Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första mjödet - 8 liter.

Utrustning och teknik.
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av Sourz »

Har spenderat många timmar och läst runt här, samt olika andra forum och kommit fram till att jag vill prova mig på ett mjöd!

Jag är för övrigt mycket ny i bryggarvärlden, men tanken på att brygga min egen dricka finner jag verkligen fascinerande :P

Kör just nu ett vin som jag jäser, samt grejer på g för en Berliner Weisse som jag tänkte göra nu innom en veckas tid. (Kommer lägga ut full brygglog som ni kan följa om ni vill)

Tror jag har de mesta klart vad de gäller mjödet, men vill kolla så jag inte missat nått och eventuelt få några tips från er som är lite mer erfarna :)

Först och främst så har jag så tur att jag har en Biodlare som bor ungefär 3 km från där jag bor, så får lokal BRA honung till ett mycket bra pris. (215kr för 2.8kg)

Vad jag har förstått är det honung, samt vattenkvalitet som är absolut viktigast

Vatten har vi egen brunn så de borde heller inte va några problem.

Renlighet är en självklarhet!

Men nu til hur jag sett för mig det här:

1: Gör en förkultur på ungefär 1liter vatten med 1 dl av honungen.. låter stå i rumstemp 24 timmar.
Jäst: WHITE LABS SWEET MEAD/WINE WLP720 - alkoholtolerans: 15% - jästemperatur: 21-24°C

2: Värmer 2.2kg honung med 6.6liter vatten. (Håller tempen på 80°c i 5 minuter för att döda eventuella "bugs")

Det borde ge en socker halt på 227gram/liter (inkluderat honungen i förkulturen) vilket i sig borde ge 13.35% om den jäser ut helt.

Detta är baserat på att honungen innehåller 79% socker.

3: Kyler.

Kör över "mjödet" i 2 damejeanner på 5 liter. tillsätter förkultur samt en matsked jästäring jämt fördelat på dom två och skakar om rejält för att syresätta ordentligt.

Ev. kör jag på med blåbär i den ena batchen, ca 750g för att se hur de blir.

4. Låter nu jästen kicka igång och låter den stå så länge som de behövs för att jästen ska jäsa ut ordentligt.

(bären tar jag ut efter ungefär 7-10 dagar om jag väljer att gå för de)

5. När jästen jobbat klart tappar jag om, och kör på med jässtopp. kaliumsorbat och vinsvavla.

Eftersötar därefter tills jag når ungefär 1.015 och ställer kallt för klarning i några månader innan jag tappar på flaska och ytterligare lagring.


Jag önskar ett relativt sött mjöd med mycket honungston, så hoppas att jag kan lyckas med det.

Hur tycker ni detta låter?

Som sagt, e helt färsk så tar med glädje emot all hjälp jag kan få :)
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av MrTrolls »

Såsom jag förstått det så ett slut på 10-20 oe ger ett sött mjöd, av vad jag tolkar efter att lusläst hela forumet haha :lol:
Men jag är som du skrev också novis! Men satte mitt tredje idag med omändringar på mitt recept, så om allt går enligt planerna ska det landa på 15-18% och +10-20oe när det är klart :-)
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av Sourz »

Hehe, inte bara jag som är lite "besatt" förstår jag :P

Ja jag gissar på att 15-20 är ett ställe jag vill hamna på..

Ska bli kul att följa ditt och se hur de går :thumbup:
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av MrTrolls »

Sourz skrev:Hehe, inte bara jag som är lite "besatt" förstår jag :P

Ja jag gissar på att 15-20 är ett ställe jag vill hamna på..

Ska bli kul att följa ditt och se hur de går :thumbup:
Besatt.. väldigt passande ord ! :-)

aa ska bli spännande att se, tror dock att de två som står med här på forumet kommer behöva eftersötas.. but time will tell :-) Följer din tråd!
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av MrTrolls »

Har du satt eller du väntade på honung? :D
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av Sourz »

Hej, hej! Honung inhandlas till veckan, så blir att sätta igång nu.. Har nyss kört igång med ett lite suröl's prosjekt, med logg. Så har att syssla med fram tills jag får honungen :)

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... 14#p183814
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av MrTrolls »

Förstör man inte en massa nyttigheter om man värmer upp honungen såpass?
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av Sourz »

Altså.. jo.. man gör visst kanske de.. Men dricker man honungs-te så är ju de tydligen fortfarande jävligt bra , men den e ju värmd. Och jag funderar på hur mycket nyttigheter som blir kvar efter jäsning, hög alkohol halt pluss lagring i 6 månader+ :P

Tänkte va på den säkra sidan eftersom jag kommer köpa lokalt och inte vet helt hur mycket "bugs" de kan va i den honungen :)
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av MrTrolls »

Sourz skrev:Altså.. jo.. man gör visst kanske de.. Men dricker man honungs-te så är ju de tydligen fortfarande jävligt bra , men den e ju värmd. Och jag funderar på hur mycket nyttigheter som blir kvar efter jäsning, hög alkohol halt pluss lagring i 6 månader+ :P

Tänkte va på den säkra sidan eftersom jag kommer köpa lokalt och inte vet helt hur mycket "bugs" de kan va i den honungen :)
Jag tror, men detta är mycket spekulativt.. Men alkoholen dödar vissa levande organismer, Värmen dock dödar Samt bryter ner proteiner m.m.
Men du gör som du känner för! Det gjorde jag :-) Funderar på om man ska pastörisera som du skriver istället för jäststopp .. hmmm..
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av Sourz »

Då va förkulturen satt eftersom min honung är klar att hämtas hos den lokala biodlaren imorgon. Ska fråga lite när honungen är "höstad", vilka blommor dom går på osv. Tycker de är lite kul att man kan få honung från bi'n som gått utanför dörren då biodlaren bara bor 3 km från vårat hus :)

Använde 100g honung från Ica i 1liter vatten och satte förkulturen.

Jäst: White Labs - Sweet mead.
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av Weinkeller »

Sourz skrev:Då va förkulturen satt eftersom min honung är klar att hämtas hos den lokala biodlaren imorgon. Ska fråga lite när honungen är "höstad", vilka blommor dom går på osv. Tycker de är lite kul att man kan få honung från bi'n som gått utanför dörren då biodlaren bara bor 3 km från vårat hus :)

Använde 100g honung från Ica i 1liter vatten och satte förkulturen.

Jäst: White Labs - Sweet mead.
Glöm inte jästnäring, extra bra i förkulturen också.
/Weinkeller
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av Sourz »

Då va äntligen bryggdagen här!

Jag va och hämtade 2,8kg honung hos den lokala biodlaren som han hadde gjort klart till mig.
Passade på att fråga vad slags blommor bi'n hade gått på och då fick jag veta att den primärt hade gått på skogshallon samt vitklöver. Men eftersom att sommaren hade varit som den varit så har dessa bin gått till 95% på skogshallon.

Den va ljusbrun/gul i färgen och smakade VÄLDIGT mycket. Jämförde med en honung från Ica och de va som natt och dag i smaken.
Honungen:
83MFgRdl.jpg
Jag valde att värma upp honungen til 82°c i 5 minuter för att försäkra mig om att de inte blev med några "bugs". Tilsatte även 1 gram jästnäring under uppvärmning.
NKyhJrjl.jpg
Jag gick lite bort från receptet jag gjort här förut, eftersom jag inte visste sockerhalten i honungen. De jag gjorde va att jag körde på med honung och tog prov tills jag fick ett Oe på 1.075. Så att om de jäser ut ordentligt så får jag 10% vol.
Oe:
ZpP3wM1l.jpg
Kylde ner till 23°c och hällde sen upp på två damejeanner som jag hadde fördelat förkulturen på (1L), som jag gjort några dagar innan.
Förkulturen:
mrkBF83l.jpg
Nu står härligheten till jäsning och jag hoppas på att jästen kickar igång under natten och att alt går smärtfritt :)
Bifogar en liten bild på damejeannerna då jag tyckte färgen blev så fruktansvärt härlig:
p01MjZgl.jpg
Fortsätter att uppdatera under hela processen och kommer troligtvis ha några frågor eftersom det är mitt första mjöd :)

// Sourz
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av Sourz »

Dag 2.

Jäsningen har startat och de pluppar sakta men säkert i röret. Jästkakan e dock mycket större i det ena kärlet och jäsningen går snabbare.. Verkar som att de kan ha blivit lite snett fördelat mellan dom två damejeannerna.

Men de pluppar på, så jag stressar inte för mycket med att de går lite sakta :)

Bifogar en bild på dom 2.

Nummer1:
Jästkakan e väldigt tydlig och de jobbar på bra.
lhSlyZzl.jpg
Nummer2:
De syns att de händer nått men aktiviteten är absolut inte som i den första.
Bgtywm9l.jpg
Är detta nått jag borde åtgärda eller ska jag bara låta de stå och göra sitt?
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av Weinkeller »

I med mer jästnäring. Dag 3 och dag 7. 1tsk per 20l. Skaka ut kolsyra om du kan dag ett till tre.
/Weinkeller
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av Sourz »

Körde på med lite mer jästnäring, så nu bubblar de på jämt och fint i båda damejeannerna! Nu ær de bara att smöra sig med tålamod och vänta på att de ska bli klart :)
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster