Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Smaksättning av mjöd efter jäsning

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Klas1231
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: fre jun 09, 2017 20:27
Utrustning: Gallonflaska
Ort: Nynäshamn

Smaksättning av mjöd efter jäsning

Inlägg av Klas1231 »

Kan man smaksätta ett färdigjäst mjöd, med t ex saft, eller måste smaksättningen ske under jäsningen?
På G:

5L flaskor mjöd gjord på vatten och sensommarhonung på lagring

5L mjöd på äppeljuice, vatten och skumt honung från Willys på lagring

5L äppelvin på äppeljuicekoncentrat och vatten på lagring
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Smaksättning av mjöd efter jäsning

Inlägg av MrTrolls »

Spontan tanke är att om du tillsätter någonting som har socker i sig t.ex. saft så kan jäsningen starta igen beroende på alkohol % m.m.
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Användarvisningsbild
Klas1231
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: fre jun 09, 2017 20:27
Utrustning: Gallonflaska
Ort: Nynäshamn

Re: Smaksättning av mjöd efter jäsning

Inlägg av Klas1231 »

MrTrolls skrev:Spontan tanke är att om du tillsätter någonting som har socker i sig t.ex. saft så kan jäsningen starta igen beroende på alkohol % m.m.
Jo jag har tänkt på det också. Men jag läste att man kan värma upp mjödet till ca 50 - 60 grader C, för att döda jästen. Och då kan man efteråt tillsätta utan att vara orolig över jäsning. Men jag är inte helt säker på vilket som är bäst att använda mellan saft och juice.
På G:

5L flaskor mjöd gjord på vatten och sensommarhonung på lagring

5L mjöd på äppeljuice, vatten och skumt honung från Willys på lagring

5L äppelvin på äppeljuicekoncentrat och vatten på lagring
Användarvisningsbild
Arowanna
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons nov 30, 2016 11:03

Re: Smaksättning av mjöd efter jäsning

Inlägg av Arowanna »

Istället för juice eller saft skulle jag föreslå att du gör din egen sirap av frukt eller bär. Detta innebär dock att det kommer börja fermentera igen, men du kan använda dig av kaliumsorbat för att förhindra detta. Varför sirap? Det är koncentrerat och du behöver inte spä ut ditt mjöd med lika mycket vatten som du gör med juice. Detta innebär i och för sig att också saft borde funka bra. Hur mycket vågar jag inte svara på.

Du kan också göra en extra jäsning genom att slänga ner färsk frukt* i ditt färdiga mjöd, självklart i ett jäskärl av något slag. Jag tror dock detta är vanligare för fruktöler, där du först jäser ditt öl och sen en andra jäsning där du häller i din frukt och låter sockret jäsa ut igen. T.ex. Liefmans Fruitesse tror jag går igenom 5-7 jäsningar innan den är klar - jag kan ha fel här dock - p.g.a. varje frukt eller bär jäses separat.

*Köp frusen eller frys din frukt först och låt den sen tina innan du slänger i den, så att du får ut så mycket smak som möjligt och dödar bakterier. Det kan också krävas att du tillsätter lite pektolas om du vill att din mjöd ska klarna redigt och slippa diverse problem som pektin ställer till med. Mjödet kan t.ex. bli väldigt grumligt om inte pektinet bryts ner, men om man inte redigt bryr sig om hur klart mjödet är spelar detta ingen större roll.

PS
Jag brygger huvudsakligen vin, så ta inte allt detta som 100% sanning då jag aldrig bryggt ett mjöd. Eller vänta på att någon kan säga ja eller nej till mina påståenden. Inte för att skillnaden på hur man brygger mjöd och vin är särskilt stor, men oavsett.
Användarvisningsbild
Klas1231
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: fre jun 09, 2017 20:27
Utrustning: Gallonflaska
Ort: Nynäshamn

Re: Smaksättning av mjöd efter jäsning

Inlägg av Klas1231 »

Arowanna skrev:Istället för juice eller saft skulle jag föreslå att du gör din egen sirap av frukt eller bär. Detta innebär dock att det kommer börja fermentera igen, men du kan använda dig av kaliumsorbat för att förhindra detta. Varför sirap? Det är koncentrerat och du behöver inte spä ut ditt mjöd med lika mycket vatten som du gör med juice. Detta innebär i och för sig att också saft borde funka bra. Hur mycket vågar jag inte svara på.

Du kan också göra en extra jäsning genom att slänga ner färsk frukt* i ditt färdiga mjöd, självklart i ett jäskärl av något slag. Jag tror dock detta är vanligare för fruktöler, där du först jäser ditt öl och sen en andra jäsning där du häller i din frukt och låter sockret jäsa ut igen. T.ex. Liefmans Fruitesse tror jag går igenom 5-7 jäsningar innan den är klar - jag kan ha fel här dock - p.g.a. varje frukt eller bär jäses separat.

*Köp frusen eller frys din frukt först och låt den sen tina innan du slänger i den, så att du får ut så mycket smak som möjligt och dödar bakterier. Det kan också krävas att du tillsätter lite pektolas om du vill att din mjöd ska klarna redigt och slippa diverse problem som pektin ställer till med. Mjödet kan t.ex. bli väldigt grumligt om inte pektinet bryts ner, men om man inte redigt bryr sig om hur klart mjödet är spelar detta ingen större roll.

PS
Jag brygger huvudsakligen vin, så ta inte allt detta som 100% sanning då jag aldrig bryggt ett mjöd. Eller vänta på att någon kan säga ja eller nej till mina påståenden. Inte för att skillnaden på hur man brygger mjöd och vin är särskilt stor, men oavsett.
Tack för svaret.

Den mjöd som jag gjorde nu blev endast vatten och honung, och nu ska jag testa göra äppelvin, eftersom jag inte kan få tag på bra honung just nu. Ska testa ditt tips nästa gång.
Mjödet som jag gjorde nu blev ganska klart, men för mig spelar det ingen roll om det är klart eller inte, bara det smakar gott.
På G:

5L flaskor mjöd gjord på vatten och sensommarhonung på lagring

5L mjöd på äppeljuice, vatten och skumt honung från Willys på lagring

5L äppelvin på äppeljuicekoncentrat och vatten på lagring
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster