Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mjöd - 15 dagar från start till flaska.

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Mjöd - 15 dagar från start till flaska.

Inlägg av Lo »

Tja som topicen lyder så handlar det om ett "snabb" mjöd. Men inte på något sätt har smaken hamnat i skymundan. Vet itne vad det påminner om mäst mycket egen smak pga ale jästen. Är som ett öl-honungs-vin med apelsin och kanel toner, Extremt uppfriskande.
Prova iaf på en liter om inte annat, ta då 1 apelsin, 2 kanelstänger, ett plommon och 200g honung.


Recept
1Kg Honung (så mörk som möjligt)
2 Apelsiner
4 Stora Kanelstänger
5 Plommon eller 20-30 Russin
1 ml Vinsyra
Vatten
1ml Jästnäring
Safe ale S-04

Russinen bör delas eller hackas, om det är plommon så klipp ner dom till russin storlek.
Apelsinerna bör klyftas i ca 8 st eller skivas i tunna halvmånar för mer smak.

Blanda ut honungen och Jästnäringen med ca 4L vatten så det är riktigt blandat.
Kasta i resterande ingredienser, späd med vatten upp till 5L + jäst och låt stå i rumstempratur.

Efter 7 dagar bör jästen ha arbetat klart, tappa över till nytt kärl för att slippa bottenklegget och passa på att skaka ur så mycket kolsyra du kan.
Låt det stå en - två dagar till och ställ sedan mjödet svalt. Kylen blir perfekt för att skynda på klarningen.
Efter ca en vecka för mjödet vara kristall klart och redo att tappas om. Ser det grumligt ut så låt det stå några dagar till. Annars så skaka ur den sista kolsyran om det finns någon och tappa på flaskor.

Jästvalet är ganska viktigt, ale jästen ger mjödet den friska svagdricke / öl tonen + att s-04 är snabbklarnande och snabbjäsande.
Det är mitt första mjöd men knappast mitt sista, Kanelsmaken vart överväldigande dock och apelsin smaken var tyverr osynlig nu när jag öppnade en flaska ett par veckor senare så nästa gång blir det mer apelsinskal och mindre kanel.
Senast redigerad av Lo, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Trolle
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån apr 17, 2006 2:00

Mjöd - 15 dagar från start till flaska.

Inlägg av Trolle »

vad blev det för %?
hur länge kan man lagra ett sådant mjöd?
hur många liter fick du ut när allt var klart,
Du började med fem och det slutede med?
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Mjöd - 15 dagar från start till flaska.

Inlägg av Lo »

Det där är ett förstorat recept, gjorde test på ca 1L total volym och fick ut 70-80cl för jag orkade inte tappa upp det ordentligt, hällde det bara av från jästen så det vart mycket jag vart tvungen att kasta. Har för mig det hamnade runt 5%. Ingen aning om hur länge det går att lagras, de tappar nog en del smak med tiden men sålänge man vart renlig klarar det sig nog ett par år iaf. Längre om man kastar i lite svavla.
Användarvisningsbild
Trolle
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån apr 17, 2006 2:00

Mjöd - 15 dagar från start till flaska.

Inlägg av Trolle »

ska prova ditt recept.
riktigt svalkande får vi hoppas att det blir som du skrev.
finns det några nackdelar med att använda s-04 jäst? tänkte eftersom det verkade jäsa väldigt fort. vad kan man pressa upp alkoholhalten till?
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Mjöd - 15 dagar från start till flaska.

Inlägg av Lo »

Enligt de som gör jästen så skall den klara 9-10% har jag för mig. Jästen tillför juh lite egna smaker kan inte förklara bättre än ölsmak. Som de flesta ordentliga jäster så lämnar den ingen som hellst smak av jäst efter sig, och den är snabbklarnande och bildar ett fast sediment på botten som är lite svårare att röra upp av misstag.
Finns säkert "bättre" öljäster att använda beroende på vilken smak man vill ha, men s-04 var den jag hadde hemma och vart sugen att prova den pga hastigheten.

Kan knåpa ner det exakta receptet jag körde med.

120g Mörk honung
65g vanlig flytande honung
1dl Bravo apelsin juice
kanelstång
0,2 krm vinsyra
1 torkat plommin nerklippt i russin storlek
Safeale s-04 jäst
Vatten till 1L
Användarvisningsbild
Trolle
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån apr 17, 2006 2:00

Mjöd - 15 dagar från start till flaska.

Inlägg av Trolle »

tackar.
ska nog prova 5-liter. och försöka få upp procenten till ca 8. vill ha lite starkare. men tyckte du att smaken av alkohol gick igenom öl och honungssmaken??
Användarvisningsbild
Trolle
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån apr 17, 2006 2:00

Mjöd - 15 dagar från start till flaska.

Inlägg av Trolle »

om man räknar 5 liter * 8% * 17g/l så lär det räcka med ca 650 g honung eller är jag helt borta nu? är det inte så här man räknar ut alkohalten
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Mjöd - 15 dagar från start till flaska.

Inlägg av Lo »

19g socker / liter ger en % alcohol. Honung innehåller 20% vatten så 22.8g honung / liter ger 1% alkohol. Men tänk på att man vill ha det ca 5 Öchle sött med.

2.5g socker i en liter vatten ger en höjning av 1 Öchle.
Antalet utjästa Öchle / 7.5 = % alkohol.
Användarvisningsbild
Trolle
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån apr 17, 2006 2:00

Mjöd - 15 dagar från start till flaska.

Inlägg av Trolle »

när man använder ale jäst kan man låta kolsyran vara kvar då?
kan det bli gott med kolsyra tror du?
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

Mjöd - 15 dagar från start till flaska.

Inlägg av Pjolteren »

Det är vanligt att räkna 17g socker ger 1% i 1 liter, och att 2,7g socker
ger +1oe i 1 liter...
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Mjöd - 15 dagar från start till flaska.

Inlägg av Lo »

Det kan vara lite lurigt att veta hur mycket kolsyra som redan fins i musten när det är dags att tappa upp det på flaska så man brukar tillsätta socker och blanda ut presis före man tappar upp det i flaskorna. Juh längre det får stå mellan utblandandet och tappningen desto mer kommer det skumma och vara jobbigt.
Användarvisningsbild
Trolle
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån apr 17, 2006 2:00

Mjöd - 15 dagar från start till flaska.

Inlägg av Trolle »

vad tror du om att byta ut apelsinerna mot äpplen och att man har i lite citron för syra?
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Mjöd - 15 dagar från start till flaska.

Inlägg av Lo »

Det går nog bra men tror inte äppelsmaken skär igenom lika mycket. Det är fråmst från skalet som smaken kommer via apelsinerna. I den jag gjorde med juice så vart det 0 apelsinsmak, möjligen vart det mer body men det kan jag juh inte direkt veta utan att göra en likadan utan juicen =)
Användarvisningsbild
Trolle
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån apr 17, 2006 2:00

Mjöd - 15 dagar från start till flaska.

Inlägg av Trolle »

vad var det för smaker som kom igenom? kanelen?? eller var det bara ale jästen som satte smak? eller honungen.

med tanke på att du skrev:
Är som ett öl-honungs-vin med apelsin och kanel toner, Extremt uppfriskande.
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Mjöd - 15 dagar från start till flaska.

Inlägg av Lo »

Ja honungen är juh själva grundsmaken. och kanelen var tydlig. (La ner en ny stång under klarningen). Sen så var det lite ölsmak, vet inte hur jag ska beskriva den. Det doftade dock mer kanel än det smakade.
Du kan juh köra i äpplen och se hur det blir.
Det som gör mäst skillnad på mjöd och mjöd är dock honungen, eftersom det är själva basen, så allt är beroende på honungskaraktären.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster