Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jästens tillgång till syre.

Utrustning och teknik.
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Jästens tillgång till syre.

Inlägg av MrTrolls »

Läste på en sida igår om hur man får jäst att må så bra som möjligt.
och en av sakerna var följande.

När man tillsatt jästen till musten så ska man INTE sätta på kork m. jäsrör. utan man ska spänna över en fin linneduk el liknande för att hålla bort insekter och annat smått otyg.

detta för att under den första tiden (han skrev 6dagar) så spenderar jästen mest bara tid på att föröka sig så mycket som möjligt och behöver då tillgång till extra syre vilket inte kommer om man har på ett jäsrör. när dessa 6 dagar har gått så förökar sig jästen inte lika mycket som från början utan äter mest och producerar alkoholen varpå man sätter på ett jäsrör för att förhindra b.la. syre att komma ner till musten.

Är det någon som hört talas om detta förr?
Vet ju om att jäst är en levande organism som kräver b.la. syre för att överleva men från allt jag läst och tolkat så räcket det med det syret som finns i damejeannen efter att man hällt i alla produkter man ska ha i.

tycke? tankar?
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jästens tillgång till syre.

Inlägg av latmasken »

Det finns oftast en del syre upplöst i musten.

Man kan också syresätta musten genom att blåsa syre genom den genom en "syresten", andra metoder är att helt enkelt skaka så det blandas ner luft eller hälla mellan två kärls så det kommer i luft.
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Jästens tillgång till syre.

Inlägg av MrTrolls »

jo det vet jag..

men frågan var just kring hans teori och metod.
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jästens tillgång till syre.

Inlägg av latmasken »

Edelmans recept har jag för mig att de säger att man ska börja jäsa i en "kruka" med tyg över, men frågan är om det man verkligen behöver det med moderna jäster. När Edelman höll på var det för det mesta flytande jäst man använde och där är det inte lika mycket jästceller i en förpackning, den jästen ligger dessutom i dvala.

Modern torrjäst är vad jag förstått frystorkat när den är i toppen av sin fortplantningsfas, så den förökar sig snabbt när man tillsätter den.

Koldioxid är tyngre än luft, så när jästen börjar bilda koldioxid lägger den sig som ett lock på brygden, då kommer inget nytt syre ner. Så att ha en damejeanne med tyg över öppningen istället för jäsrör tror jag inte ger nån skillnad. En hink med jäsröret bortplockat blir nog ännu mindre syre. En hink utan lock med tyg över, ja, det kan funka, men att bara ha tyg över musten ökar risken för att man får in ättiksyrabakterier, så jag tror inte det är optimalt att göra så. Att syresätta med ren syrgas genom en syresten är nog det som gäller om man har en kinkig jäst, men annars bör syret som finns i musten efter en omtappning eller omskakning räcka.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster