Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

äppelmjöd med sting

Utrustning och teknik.
thespiritofgreenland
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre mar 09, 2018 11:23

äppelmjöd med sting

Inlägg av thespiritofgreenland »

Hej tänkte försöka mig på mjöd. Den första frågan jag har är om man ska ta koncentrat/juice eller hela äpplen (isåfall hur många i förhållande till volymen och vilken typ). Den andra frågan är om någon här har bryggt med chili eller peppar. Har nämligen två små Carolina reapers hemma (dessa är förmodligen svagare än vanliga då de har växt ganska kallt hemma) och jag vill inte att "hettan" ska ta över smaken för mycket. Och så kommer vi till honungen, då det är både äpple och peppar i som tar över smaken hur viktigt är det att ha bra honung? Har försökt googlat.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: äppelmjöd med sting

Inlägg av click »

Jag har faktiskt aldrig gjort mjöd, men om det var första gången hade jag nog bara gjort en batch på bara honung för att känna på och lära mig hur det funkar. Du kan ju göra en batch cider eller äppelvin också!

Sedan skulle jag rekommendera att ta det lugnt med chilin, Carolina reaper är ju otroligt stark (odlade dessa själv i somras) jag har gjort en ginger beer tidigare och hade då i en scotch bonnet till 10l. Det blev så man precis kännde av det, och även folk som inte klarar så starkt kunde dricka den. Blev riktigt bra faktiskt.
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: äppelmjöd med sting

Inlägg av MrTrolls »

Jag har gjort med både Bravo Äppeljuic/öspbab äppelmust/samt en med riktiga äpplen.

I alla fallen med must/juice har jag gjort det i en 5liters damejeanne och bytat ut två liter vatten mot juice och försökt balansera bort honung mot sockret i juicen.
Glöm inte bort att kolla så att jucien eller koncentratet du använder inte innehåller konservationsmedel.

Det tog några månader extra lagring i användning av must/juice. gav en fruktansvärd bismak samt halsbränna i böjan.. men när den väl fått bulklagras några extra månader så smakade det mycket fint av balanserat äpple och honung :D
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster