Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Har jag misslyckats med min första sats?

Utrustning och teknik.
iknor
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jul 30, 2017 1:39

Har jag misslyckats med min första sats?

Inlägg av iknor »

För två-tre dagar sedan startade jag en mjödbryggning.

2 liter vatten
400 g honung
1 tsk jästnäring (Fermaid-K)
5 gram jäst (Lalvin 71B)

Näringen tillsatte jag under omrörning så att den fick lösa upp sig, men jästen hällde jag bara ut på ytan och satte sedan på jäsröret. Jästen sjönk ner ganska snabbt och körde sedan lavalampa-stuket men efter bara några timmar låg all jäst på botten. Det bubblar fortfarande för fullt, var sjätte sekund ungefär, så jästen verkar ju inte död, men såvitt jag kan se så ligger all jäst på botten. Jag trodde att det skulle inträffa långt senare (tre-fyra veckor) och att det var ett tecken på att man borde hälla över i nytt jäskar och köra ner lite mer honung.

Så nu undrar jag helt enkelt - är det något som inte står helt rätt till? Skulle jag ha låtit jästen lösas upp mer? Kan den vara gammal? Bör jag starta om eller låta det vara?

Vad skulle hända om jag förde över mjödet till ett nytt jäskar och lämnade bottensatsen? Skulle all jäst försvinna då, eller finns det små små jästpartiklar utspridda i hela vätskan som inte syns och som skulle hålla igång jäsningen?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Har jag misslyckats med min första sats?

Inlägg av Toffeln »

Bubblar det så fungerar det. Jästen fördubblar sig otroligt fort och mycket så det är ingen fara. I bryggden finns miljontals jästceller i suspension så att all jäst ligger på botten stämmer inte, inte före jässtopp och klarningsmedel + lång tids lagring. Undvik all form av omtappning ifall du kan. Stör inte bryggden mer än nödvändigt.
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Har jag misslyckats med min första sats?

Inlägg av MrTrolls »

Jag håller med föregående talare!

om du går in på mitt inlägg bara ngn rad ner på mjöd avdelningen så kan du se vilken rand jag hade efter dag 12 :D
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
iknor
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jul 30, 2017 1:39

Re: Har jag misslyckats med min första sats?

Inlägg av iknor »

TS här!
Härligt, då låter jag det vara. Tack för att ni lättade min oro båda två :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster