Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] Enkelt att förbättra Labmaster?

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
Belseub
Turbojäsare
Inlägg: 42
Blev medlem: ons jan 06, 2016 14:18
Utrustning: Hink i hink

[Labmaster] Enkelt att förbättra Labmaster?

Inlägg av Belseub »

För många år sedan hade jag en Labmaster gjord helt av rostfritt stål och med den fick jag ut riktigt bra sprit.
Jag minns inte riktigt hur hög kolonnen va, men ca 1m och diametern var 2" . Som packning använde jag rachringar.
Stora kraftiga elpatroner. Allting var som en Labmaster brukar vara.
Tempen styrde jag med en Termonob från Clas Ohlson.

Nu funderar jag på att bygga en ny och undrar vad ni har att säga om mina tankar.

Jag brukar brygga öl ibland och använder mig av hink i hink metoden.
Själva kokkärlet tänkte jag att det kanske går att använda även till destillationen. Det är en 30L brygghink
med två värmeelement från vattenkokare. Jag tänkte köra båda under uppvärmningen och sedan köra bara den
ene genom en Termonob.
För att få till en kon mellan kok-kärl och kolon så är min tanke att använda ett vanligt plastlock med ett hål
som passar till en upp och nervänd rostfri bunke. På den bunken fäster jag kolonen.

Kolonen tänker jag löda ihop med kopparrör och måtten tänker jag mig detsamma som tidigare.
Det som jag funderar på att göra annorlunda på självaste kolonen är materialvalet, inga kylrör genom kolonen,
i stället för en flaskhals från ett grovt rör rakt upp med en 90° övergång till ett smalt rör så funderar jag på en 180° böj
Högst upp på det grova röret och en konisk övergång till det smala röret.
Som packning verkar ju skurbollar vara bra och om jag förstår rätt så är det bra att lägga i lite kopparnät en bit upp i kolonen.

Vad tror ni om konstruktionen, är den bättre eller sämre änden förra? Kanske ingen större skillnad?
Är det helt tokigt tänkt?
Kunskapen är en lätt börda :)
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Enkelt att förbättra Labmaster?

Inlägg av temp_wricko »

Mina tankar:
Konisk övergång gör varken från eller till. Ångan bryr sig inte och något tryck att tala om är det inte.
Termonob ger stötkokning så den skulle jag skippa och köra med någon effektregulator istället.
/Wricko
Belseub
Turbojäsare
Inlägg: 42
Blev medlem: ons jan 06, 2016 14:18
Utrustning: Hink i hink

Re: Enkelt att förbättra Labmaster?

Inlägg av Belseub »

temp_wricko skrev:Mina tankar:
Konisk övergång gör varken från eller till. Ångan bryr sig inte och något tryck att tala om är det inte.
Termonob ger stötkokning så den skulle jag skippa och köra med någon effektregulator istället.
Det har då aldrig stötkokat för mig. Det är ju ingen termostat som stänger av vid uppnådd temperatur, som gör att det fortsätter att öka ett par grader innan tempen minskar, för att så småningom slå igång igen med ytterligare en fördröjning.
Termonob ger typ snabba impulser som varierar i hastighet efter temperatur och håller därmed en väldigt jämn temperatur.
Minns inte nu om det den håller +-0,1° eller +-0,2°
Kunskapen är en lätt börda :)
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Enkelt att förbättra Labmaster?

Inlägg av Mrbsod »

Plast skulle jag hålla mig borta ifrån, och löder du ska du använda lod med väldigt hög halt av silver.

Du skriver inget om kylningen, men det behövs en rejäl reflux för att få bra kvalitet. Annars blir det bara en stripper.

Finns gott om bra designer som funkar och är enkla att bygga. Att krångla med en rostfri bunke för att få en kon ger inte bättre produkt.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Enkelt att förbättra Labmaster?

Inlägg av Swedish Pride »

personligen har jag ett gammalt ölfat, jag föredrar rostfritt.

Koppar går aldelest förträffligt att löda, vanligt blyfritt lod funkar prima, att använda silver lod e bara overkill.

ta en SCR från ebay så kan du reglera ganska fint.

om du av någon anledning inte vill ha en reflux kylare i kolonnen, så kan du ha en runt kolonnen, finns många designs som man kan pula med.
Skurbollar funkar bra som packning
Belseub
Turbojäsare
Inlägg: 42
Blev medlem: ons jan 06, 2016 14:18
Utrustning: Hink i hink

Re: Enkelt att förbättra Labmaster?

Inlägg av Belseub »

Mrbsod skrev:Plast skulle jag hålla mig borta ifrån, och löder du ska du använda lod med väldigt hög halt av silver.

Du skriver inget om kylningen, men det behövs en rejäl reflux för att få bra kvalitet. Annars blir det bara en stripper.

Finns gott om bra designer som funkar och är enkla att bygga. Att krångla med en rostfri bunke för att få en kon ger inte bättre produkt.
Plasten är knappast något problem då alkoholhalten är ganska svag där nere. I.o.m att jag använder kokkärl från mitt bryggverk så har jag mindre utrustning som behöver gömmas.

Angående reflux så undrar jag om det räcker med att bara sätta ett par kylrör genom kolonen? Typ som original Labmaster men att dom sitter högst upp på kolonen ist för där nere? Eller måste refluxen sitta ovanför där alkoholen går ut till kylaren?

Konen är inte tänkt för en bättre produkt, snarare en snabbare bränning.

Jag har inte möjlighet att gömma hur mycket som helst mellan bränningarna och tyvärr så kan jag heller inte låta apparaten stå och puttra i 8-10 timmar då vi bor väldigt trångt och alla utrymmen är mer eller mindre gemensamma utrymmen.
Kunskapen är en lätt börda :)
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Enkelt att förbättra Labmaster?

Inlägg av Mrbsod »

Belseub skrev: Plasten är knappast något problem då alkoholhalten är ganska svag där nere. I.o.m att jag använder kokkärl från mitt bryggverk så har jag mindre utrustning som behöver gömmas.

Angående reflux så undrar jag om det räcker med att bara sätta ett par kylrör genom kolonen? Typ som original Labmaster men att dom sitter högst upp på kolonen ist för där nere? Eller måste refluxen sitta ovanför där alkoholen går ut till kylaren?

Konen är inte tänkt för en bättre produkt, snarare en snabbare bränning.

Jag har inte möjlighet att gömma hur mycket som helst mellan bränningarna och tyvärr så kan jag heller inte låta apparaten stå och puttra i 8-10 timmar då vi bor väldigt trångt och alla utrymmen är mer eller mindre gemensamma utrymmen.
Jag är fortfarande mycket tveksam till plast i en brännare, men gör som du vill...

Om du vill förbättra flödet ska du ha en grövre kolonn, högre effekt och mindre reflux. Inte en kon.

Labmasterns kylrör är mycket klena och ger ingen reflux att tala om, vilket innebär en rätt dålig produkt som måste kolas.

Finns billiga korrugerade rör i ss som man kan forma till en spiral enkelt och föra in dem i kolonnen för att få till refluxkylaren.

Utrymmet är ett problem med all bryggning har jag märkt.
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Enkelt att förbättra Labmaster?

Inlägg av ÖlBurken »

Slänger in en länk till mitt eget bygge ifall det kan inspirera.

viewtopic.php?f=22&t=20335
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Enkelt att förbättra Labmaster?

Inlägg av Swedish Pride »

personligen skulle jag håla mig ifrån den konstruktionen, föredrar koppar i alla lägen, mer job men vafan man ska inte kunna panta sin kolonn.
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Enkelt att förbättra Labmaster?

Inlägg av ÖlBurken »

Fan! Bara för att du skrev det började melodin ”panta mera” spela i mitt huvud...

Man får tro/tycka vad man vill. Jag har i alla fall smakat på min sprit. Jag kolar inte heller spriten förresten, det smakar bra på en gång när jag tar ut det som 94%. Gör jag whiskey så destillerar jag två gånger och får en lätt och fin whiskey där jag ändå tagit rätt små cuts. Sockermäsk är inget jag pysslar med.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Enkelt att förbättra Labmaster?

Inlägg av Swedish Pride »

va kul att hitta en människa som kan tycka olika utan att få mens, det måste vara lika ovanligt som att hitta fyrklöver.

Intressant att du inte sparar pengar på spannmål men gör det på bygg material.
sen ska jag väll inte snacka, mitt bygge e gjort av salads skålar :lol:
Belseub
Turbojäsare
Inlägg: 42
Blev medlem: ons jan 06, 2016 14:18
Utrustning: Hink i hink

Re: Enkelt att förbättra Labmaster?

Inlägg av Belseub »

Den med burkar var ju frän.

Det här med refluxkylare verkar ju intressant, men vad innebär det egentligen för resultatet?
Innebär det att man inte behöver kola så är det ju en klar förbättring mot Labmaster.
Spelar det någon roll om refluxkylaren ligger över eller under produktuttaget?
Det börjar luta åt en CM.
Kunskapen är en lätt börda :)
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Enkelt att förbättra Labmaster?

Inlägg av ÖlBurken »

Refluxkylaren betyder allt för slutresultatet. Utan reflux har manen pot still, dvs en apparat som destillerar en gång bara. Med reflux kan man få ut azeotrop, dvs helt ren 95,6% alkohol. Även en labmaster har ju refluxkylare, de futtiga kylrören, mende sitter på fel ställe. Refluxkylaren ska sitta i toppen av kolonnen. Uttaget för en VM bör sitta i höjd med underkanten på refluxkylaren, högre upp finns det annars dåligt med alkoholånga eftersom den direkt kondenserar på kylaren.
Belsebub, jag rekommenderar att du läser på om hur reflux funkar, det är helt centralt i spritbränning, iaf om man vill göra ren sprit.
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster