Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Panik! Min mjöd jäser i flaskorna...

Utrustning och teknik.
iknor
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jul 30, 2017 1:39

Panik! Min mjöd jäser i flaskorna...

Inlägg av iknor »

I slutet på augusti hällde jag upp min mjöd i flaskor. En vecka tidigare hade jag stoppat jäsningen genom uppvärmning (trodde jag).
Jag fick 12,5 flaskor så jag bestämde mig för att prova den halvfulla flaskan idag för att se hur den hade lagrats.

När jag öppnade kapsylen flög den upp i taket och försvann (hittade den senare under kvällen), jag blev nästan döv av en skithög smäll, och hälften av vätskan försvann ur flaskan. Jag gjorde en ny mätning av densitet, och den har sjunkit 10 steg sedan jag hällde upp på flaska. Så det har jäst en jäkla massa i flaskorna helt enkelt.

Nu har jag alltså ytterligare 12 flaskor, med dubbelt så mycket jäsande mjöd, och ännu mindre luft som kan komprimeras. Trycket i dem borde ju vara ännu större om jag inte tänker helt fel. Vågar jag ens öppna dom? Vad ska jag göra med dom?! Gräva ner dom djupt inne i skogen? Finns det något sätt att öppna dom utan att riskera livet?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Panik! Min mjöd jäser i flaskorna...

Inlägg av Toffeln »

Hahaha! Jadu, ställ ned kylen så mycket du kan. Gärna runt noll grader om det går och sen låter du flaskorna stå där några dagar. Vätska kan binda kolsyra bättre när det är kallt och borde därför kunna öka chanserna för överlevnad. Eller minska risken för plötslig mjöddöd.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Panik! Min mjöd jäser i flaskorna...

Inlägg av Öbo »

Utan erfarenhet gällande bekymret skulle jag försöka släppa ut trycket försiktigt, (skaka ur all kolsyra?,) omkapsylera och avbryta jäsningen på riktigt.
iknor
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jul 30, 2017 1:39

Re: Panik! Min mjöd jäser i flaskorna...

Inlägg av iknor »

Trådskaparen här.
Med livet som insats öppnade jag resten av flaskorna, det gick faktiskt bra. Det gällde bara att öppna lite lite lite i taget. Hade ner jässtopp från lokala brygghandlaren och ska prova att hälla upp på flaskor snart igen.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster