tror ni med en 50 liters kokkärl (aluminiummjölkkanna) med 4 st 2" kolonner?

Det bästa vore naturligtvis att ha en kontinuerlig rackare! Den tar ju mindre plats och om den ger helt ren sprit så kan den ju få stå och gå jämnt. Helst ska den vara luftkyld också men det kanske är svårt att lösa...?
Kan detta funka:

Man monterar en värmare i en relativt hög kolonn.
Mitt på kolonnen matar man in mäsk (man styr med en nålventil)
Längst ner tar man ut drank (med en anordning som låter värmaren vara täckt av vätska hela tiden)
Överst tar man ut sprit och heads.

Spriten och headsen går vidare till kolonn nr 2 och matas in i mitten på den.
Längst upp på kolonn nr 2 tar man ut heads.
I botten tar man ut helt finkelfri sprit ...mums mums.
Värmen till kolonn 2 tar man från "väggen" på kolonn 1, längst ner där värmaren sitter.
Båda kolonnerna kyls i toppen.

Vad tror ni om den här konstruktionen?
Vad är de största problemen?
Hur mycket kan man ta ut per timme tror ni?
Ge gärna tips på hur man kan luftkyla alltihop!!!


Jag måste erkänna att iden kommer från en bild som Farbror Plast ritat och visat upp på nätet. Jag kommer inte ihåg riktigt var jag såg den och jag vet inte om den stämmer överens med FP:s koncept.


//Finkel
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Flera kolonner och förslag på kontinuerlig rackare!

Inlägg av rkr »

4 * 50mm columns can handle ~5500W in theory while keeping the vaporspeed at ~20"/s. In practise two 2.2kW water cooker elements powered from different fuses would be quite ideal. The easiest way to operate all 4 columns (that is the easiest I have figured out) at the same time would be following: 4 columns grouped in rectangle shape, a chamber on top connecting all 4 columns, VM outlet from that chamber, a large shotgun condenser on top of chamber. You could make it cooling management as well by having outlet on top of the shotgun. From construction point of view it would be easier to use one 100mm column. Mikes Nixon & McCaw are currently developing higher powered version of PDA-1, so I guess I'll wait for that or a cheap piece of 100mm copper pipe before I start any new builds.

No comments on continuous stuff as I like batch distillations as a way to get rid of those hangover causing congeners.

Greetz, Riku
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Flera kolonner och förslag på kontinuerlig rackare!

Inlägg av Farbror_Plast »

med kontinerlig finns lite frågetecken som jag inte vet hur de blir på längre drift. Jag har aldrig kört mer än 25 liter som max på kontinuerlig.
Några frågetecken som finns är
stripperns fyllning kommer att bli smutsig av mäskrester efter ett tag, hur ofta behövs den göras rent.
När jag har kört grumlig mäsk in i systemet och kollat på fyllningen i strippern efteråt så har det visat sig att det inte blir mycket rester kvar, men det blir något. Man behöver göra rent den fyllningen ibland.

Inmatning av mäsk, om det är grumlig mäsk så blir det lätt tätt i ventiler efter en stund. Bra sätt att få ordning på det här är med en doseringspump (tack för tipset slobban) t.ex Vario LP 180 på aquaristikshop.com kanske fungerar. Att den slår av/på var 10:e sekund gör inget. doseringspumpen bör ge jämnt flöde trots grumlig mäsk. Tror den är idealisk för ändåmålet. Klar mäsk underlättar förstås, då blir det inte några problem med ventiler osv.

Avdrivning av head med extra kolonnen, jag tror det fungerar bra, det är lätt att strippa bort små mängder föroreningar än att destillera batchvis. Frågan är hur stor effekt man kan få i kolonn 2. Effekten som krävs bör vara blygsam i andra kolonnen (tänk på att det är ett konstruktionsfel på bilden finkel)
Att ha två kolonner monterade så där kommer jag testa så snart jag har pengar till grejerna.

Hastigheten är ca 3-5 dl i timmen 96%
Skriv svar

Återgå till "Kontinuerliga apparater"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster