Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vatten

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Skatan
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jul 16, 2004 2:00

Vatten

Inlägg av Skatan »

Hej, jag tänkte brygga lite heligt mjöd och undrar vilket sorts vatten jag ska använda. Jag tog reda på att mitt kranvatten är klorerat, så det är nog inte så lyckat att använda det direkt. (Det smakar inte särskilt gott heller). Hur bra blir resultatet om man filtrerar vattnet genom aktivt kol? Blir man av med allt klor? Försvinner inte mineraler och annat från vattnet som man kanske vill ha kvar? Alternativet skulle vara att köpa vatten, men var får man tag på så stora mängder som kan behövas till en sats på 20 l?

Väl mött
/Skatan
Användarvisningsbild
bertil
Bryggare
Inlägg: 191
Blev medlem: tor jun 17, 2004 2:00

Vatten

Inlägg av bertil »

inte tror jag att det finns nå mineraler i kranvattnet... kola borde nog gå bra, sök så hittar du säkert infomation om det... annars är ju destillerat vatten rent
Användarvisningsbild
Skatan
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jul 16, 2004 2:00

Vatten

Inlägg av Skatan »

Jag hittade det här röret. Är det bra eller bör jag köpa något annat? Vilket sorts kol bör jag använda? Räcker kolet i ett rör för att rena ca 20l vatten, eller måste jag byta kol?
/Skatan
Användarvisningsbild
bertil
Bryggare
Inlägg: 191
Blev medlem: tor jun 17, 2004 2:00

Vatten

Inlägg av bertil »

du behöver nog inte fylla hela röret med kol, såpass förorenat är nog inte kranvatten... rena istället flera gånger eller sakta med lite kol.
aktivt kol kan du köpa i din närmaste bryggbutik eller ex. ÖB... sök så finner du
Användarvisningsbild
Skatan
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jul 16, 2004 2:00

Vatten

Inlägg av Skatan »

Jag har tittat på forumet om kolning, men det handlar mest om rening av sprit för att få bort finkelolja.
Hur mycket kol behöver man i röret? Räcker det med att fylla halva? Hur snabbt utflöde bör man ha för att vattnet ska bli rent, och finns det något sätt att testa om man blivit av med kloret?
Det blev en del frågor (första gången jag brygger :oops:), men jag hoppas att ni har några goda råd.
Användarvisningsbild
Jimmy
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: sön jun 20, 2004 2:00

Vatten

Inlägg av Jimmy »

Man får bort kloret i vatten om man låter det stå över natten i ett öppet kärl.
Användarvisningsbild
Skatan
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jul 16, 2004 2:00

Vatten

Inlägg av Skatan »

Aha, det verkar ju smidigt, då behöver jag kanske inte skaffa någon kolreningsanläggning. Vad tror ni om den här förresten? Är det bara bluff och båg, eller kan den fungera? Man tycker ju att det inte borde vara så stor skillnad från att koka vattnet... 8O
Användarvisningsbild
Suttung
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 12, 2004 2:00

Vatten

Inlägg av Suttung »

Jag tycker absolut inte att du ska kola vatten till mjöd - du förlorar vattnets naturliga egenskaper och smakämnen (vatten har smak). Hitta en riktigt fin och frisk kallkälla att hämta vatten från istället. Eller, om du ha klorerat sjövatten i kranen och vill använda det, låt det stå ett par dygn så försvinner kloret.
Användarvisningsbild
Skatan
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jul 16, 2004 2:00

Vatten

Inlägg av Skatan »

Ok, då låter jag vattnet stå några dagar så kloret avdunstar.
Någon som har bryggt mjöd på både vatten från klorerad kran och gott källvatten? Blir det stor skillnad på smaken?
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Vatten

Inlägg av byggarn »

Nja, man inbillar sig ju det iaf. Som jag skrivit i en annan tråd slutade jag använda mitt kranvatten då min vattenleverantör
klorerade vattnet så till den grad att mina vinsatser misslyckades... jäste inte ut utan jästen dog :(
Chansa inte utan köp vatten av nån bonde eller sommarboende med egen borrad brunn.
Användarvisningsbild
Hallstrom
Bryggmästare
Inlägg: 245
Blev medlem: sön apr 25, 2004 2:00

Vatten

Inlägg av Hallstrom »

Jimmy skrev:Man får bort kloret i vatten om man låter det stå över natten i ett öppet kärl.
Hamnar det inte massa skit i vattnet då?
Användarvisningsbild
Jimmy
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: sön jun 20, 2004 2:00

Vatten

Inlägg av Jimmy »

Hallstrom skrev:
Jimmy skrev:Man får bort kloret i vatten om man låter det stå över natten i ett öppet kärl.
Hamnar det inte massa skit i vattnet då?
JAg brukar städa hemma så för mig är det inga problem. :wink:
Användarvisningsbild
Bryggver
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jul 20, 2004 2:00

Vatten

Inlägg av Bryggver »

Hej.

Är det någon skillnad på vatten och vatten?
Ja det är stor skillnad!

Det bästa är att brygga mjöd på källvatten.
Det är bara att testa vad som är godast. Vatten ur en källa eller ur kranen.

Kranvatten går att använda, men som tidigare nämts så måste det vattnet
stå för att kloret ska gå ur. Jag rekomenderar tre dygn och inte ett dygn.

det går också att köpa mieralvatten i affären, men det blir ju lite dyrt om man ska göra en större sats.

Lycka till.
Användarvisningsbild
Skatan
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jul 16, 2004 2:00

Vatten

Inlägg av Skatan »

Kom precis på den perfekta lösningen. Det finns jättegott vatten på mitt landställe. En av grannarna har t.o.m startat företag och exporterat vattnet över hela världen. Det såldes också i svenska affärer under namnet "Edins vatten". Att jag inte kom på det tidigare :roll:. Ska åka dit i dagarna och fylla upp två jäshinkar.
Aemon

Vatten

Inlägg av Aemon »

På nr. 4 på kartan så finns en källa folk tydligen hämtar vatten ur om man bor i stockholm. Kalle är visst en hejare på mjöd han med.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster