Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vinbärsmjöd

Utrustning och teknik.
rasclomalum
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 22, 2017 17:53

Vinbärsmjöd

Inlägg av rasclomalum »

Hej!

Jag har beställt ett utrustningspaket för vin, vinflaskor och mjödjäst från Bryggbolaget.

Planen är att använda denna utrustning till att göra mjöd. Då jag har gott om vinbär (företrädesvis vita och röda, men även svarta) i min trädgård, är planen att göra ett vinbärsmjöd. Varför inte, liksom?

Jag är helt novis på dessa saker. Det jag tänker mig är att jag tar saftmajan och kokar vinbärssaft. Jag har läst att det blir blaskigt om man späder med vatten, så jag tänker att jag helt enkelt använder den outspädda råsaften. Därefter blandar jag i honung och mjödjäst, stänger hinken och hoppas att det börjar jäsa.

Låt oss för enkelhetens skull säga att det blir 10 liter råsaft. Hur mycket honung behöver jag då?
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Vinbärsmjöd

Inlägg av MrTrolls »

Bestämt dig om du vill ha ett torrt eller sött mjöd?

Hur mycket honung är svårt att svara på för mig.. om jag vetat Oe på saften samt vilken jäst det är du ska använda hade jag kunnat räkna på det.

är du i tankarna att låta det jäsa ut helt eller jäststoppa och eftersöta ?
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
rasclomalum
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 22, 2017 17:53

Re: Vinbärsmjöd

Inlägg av rasclomalum »

Sött, då jag är en gottegris.

Jäststoppa och eftersöta är nya begrepp för mig, hade nog mest tänkt låta jästen självdö av alkoholförgiftning.

Jästen är följande: http://bryggbolaget.se/sv/jast/mjod/mj- ... -jast.html


Jag har läst någonstans att sockerhalten på svenska bär är i princip försumbar i bryggningssammanhang.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vinbärsmjöd

Inlägg av latmasken »

Jästen dör normalt inte av den alkohol den själva producerar, den stannat bara av. Men den slutar sällan jäsa helt (det har alla som råkat ut för flasksprängningar lärt sig den hårda vägen).

Ska man vara på den säkra sidan så måste man jässtoppa eller jäsa ut allt socker, och jäser man ut allt socker kan man inte eftersöta med jäsbart socker.
rasclomalum
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 22, 2017 17:53

Re: Vinbärsmjöd

Inlägg av rasclomalum »

Ah, jag förstår. Då beställer jag jäststopp.
Användarvisningsbild
Klas1231
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: fre jun 09, 2017 20:27
Utrustning: Gallonflaska
Ort: Nynäshamn

Re: Vinbärsmjöd

Inlägg av Klas1231 »

rasclomalum skrev:Ah, jag förstår. Då beställer jag jäststopp.
Eller så kan du om du har möjlighet värma upp mjödet till 50 - 60 grader celsius, då dör jästen och du behöver inte köpa något extra. Dock så förstörs vissa nyttiga ämnen som finns i honungen när du värmer upp mjödet.
På G:

5L flaskor mjöd gjord på vatten och sensommarhonung på lagring

5L mjöd på äppeljuice, vatten och skumt honung från Willys på lagring

5L äppelvin på äppeljuicekoncentrat och vatten på lagring
rasclomalum
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 22, 2017 17:53

Re: Vinbärsmjöd

Inlägg av rasclomalum »

Har redan beställt jäststopp. Och jästnäring med, för den delen. Antar att det behövs.
rasclomalum
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 22, 2017 17:53

Re: Vinbärsmjöd

Inlägg av rasclomalum »

Jag börjar vackla i vinbärsidén. Jag lutar mer mot ett enklare recept, med tanke på att det är första gången jag seriöst brygger något.
Så... planen har muterat till ett sött standardmjöd. Vatten, jäst, honung och... eventuellt enbär. Det tror jag blir bra.

Jag väntar på följande utrustning:


Jag har eventuellt tillgång till lokalproducerad honung av hög kvalitet.


Med en 30 liters jäshink bör jag kanske jäsa minst 20 liter, för att det inte ska bli för mycket luft?

Frågorna som då infinner sig är:

Hur mycket honung behöver jag för ett sött mjöd?

Hur mycket enbär ska jag ha i? Ska dessa krossas, läggas i hela, viftas utanför hinken en stund...?
rasclomalum
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 22, 2017 17:53

Re: Vinbärsmjöd

Inlägg av rasclomalum »

Fann denna sida:

http://www.stormthecastle.com/mead/mead-recipes.htm

Räknar man nu om pounds och gallons och allt vad det är till kristna och humana måttenheter får jag det till att 15 liter vatten och 8 kilo honung blir ett sött mjöd. Inte mig emot, men det kanske blir svårjäst? Jag har som sagt jästnäring.

En kryddburk krossade enbär får koka med vattnet där i början.

Så...


Ingredienser:
8 kg honung.
Vatten upp till 20 liter.
Enbär - en kryddburk full (använder dock hemmaplockade) - dessa krossas, kokas med vattnet (för det ska ju ändå kokas innan det används till bryggning) och silas sedan ur.

Procedur:
Vattnet får svalna till fingervarmt eller så.
Honungen rörs ner.
Det får svalna till rumstemperatur (eller kanske något lägre än så, har ett källarrum där det är lagom svalt utan att vara för kallt)
Sockervärde och dylikt uppmäts.
Jäst och jästnäring rörs ner.
Lock läggs på.
Förhoppningsvis börjar det jäsa.
Det får jäsa i några veckor/månader eller hur lång tid det nu tar.
Jässtopp.
Klarning - har jag inte beställt, men det behövs kanske?
Tappning på flaska.
Lagring i minst sex månader, gärna två år.

Vad tros?
rasclomalum
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 22, 2017 17:53

Re: Vinbärsmjöd

Inlägg av rasclomalum »

Så här blev det:

5 kg honung, lokalproducerad.
Obestämd mängd majad saft gjord på bär från trädgården. Svarta, vita och röda vinbär, samt vildhallon.
Vatten upp till 20 liter.

Jästnäring och jäst tillsatt när temperaturen var nere på ca 20 grader. Fail på jästnäringen, tydligen, då den visst skulle i vid kokning... :(

Oechslevikt 84.

Jag drack upp det som var i mätglaset efter Oechslemätningen. Smakade som riktigt god saft med tydliga drag av honung.

Nåja, hoppas hoppas...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster