Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Grundrecept för mjöd?

Mjödsatser och recept. Även recensioner av mjödsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Grundrecept för mjöd?

Inlägg av stillton »

Har aldrig gjort mjöd, men har hyfsad koll på det tekniska.
En vän som är småskalig biodlare vill ha hjälp att prova på mjödbryggning.

Han ska slunga snart, och vi tänkte ta undan honung direkt därifrån för att sätta en sats på 20-25L (ca 6 kg från slungan?).

Vi vill göra en "neutral" mjöd så vi har nån grund att stå på om vi vill försöka andra varianter i framtiden. Men man brukar kanske tillsätta annat ändå?

1. Är det lämpligt att ta ca 6kg från slungan för en sats om 20-25L? Vilket OG bör vi sikta på?

2. Vilken jäst är lämplig? Vi har möjlighet att jäsa kring 12-20C beroende på vad som är bäst. Är vildjäsning ett alternativ, eller mest för hard-core entusiaster?

3. Ungefär hur länge ska vi förvänta oss att primärjäsningen tar, och vad ska vi se för ungefärligt FG?

4. Bör vi använda jäststopp av något slag, eller kan vi lika gärna låta det jäsa ut ordentligt? (vi har ingen brådska).

Omtappning på det, och sen bara lagring.. Eventuellt prova kolsyra en del av satsen? Provsmakning till våren?
Användarvisningsbild
Klas1231
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: fre jun 09, 2017 20:27
Utrustning: Gallonflaska
Ort: Nynäshamn

Re: Grundrecept för mjöd?

Inlägg av Klas1231 »

stillton skrev:Har aldrig gjort mjöd, men har hyfsad koll på det tekniska.
En vän som är småskalig biodlare vill ha hjälp att prova på mjödbryggning.

Han ska slunga snart, och vi tänkte ta undan honung direkt därifrån för att sätta en sats på 20-25L (ca 6 kg från slungan?).

Vi vill göra en "neutral" mjöd så vi har nån grund att stå på om vi vill försöka andra varianter i framtiden. Men man brukar kanske tillsätta annat ändå?

1. Är det lämpligt att ta ca 6kg från slungan för en sats om 20-25L? Vilket OG bör vi sikta på?

2. Vilken jäst är lämplig? Vi har möjlighet att jäsa kring 12-20C beroende på vad som är bäst. Är vildjäsning ett alternativ, eller mest för hard-core entusiaster?

3. Ungefär hur länge ska vi förvänta oss att primärjäsningen tar, och vad ska vi se för ungefärligt FG?

4. Bör vi använda jäststopp av något slag, eller kan vi lika gärna låta det jäsa ut ordentligt? (vi har ingen brådska).

Omtappning på det, och sen bara lagring.. Eventuellt prova kolsyra en del av satsen? Provsmakning till våren?
Det receptet jag använde när jag gjorde mitt mjöd var 1 del honung 4 delar vatten. Så då blir det alltså 5kg honung för 25L mjöd. Mycket av det du undrar över beror på vad du vill ha för mjöd.

När det kommer till jäst så är vildjäsning något som man inte ska göra om man ska göra en stor sats, eftersom man kan få dålig jäst som smakar illa, vilket kommer påverka mjödet.
Om man vill jäsa med vildjäst ska man nog först testa med små satser(några dl?) och sedan välja den som smakar och funkar bäst.

När det kommer till jäststopp så kan man om man har möjlighet bara värma upp mjödet till cirkus 60 grader celsius , vid den temperaturen dör jästen.

Min sats tog cirkus 3 veckor att jäsa, och då jäste jag i rumstemperatur, ungefär 21-23 grader celsius. Ju lägre temperatur, desto längre kommer det ta, men vad jag förstått så är det att föredra att det jäser lite kallare eftersom smaken blir bättre då. Jag läste någonstans på forumet att jäser det vid höga temperaturer(t ex 25?) kan man få kryddiga smaker i mjödet.
På G:

5L flaskor mjöd gjord på vatten och sensommarhonung på lagring

5L mjöd på äppeljuice, vatten och skumt honung från Willys på lagring

5L äppelvin på äppeljuicekoncentrat och vatten på lagring
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Grundrecept för mjöd?

Inlägg av MrTrolls »

Nu vill jag inte låta otrevlig..

Men om ni läser igenom forumet på inlägg så kommer ni finna svar på alla frågor ni har.
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Wed
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör feb 14, 2015 20:33
Utrustning: Dunk

Re: Grundrecept för mjöd?

Inlägg av Wed »

stillton skrev:Har aldrig gjort mjöd, men har hyfsad koll på det tekniska.
En vän som är småskalig biodlare vill ha hjälp att prova på mjödbryggning.

Han ska slunga snart, och vi tänkte ta undan honung direkt därifrån för att sätta en sats på 20-25L (ca 6 kg från slungan?).

Vi vill göra en "neutral" mjöd så vi har nån grund att stå på om vi vill försöka andra varianter i framtiden. Men man brukar kanske tillsätta annat ändå?

1. Är det lämpligt att ta ca 6kg från slungan för en sats om 20-25L? Vilket OG bör vi sikta på?
När jag började med mjöd, ville jag skapa en skalbar process. Efter funderingar har jag kommit fram till att storheten ska vara massa, inte volym. Det gör att man får samma mängd honung även om densiteten skiljer sig. Dessutom är ju köpeburkar angivna i gram. Så inga omräkningar behövs.

Ett kilogram vatten är ju dessutom lika mycket som en liter vatten (inga fysikaliska petiteser tack). Det blir alltså enkelt att hälla i så många liter som det behövs kilon.

Direkt från slungan är kanske vattenhalten högre i honungen än det som brukar säljas. Men efter ett par provbryggningar, smakar man ju efter om det blir gott eller inte. Dvs, om man behöver justera förhållandet eller inte.

Med hjälp av andelar vatten i förhållande till delar honung, kvittar det hur stor sats man gör. Elegant skalbarhet.

Jag kallar till exempel starka brygder för "två:or". Alltså ett kg honung med 2kg vatten. "Tre:or" är mer ... utspädda. 2,5 är mitt emellan. Vad som är gott är upp till er.

Till råga på allt, så måste musten inte vara helt löst. Det löser sig. Jästen kommer åt allt sockret förr eller senare. Det finns ingen anledning att sockra ihäl jästen från början. Och jag behöver inte lyfta på något lock för att tillsätta under gång. Så länge jäsningen bara kommer igång, så sköter de små liven resten själv. Nackdelen är att jag inte får reda på sockerhalten i ett uppmätt värde. Så jag kan inte berätta för mina vänner hur starkt det är. Men det har jag slutat bry mig på.

Ett "moderniserat" sätt att hjälpa jästen på som jag lagt mig till med, är att ge en aning jästnäring i form av lite mineraler som honungen är fattig på.

2. Vilken jäst är lämplig? Vi har möjlighet att jäsa kring 12-20C beroende på vad som är bäst. Är vildjäsning ett alternativ, eller mest för hard-core entusiaster?
Smaksak. Prova.
3. Ungefär hur länge ska vi förvänta oss att primärjäsningen tar, och vad ska vi se för ungefärligt FG?
Jag tycker att processen bör vara enkel för att det ska vara lätt att komma ihåg den. Och min regel är: Glöm bort brygden. Personligen vill jag visserligen undvika att bottensatsen bryts ner och ger "komplexa smaker" åt mitt guld. Så omtappning kan väl vara på sin plats nån gång.
4. Bör vi använda jäststopp av något slag, eller kan vi lika gärna låta det jäsa ut ordentligt? (vi har ingen brådska).
Jag gör det inte. Det är inte alltid mina mjöder blir klara. Men jag är ute efter smak. Jag dricker inte med ögonen. Om det blir klart och fint: ren bonus.

Jag har heller inte något emot kolsyra. Så det händer att jag buteljerar innan det är alldeles utjäst. För den delen skulle jag helst dricka honungsvattnet. Jag gillar sött. Så om jag kan klämma ihjäl jästen mellan alkohåltoleransen och sockernivån där svamparnas osmotiska vätskebalans dödar dem, och sedan lämnar socker kvar, då passar det mig. Och jästen stoppas automatiskt.

Champagnetyper är inte en favorit hos mig.
Omtappning på det, och sen bara lagring.. Eventuellt prova kolsyra en del av satsen? Provsmakning till våren?
Allt är rätt, inget är fel. Så länge du tycker om resultatet. Jag använder bygelkorkar, så jag tar en skvätt då och då. Resultatet är kanske inte helt rättvisande eftersom en flaska får in luft när den töms på mjöd. Men det ger en fingervisning i alla fall.
Flow
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör feb 17, 2018 10:58
Utrustning: Damejeannen

Re: Grundrecept för mjöd?

Inlägg av Flow »

Hej
Ny på detta forum så har inte hundra koll på det här med att kapa en tråd.
Men min fråga lyder..
Har satt en sats mjöd på 22liter enligt alla konstens regler. Har låtit det bubbla ostört i ca två veckor. Läste att det är bra att röra om någon gång ibland vilket jag gjort. Nu har det inte bubblat något det senaste två dygnen. Vad ska jag göra? Ska tilläggas att jag sterilariserade sleven innan jag rörde om.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Grundrecept för mjöd?

Inlägg av stillton »

MrTrolls skrev: tor aug 17, 2017 15:44 Nu vill jag inte låta otrevlig..

Men om ni läser igenom forumet på inlägg så kommer ni finna svar på alla frågor ni har.
Vad ska vi då med ett forum till?
Heads
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: tis jan 31, 2023 12:07
Utrustning: Ja!
Ort: Norrland

Re: Grundrecept för mjöd?

Inlägg av Heads »

Hur gick det då för din vän med mjödet?
Det har gått 6år så set borde vara klart :)
:twisted:
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Grundrecept för mjöd?

Inlägg av Andy »

Kul att se dig här igen stillton!!!
Skriv svar

Återgå till "Mjödsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster