Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första mjödet 2 satser Brygglogg

Mjödsatser och recept. Även recensioner av mjödsatser och tillbehör.
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Jag insåg nu att när jag räknat dagarna så i förbifarten har jag tydligen lagt på en extra dag varje gång jag räknat :-) :doh:

Så följande dagar stämmer =

Batch #1
Dag 1: 14/min
Dag 6: 17/min
Dag 7: 22/min
Dag 8: 19/min
Dag 10: 16/min
Dag 11: Tillsatte jästnäring !

Batch #2
Dag 1: 35/min
Dag 3: 40/min
Dag 5: 16/min
Dag 6: Tillsatte jästnäring !

Såja! nu är det back on track!
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av Toffeln »

Sitter du och räknar "plupp" och för en logg på antalet per minut? Vad fyller det för syfte? Jag gissar att du på något vis bevakar aktivitet och hur det jäser med detta pluppräknande, borde inte en hydrometer/reftaktometer/oeschlemätare göra jobbet både bättre och mindre krävande med ett säkrare resultat
?
Jag menar att antalet plupp är ganska ointressant och ovetenskapligt. Typ av jäsrör, mängden vätska i jäströret, kärlets täthet, lufttryck, rörelse osv påverkar antalet plupp, dessutom kan det ha sluta jäsa trots att det pluppar och vise versa.
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Toffeln skrev:Sitter du och räknar "plupp" och för en logg på antalet per minut? Vad fyller det för syfte? Jag gissar att du på något vis bevakar aktivitet och hur det jäser med detta pluppräknande, borde inte en hydrometer/reftaktometer/oeschlemätare göra jobbet både bättre och mindre krävande med ett säkrare resultat
?
Jag menar att antalet plupp är ganska ointressant och ovetenskapligt. Typ av jäsrör, mängden vätska i jäströret, kärlets täthet, lufttryck, rörelse osv påverkar antalet plupp, dessutom kan det ha sluta jäsa trots att det pluppar och vise versa.
Jag har 2olika varianter med olika vatteninnehåll och tjocklek, gör detta för att det är mina första bryggningar och vill följa processen.. och ja det må inte fylla någon större funktion..och variablerna är många.. Men ger mig en chans att kanske lära mig något av det i hela processen.
Har tagit test med en hydrometer, och kommer ta fler. Men vill inte öppna mina damejeanner en gång i veckan för att testa.
Och så krävande är det inte att räkna plupp i 2min ;-)
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av Toffeln »

MrTrolls skrev:
Toffeln skrev:Sitter du och räknar "plupp" och för en logg på antalet per minut? Vad fyller det för syfte? Jag gissar att du på något vis bevakar aktivitet och hur det jäser med detta pluppräknande, borde inte en hydrometer/reftaktometer/oeschlemätare göra jobbet både bättre och mindre krävande med ett säkrare resultat
?
Jag menar att antalet plupp är ganska ointressant och ovetenskapligt. Typ av jäsrör, mängden vätska i jäströret, kärlets täthet, lufttryck, rörelse osv påverkar antalet plupp, dessutom kan det ha sluta jäsa trots att det pluppar och vise versa.
Jag har 2olika varianter med olika vatteninnehåll och tjocklek, gör detta för att det är mina första bryggningar och vill följa processen.. och ja det må inte fylla någon större funktion..och variablerna är många.. Men ger mig en chans att kanske lära mig något av det i hela processen.
Har tagit test med en hydrometer, och kommer ta fler. Men vill inte öppna mina damejeanner en gång i veckan för att testa.
Och så krävande är det inte att räkna plupp i 2min ;-)
AbsolUt. Alla står nog någon eller flera gånger framför sitt jäskärl och tittar på pluppen. Var mest av nyfikenhet ifall det fanns någon teori jag missat . All observation fyller en funktion i vägen till resultat ☺
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Toffeln skrev:
MrTrolls skrev:
Toffeln skrev:Sitter du och räknar "plupp" och för en logg på antalet per minut? Vad fyller det för syfte? Jag gissar att du på något vis bevakar aktivitet och hur det jäser med detta pluppräknande, borde inte en hydrometer/reftaktometer/oeschlemätare göra jobbet både bättre och mindre krävande med ett säkrare resultat
?
Jag menar att antalet plupp är ganska ointressant och ovetenskapligt. Typ av jäsrör, mängden vätska i jäströret, kärlets täthet, lufttryck, rörelse osv påverkar antalet plupp, dessutom kan det ha sluta jäsa trots att det pluppar och vise versa.
Jag har 2olika varianter med olika vatteninnehåll och tjocklek, gör detta för att det är mina första bryggningar och vill följa processen.. och ja det må inte fylla någon större funktion..och variablerna är många.. Men ger mig en chans att kanske lära mig något av det i hela processen.
Har tagit test med en hydrometer, och kommer ta fler. Men vill inte öppna mina damejeanner en gång i veckan för att testa.
Och så krävande är det inte att räkna plupp i 2min ;-)
AbsolUt. Alla står nog någon eller flera gånger framför sitt jäskärl och tittar på pluppen. Var mest av nyfikenhet ifall det fanns någon teori jag missat . All observation fyller en funktion i vägen till resultat ☺
Ingen vetenskaplig tes här inte :-) Precis vad jag tänkte! :D
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Toffeln skrev: Jag menar att antalet plupp är ganska ointressant och ovetenskapligt. Typ av jäsrör, mängden vätska i jäströret, kärlets täthet, lufttryck, rörelse osv påverkar antalet plupp, dessutom kan det ha sluta jäsa trots att det pluppar och vise versa.
Vad mer än möjlig kvarvarande Co2 får det att fortsätta bubbla i röret? :-)
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Plockade fram flaskorna idag för att titta till dem :D
Täcket av jäst samt några av jästbergen har försvunnit.. Gick samma väg som Atlantis ! De jäser på fin fint, man riktigt ser hur allting jobbar på!
#Bästafreakinghobbyn!

Batch #1

Dag: 17
IMG_0219.jpg
IMG_0219.jpg (865.79 KiB) Visad 1464 gånger

Batch #2

Dag: 12
IMG_0220.jpg
IMG_0220.jpg (496.73 KiB) Visad 1464 gånger

Till synes så ingen förändring, förutom en liten liten rand av jäst på bottnen.. Är så jävla sugen på att kolla med hydrometern! Men trots att jag är en otålig och stressad människa lyckas jag hålla mig :evil:
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av Sourz »

Hur går de med projektet? :)
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Sourz skrev:Hur går de med projektet? :)
Jo projektet går frammåt (hoppas jag)! Bubblingen är nere på 2plupp i batch 1 och 6plupp/min på nr 2.

Tänkte plocka upp dem och fota av dem imorgon, spännande eftersom de står i lådor så vet inte hur stor jästkakan är.. förra gången jag fotade av dem var där bara ngn millimeter.
Så förbannat sugen på att kolla Oe men vill inte riskera och öppna :x

När det är färdig jäst då borde nivån i vattenlåset jämna ut sig ?
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Alright!

Batch #1
Dag 30: 1 plupp/min. Av kakan att döma har jästen jobbat på! :D
IMG_0244.jpg
IMG_0244.jpg (499.73 KiB) Visad 1448 gånger


Batch #2
Dag 25: 5-7 plupp/min. Samma här, jästen ser ut att göra sitt jobb tycker jag! Gillar verkligen färgen på detta mjödet :D
IMG_0245.jpg
IMG_0245.jpg (397.12 KiB) Visad 1448 gånger

Här står mina testbryggningar, alla är mjöd. de två till vänster är #1 & #2
IMG_0246.jpg
IMG_0246.jpg (373.57 KiB) Visad 1448 gånger
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av Sourz »

Ser ju absolut ut som de händer nått! :) Hur starkt blir ditt mjöd? Funderar lite på att mata ihjäl min jäst, emn är lite osäker på att tillsätta mer honung såhär sent i processen.. Borde väl bara låta den bli klar och köra på en starkare sats nästa gång :)
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Visst gör det :D
Lalvin 1118 Champagnejästen ska ju gå upp till 16-18% Men jag har inte honung i till att den ska nå upp dit..
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av Sourz »

Okok.. Ja du ska köra på med rätt så mycket honung för att komma upp dit! Själv kommer jag nog hamna runt 10% på mina :)
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

haha jo kom till den insikten också :D
Har kört d47 jäst på mina andra. Men batch #1 & #2 får jäsa sålänge som möjligt, har inga planer på att eftersöta. Vill se hur de blir efter ett halvårs lagring (i flaska) utan att "konstlat" med det... Tänker att då lär jag mig ngt iallafall! (kanske) Lär väl smaka sprit!
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av Sourz »

Jag räknade lite på ditt recept. Och honung har ungefär 79g socker, pr 100g. Du har kört med 1.2kg honung som då ger dig 948g på dina 5 liter, eller 189,6 gram pr liter.

1% alkohol får man av 16g socker pr liter. 189/16 = 11.85.

Så jag tror du kommer hamna nånstans mellan 10-12% beroende på exakt vätskemängd, sockermängden i just ditt honung osv.

Men de borde hamna runt 11% iaf :)
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Skriv svar

Återgå till "Mjödsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster