Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första mjödet - 8 liter.

Utrustning och teknik.
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av ManneSilv »

Vilken jöstnäring använder du?
Blandar man jästnäringen i vatten först, eller häller ni pulvret direkt i hinken?
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av Sourz »

Har använt mig av Wyeast sin jästnäring: http://shop.humle.se/jast/jastnaring/wy ... aring-42-g

Jag värmde upp i ungefär 1dl vatten och tilsatte direkt i dunken.
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av MrTrolls »

Använder samma som Sourz, tillsatte ca 6-10 dagar inpå jäsningen på de jag loggar här på forumet.
I mina andra så tog jag 1/3 till jäststarten och resten löste jag upp separat i en del av musten.
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av Sourz »

Då va de dags, efter 18 dagar att tappa om mjödet då de är noll aktivitet i jäsröret och mjödet redan börjat klarna smått.

Jag tog även ett FG prov vilket slutade på exakt 1.000 som är helt ok då jästen va en Sweet Mead jäst som skulle lämna kvar lite restsötma. Alkoholprosenten blev då som jag hadde tänkt mig 10%, prick!
M96Mmaul.jpg
Tappade om mycket försiktigt med slangen ända ner botten så de får minimalt kontakt med syre.

Efter jag tappat om skakade jag ur all kolsyra och satte på ett vattenlås. Vill inte jäststoppa riktigt än eftersom att jag tror de är bäst att låta den jobba klart helt och hållet och städa upp lite efter sig. Brydde mig heller inte om att fylla upp med vatten så damejeannen ble full, då den kolsyra som jag skakats ur borde skydda mjödet vid den här omtappningen och undvika oxidation?
Fint om nån kan bekräfta detta för mig :)

Så här ser dom ut nu:
SI9sJmml.jpg
Bra mycket klarare och ljusare i färgen än dom va från start.
6WhEZSSl.jpg
Annars smakade jag även på provet jag tagit och de smakar faktiskt gott. De känns klart och tydligt att de är honungs smak, lätt syrligt och smått spritigt. Men spritigheten ska väl försvinna med lagring eftersom jag förstått? Kan va att de smakade bra eftersom jag förväntade mig kattpiss nu innan lagring och inte särskilt höga förhoppningar.. Men alt i alt måste jag säga att jag blev mycket positivt överraskad!

Jag kommer nu låta mjödet stå i minst en månad till innan jag kör jäststopp, tappar om och eftersötar ena upp till 1.015, andra blir naturell. Kör även en kallkrasch om de skulle behövas innan jag buteljerar.
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av MrTrolls »

Fantastiskt! Fan vad kul när det går som tänkt! :D
Happy for you man!
Nästa sats jag sätter så provar jag ditt "recept"!

Angående kolsyre frågan, känns som att du har rätt! Men jag är nybörjare så det är en kvalificerad gissning :D
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av Sourz »

Ja de är riktigt kul faktiskt!

Tack för de!

Har faktiskt inte gjort nått särskilt alls, så borde inte va svårt att kopiera :P
Tror jag gjorde rätt i att inte dra i för hårt med alkoholen och samtidigt köra en mjöd jäst. Sen är jag rätt så säker på att den honung jag fått är absolut bästa sort, otroligt mycket smak jämfört med "vanlig" honung.

Men jag har inte öppnat en enda gång sen jag satte satsen och varit VÄLDIGT noga med rengöring/desinficering av alla grejer.

Lite förvånad över att de jäste ut så snabbt dock, men jag klagar inte :)
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av Sourz »

Hur går de med ditt då, har jäsningen börjat stanna upp? Du satte ju trots allt en dryg vecka innan mig om jag minns rätt :)
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av MrTrolls »

:D

Ska skaffa fram lite prima honung!

Den börjar sakta ner rejält, men pluppar fortfarande 2-3ggr per 5:e minut.. tydligen inget ovanligt med champagne jäst.. Har tydligen en tendens att jäsa lääänge. Vilket jag kan förstå med en alkohol tolerans på 18%, men det var den jästen jag blev rekomenderad.

Men jag är nöjd sålänge jag har lärt mig något :D
haha inte för att jag inte vill ha ett läckert mjöd :lol:

Är det med den sortens jäst man gör ett sk "short mead" ?
Vilken jäst var det du använde, den från humlegården?

http://shop.humle.se/jast/mjodjast/swee ... -activator
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av Sourz »

Ja okej :)

Ja den jäser väl ut ner mot 0.990 kan jag tänka mig, så då tar de tid!

Jag har ingen aning om vad ett short mead är, men den har fungera bra iaf :P

Använde mig av den här jästen: http://shop.humle.se/jast/vinjast/flyta ... abs-wlp720
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av MrTrolls »

aa jo du har nog alldeles rätt i! Verkar som de jag satt med d47 jäst en vecka senare kommer bli färdiga före :-)

Gott! tack för länken!
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av Sourz »

Ja okej! Du kör en batch med den jästen med! :) Kan ju bli spännande att se hur olika dom blir smaksmässigt .. Kul att man har nån annan nybörjare att följa tycker jag! Så kan man dela med sig lite av dom erfarenheter osv man får :)
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av MrTrolls »

Yes, kör 3st med Ec 1118 och en med D47 :D (och en fjärde på bara1,5l med d47..)
Ska sätta en till med D47 för jag har jästen hemma, men inte innan jag fått tag på god honung, aldrig tänkt att det är sådan skillnad mellan den "godaste" i affären och lokalproducerad fin honung

Jag håller med dig! mycket roligt och inspirerande ! :D Alltid bra med fler huvud.
Får se hur mitt smakar när det väl slutar jäsa haha :lol:
Synd du inte bodde granne hade varit awesome att smaka! Men jag ska ju piratkopiera ditt recept ändå haha
Körde dock inte på en super honung, den smakar gott den honungen jag använt.. men förstår nu i efterhand att ska man göra ett exceptionellt mjöd, behövs exceptionell mjöd! (kanske ett bra recept också hehe)
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av Sourz »

Ja de ska bli spännande att följa tycker jag! :)

Absolut!
Hehe, ja smakprov skulle du fått.
Ja de får du gärna göra.. Nu har ju inte jag nått att jämföra med, så jag vet ju inte hur de ska smaka. Men mina smaklökar gillade de här mjödet iaf! Ska verkligen bli kul att se hur mycket de vinner på att lagras :) Ångrar faktiskt lite på att jag inte satte typ 20 liter så jag kunne delat upp de och experimenterat lite med kryddor osv..

Kan tänka mig att hallon är en hit, även kanel och ingefära kan jag tänka mig passar bra.. Kommer köpa inn ny honung, runt 10kg så jag kan testa lite olika recept :)

Ja honung och sen vattenkvalitet är väl de viktigaste för att få ett bra mjöd eftersom jag förstått.. Men sen har man ju självklart olika jäster, jästemperatur osv som självklart gör skillnad.. Nu jäste jag mitt i lägre delen av skalan av vad som är rekommenderat för jästen, runt 21°c. Kommer nog hålla mig til de eftersom jag blev så nöjd nu.. Men kan även tänka mig köra en champagne jäst som du för att se skillnaden, men väntar med de tills du kommer med lite info om hur de blev :)
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av MrTrolls »

aa tänkte logga det här :D

Ja ett smakprov hade räckt! Tur nog har jag en polare som kör re-enactment ala viking, så jag har en tester hehe! själv har jag bara smakat Valhalla mjöd..
Hur stora flaskor ska du köra på? aaa lagringen ska ju verkligen göra sitt :D

Bara att du tyckte det blev gott vid omtappning gör det mycket värt att prova ditt recept för mig.

Är själv sugen på att göra en "cyser mead" vet inte om man kallar det så på svenska. Men äppelmust, honung och kanel typ. Men ingefära lät jävligt spännande.. humm..
aaa lär bli runt den kvantiteten, funderar på att sätta ditt i en av mina 30l tunnor.

Hur avgjorde du att det jäst färdigt, hade vattenlåset jämnat ut sig?
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet - 8 liter.

Inlägg av Sourz »

Ja jag har några sånna viking kompisar själv, men dom bor tyvärr långt bort :P

Tänkte kanske köra dom i 375ml flaskor med patentkork.. Prova att få de se lite exklusivt ut :)

Absolut, kör på! Jag blev positivt överraskad. Ska bli kul att se när du tar ett prov nu.


Ja möjligheterna är många, så de är bara att testa sig fram lite och logga ALLT! Så hittar mann nått som smakar riktigt bra kan de göras om :)

Jag väntade helt enkelt tills de va typ noll aktivitet i jäsröret.. Skulle de jäsa lite i sekundär och under klarning tror jag inte de gör så mycket.
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster