Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bästa packning?

Rostfria skurbollar, SPP, Propack, Helipack, Raschigringar, Kopparnät o.s.v.
Flashback
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: fre feb 17, 2017 17:38

Bästa packning?

Inlägg av Flashback »

Undrar vilken bästa packningen i en 2" VM är? Hade kopparnät i min tidigare, men är spp eller något annat bättre? Eller är det bäst att köra beprovade nät?
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Bästa packning?

Inlägg av Mrbsod »

Bäst beror väl lite på hur man optimerar, hur mycket pengar man vill lägga och vad man är ute efter för produkt (vodka eller whiskey har ju inte samma krav på packning).

Rostfria skurbollar är ju ett populärt budgetalternativ. Har man obegränsat med pengar så skulle jag välja rostfri spp. Under spp packningen skulle jag köra ett kopparnät, en mesh, så man får lite koppar nånstans i kolumnen.

Men det är ju för att få bra(neutral) vodka, för whiskey vet jag inte hur mycket mindre packning man ska ha.
Användarvisningsbild
Hemmapularen
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: mån dec 07, 2009 18:39

Re: Bästa packning?

Inlägg av Hemmapularen »

Blåser liv i en gammal tråd.

Står i startgroparna att bränna ihop en VM i rostfritt, och funderar på fyllningen till kolonnen.

Visionen är att göra en 2" kolonn, samt ~50l kokkärl

Surfar runt på en polsk sida och förvånas över hur billigt SPP packningen har blivit. runt 50 zt = ~110sek/l + frakt,

Dom säljer både rostfri och koppar SPP, för ungefär samma pengar.

Min tanke är att jag kör med "kudde" av rostfritt nät i botten på kolonnen sen fyller med koppar SPP någon decimeter, sen toppar upp med rostfri SPP och ett "lock" av rostfri "kudde"

Vad tror ni om den setupen?

Samt synpunkter på volymerna av koppar respektive rostfri SPP.

se bifogad bild.
Bilagor
6.jpg
6.jpg (30.84 KiB) Visad 1135 gånger
--------------------------------------------------------------
ÖÖh. Det här var ju roligt
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Bästa packning?

Inlägg av rkr »

SPP is good, not much difference to propak copies. Get those pads for SPP when you order, they work great.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Jäsus
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons jun 01, 2011 20:20

Re: Bästa packning?

Inlägg av Jäsus »

Surfar runt på en polsk sida och förvånas över hur billigt SPP packningen har blivit. runt 50 zt = ~110sek/l + frakt,
Länk?
Användarvisningsbild
Hemmapularen
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: mån dec 07, 2009 18:39

Re: Bästa packning?

Inlägg av Hemmapularen »

--------------------------------------------------------------
ÖÖh. Det här var ju roligt
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Bästa packning?

Inlägg av Swedish Pride »

skurbollar funkar ju riktigt bra för priset.

men om man e riktigt renat snob så kanske det inte duger, jag har dem bara för att återvinna faints till vodka
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Bästa packning?

Inlägg av rkr »

The biggest advantage of low HETP packing materials is that you can make the column shorter. They also allow faster operation as less reflux is needed to achieve azeotrope. Whether that's worth the extra price is for you to decide.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
M50B25
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör mar 12, 2016 22:23
Utrustning: Ingen

Re: Bästa packning?

Inlägg av M50B25 »

Halloj, jag har läst hela långa tråden på homedistiller om glaskulor, kom då att tänka på leca kulor. de är små runda och har en mycket strukturerad yta.

Leca är ju bränd kalkfattig lera, och mycket billigt fins där någon risk att använda leca som fyllning?
Lindecity
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: tis nov 04, 2008 23:40

Re: Bästa packning?

Inlägg av Lindecity »

M50B25 skrev:Halloj, jag har läst hela långa tråden på homedistiller om glaskulor, kom då att tänka på leca kulor. de är små runda och har en mycket strukturerad yta.

Leca är ju bränd kalkfattig lera, och mycket billigt fins där någon risk att använda leca som fyllning?
Testa och lämna en recension. Skurbollar är rätt billigt och beprövat. Känns inte som att leca borde generera någon WOW-upplevelse.
Nån måste vara först...do it! :)
Skriv svar

Återgå till "Kolonnfyllning/packning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster