Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Någon som har mjöd?

Utrustning och teknik.
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Någon som har mjöd?

Inlägg av ManneSilv »

Hoppas det är okej att ställa frågan här?

Jag har gjort kanske 15-20 satser mjöd. Men det känns ändå inte okej...
Antingen har jag helt enkelt inte smaklökar för mjöd. Eller så gör jag det inte helt rätt.
Men ingen jag känner har direkt varit impad heller.

Så min fråga lyder -Finns det någon här inne som sitter på ett mjöd dom är nöjda med som kan dela med sig av?
Kanske skicka ett smakprov på något vis om det går?
Både torrt medel eller sött, allt är av intresse.
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Någon som har mjöd?

Inlägg av MrTrolls »

Vad är det som inte känns/är ok med ditt mjöd?
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Någon som har mjöd?

Inlägg av ManneSilv »

Jag vet inte hur jag ska förklara... Jag tycker det smakar lite "unket". Jättesvårt att beskriva. Speciellt om man ätit eller druckit något annat innan. Då är det ännu värre smak. Men det kan jag förstå då vissa saker påverkas mycket av andra intag.
Men jag kan få bort det med lite honung, men då blir det oftast för sött. Det har iallafall ingen vinkaraktär, mina mjöd är varken sura eller direkt syrliga.
Eller så blir dom väldigt spritiga! Det har inte gått över på drygt 1,5 års lagring.
Jag gjorde ett gullvive-mjöd, det är både spritigt och sliskigt sött.
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Någon som har mjöd?

Inlägg av ManneSilv »

PS. Smaken är oftast neutral. Som sagt, mer som att dricka ett väldigt svagt honungsvatten. Ingen surhet, ingen syrlighet, ingen strävhet. Mer som ett vatten
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Någon som har mjöd?

Inlägg av MrTrolls »

Det var ju intressant ! hade varit intressant med recept och metod, för att verkligen kunna felsöka ;-) Hoppas att mina reder sig.. men är ett tag kvar innan mitt är färdigt..
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Någon som har mjöd?

Inlägg av ManneSilv »

Jag kör ganska basic. Jäser i både demis och hinkar. Jag kör med enbart honung och vatten. Använder alltid Wyest beer nutrient. Jästen blir Lalvin D47, Lalvin 71b-1122. Någon enstaka gång cotes de blancs.
Jag låter det jäsa några veckor tills jag ser att det inte bubblar så mycket. Tappar då om och kollar oechle. Är det utläst, nollan eller mindre så använder jag jässtopp och svavla. Skakar ur kolsyran och ställer tillbaks den.
När den klarnat tappar jag på flaska.

Jag brukar lägga dom mellan 7% -12% i alkoholstyrka.
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Någon som har mjöd?

Inlägg av Sourz »

Efter vad jag läst så borde man inte köra jäststopp innan man är 100% säker på att den jäst klart (Några månader minst). Stoppar man jästen innan så kan man få några otäcka bi-smakar.. Är väl så att jästen efter den slutat börjar städa upp efter sig och tar bort lite estrar som kan kännas otrevliga. Så man vinner på att inte jäststoppa för man eventuelt ska eftersökta och tappa på flaska/bulklagra. Jag vet inte av erfarenhet, men har läst detta en del ställen :)
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Någon som har mjöd?

Inlägg av MrTrolls »

ManneSilv skrev:Jag kör ganska basic. Jäser i både demis och hinkar. Jag kör med enbart honung och vatten. Använder alltid Wyest beer nutrient. Jästen blir Lalvin D47, Lalvin 71b-1122. Någon enstaka gång cotes de blancs.
Jag låter det jäsa några veckor tills jag ser att det inte bubblar så mycket. Tappar då om och kollar oechle. Är det utläst, nollan eller mindre så använder jag jässtopp och svavla. Skakar ur kolsyran och ställer tillbaks den.
När den klarnat tappar jag på flaska.

Jag brukar lägga dom mellan 7% -12% i alkoholstyrka.

Tänkte spontant att du skakar ut kolsyran.. är det inte risk att du syresätter mjödet då?
Hade du en hävert/slang och såg till att den låg i bottnen på den nya behållaren så det inte regnar ner i den nya damejeannen?

Tänker att där kan den unkna smaken komma ifrån..
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Någon som har mjöd?

Inlägg av MrTrolls »

ManneSilv skrev:PS. Smaken är oftast neutral. Som sagt, mer som att dricka ett väldigt svagt honungsvatten. Ingen surhet, ingen syrlighet, ingen strävhet. Mer som ett vatten

Ursäkta va? smakat 1 mjöd och var inte i närheten av vad du beskriver.. var fylligt och fyllt av honungssmak! klart att man kan få ett blekt mjöd.. men utge inte det som att det vore ngn standard..
Mjöd är lika varierat som vin med oändliga möjligheter !
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Någon som har mjöd?

Inlägg av Sourz »

Tror han menar att sitt eget mjöd smakat så :)
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Någon som har mjöd?

Inlägg av ManneSilv »

Jo, precis. Det är ju mitt egna mjöd jag diskuterar:)
Det är ju därför jag är så fundersam över hur det borde smaka...
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Någon som har mjöd?

Inlägg av Sourz »

Hur de borde smaka är väl en smaksak, hehe :P Men att smakar unket som du beskriver är väl inte helt rätt, skulle jag tro. Är en riktig "rookie" när de kommer til alkoholproduktion och mjöd, men har ju några idéer. Oxidation, solljus under lagring, varm jäsning, jästen inte jobbat klart innan jäststopp, dålig hygien.
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Någon som har mjöd?

Inlägg av MrTrolls »

Sourz skrev:Tror han menar att sitt eget mjöd smakat så :)
Jaha :doh:
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster