Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

smartare sätt att använda nålventil

Här diskuteras Liquid Management och Reversed Liquid Management
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

smartare sätt att använda nålventil

Inlägg av Farbror_Plast »

Kom på en grej förut som jag tror fungerar bra.

Antag att man har ett EL huvud på apparaten.
Normalt sett sitter nålventilen där man tar ut produkten, och resten går tillbaka in i apparaten.

Det finns en nackdel med det, ifall styrkan blir lägre så kommer det bli betyligt mindre reflux i toppen, nålventilen tar ingen hänsyn till det utan ger som vanligt x droppar per sekund ut. refluxration sjunker på så vis om styrkan sjunker. det är inte bra. Dessutom spottar apparaten ut vatten när det är slut på sprit.

Istället, varför inte koppla tvärtom och låta returlinjen ha nålventilen och överflödet blir produkt.
om apparaten är på 1000W så har man ungefär 5 liter per timme som cirkulerar i toppen om det är 95%. Låt säga att nålventilen stryper lite så 4,5 liter rinner tillbaka och 0,5 liter tas ut som produkt.

Vad händer ifall styrkan sjunker i ångan?
Sjunker styrkan så sjunker mängden reflux i toppen, vatten har högre ångbildningskapacitet, det gör att mängden reflux minskar till låt säga 4,8 liter per timme. Nålventiler ger 4,5 liter tillbaka som vanligt, och man tar bara ut 0,3 liter istället. skitbra, den har ökat refluxration och styrkan går på så vis upp.

Men framför allt finns det en mycket bra fördel. I slutet är det bara vatten, vatten har högre densitet än alkohol och betydligt högre ångbildningsvärme, så om det bara är vatten kommer det bli ca 1,7 liter som cirkulerar, nålventilen släpper igenom 4,5 liter så allt rinner tillbaka i apparaten. alltså den släpper tillbaka allt, inget mer kommer ut!

Nackdel, det kanske är svårt att ställa in nålventilen bra, vet inte, men ska testa någon dag.
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

smartare sätt att använda nålventil

Inlägg av Fructis »

Tanken är ju helt klart god men ... tror du inte att ett sådant system blir känsligt för störningar ? Du får ju en "utväxling" på varje störning som är 1 till 10, dvs om inte din process är 100% stabil så kommer uttaget att variera 10 gånger så mycket som om du har ventilen den vanliga vägen.

Om nån öppnar fönstret så att det drar lite kallt på kolonnen så kanske den kondenserar ner 5% mer redan i kolonnen och då halveras ditt uttag på en gång.
Ok, det kanske inte var det bästa exemplet men som sagt, störningar i detta system kommer att tiofaldigas på uttaget ... eller ??

Å andra sidan så kanske uttaget ökas då mäsken är stark, tar du ut en liter istället för en halv så minskar ju refluxen bara med 0,5/4,5 = 1/9 men uttaget är dubblat.

Jag svammlar på ... vet inte riktigt vad jag snackar om.
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
Draggen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: tor aug 07, 2003 2:00

smartare sätt att använda nålventil

Inlägg av Draggen »

Farbror p.
vad händer om man släpper ut överflödet längre ner på kolonnen än som det är på Ei beskrivningen.
har spriten inte större chans att bli ännu renare då med tanke på man höjer styrkan längre ner på kolonnen? :roll:
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

smartare sätt att använda nålventil

Inlägg av Farbror_Plast »

Fructis, jo det stämmer att den blir känsligare för störningar, fast man får isolera apparaten (vilket man alltid ska göra) så blir den relativt okänslig.

uttaget är konstant oavsett vilken styrka mäsken har (jag utgår från att man tar ut 95%) styrkan kan inte bli högre i toppen och mängden reflux i toppen bestäms av effekten man kör i det fallet.

Draggen, det kan ju vara lockande att dra ner röret och få hög styrka längre ner med en gång, men det blir inte så bra. låt säga att man tar ner den till ganska långt ner, styrkan på den bottnen blir faktiskt samma som den hade blivit om det gick via kolonnen istället. nackdelen är att den biten av kolonnen man passerar förbi inte gör någon nytta om man inte har någon reflux där, och fungerar sämre än vanligt om man bara låter en del rinna ner förbi.
Ånga däremot är en annan femma, ska räkna lite på det, fast det blir ganska krångligt. Fördelen att cirkulera ånga är att man har inte förlorat någon energi, så man får mera ös i kolonnen men tar ändå ut samma mängd i toppen
Användarvisningsbild
nuttemygel
Bryggmästare
Inlägg: 341
Blev medlem: fre aug 15, 2003 2:00
Ort: Mellan min kvinnas l
Kontakt:

smartare sätt att använda nålventil

Inlägg av nuttemygel »

Var hittar man nålventiler till ett vettigt pris? Det jag hittar är bara stora vvs grejer. ÄR det månde modellgrejer och sånt? Eller fiskar och akvarier?

Ny maskin på G
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

smartare sätt att använda nålventil

Inlägg av Farbror_Plast »

Igår testade jag den här idén.

använde en nålventil för att styra refluxen och överskottet gick ut som produkt.

kokade 4 liter sprit samt ca 10 liter vatten, tog ut 7 dl i timmen med 680W (96%)

När styrkan började avta så fick jag ut till att börja med 200 ml 92% med 4,3 dl i timmen
nästa 200 ml med 87% och 2,6 dl i timmen
nästa 200 ml med 80% och väldigt lång tid, under 0,5 dl i timmen.
Jag hade inte isolerat kolonnen, vilket gör att den bryter vid lite högre styrka, tror inte det är så avgörande. Anledningen till att jag inte isolerat den var bara att jag var lat.

det har både för och nackdelar. lite svårare att ställa in farten eftersom det inte droppar jämnt från apparaten utan det kommer några droppar snabbt, sen lite mindre.. snabbt igen, pendlar lite alltså med 10 sekunders mellanrum.
Men det fungerar tillräckligt bra, bryter tidigt också, alltså vid hög styrka och det är bra. Ju långsammare man tar ut från början desto högre procent kommer den att bryta med. Apparaten blir känsligare för störningar, så den bör vara bra isolerad, märkte inte av det något speciellt, men ändrar man effekten t.ex så blir det till att ställa om nålventilen. (Borde ha testat att ställa in hastigheten med effektregulatorn också men tänkte in på det)

Fördelen är alltså kortfattat att apparaten inte ger massa vatten utan inget mer kommer ut när spriten är slut.

Lite sprit blir det kvar i toppen men det är bara högst upp, man kan driva ut det snabbt genom att stänga nålventilen.
Skriv svar

Återgå till "Liquid Management (LM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst