Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första mjödet 2 satser Brygglogg

Mjödsatser och recept. Även recensioner av mjödsatser och tillbehör.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av Toffeln »

MrTrolls skrev:Har ingen köksfläkt! :-) Sitter en ventil i väggen ovanför, gammal som gatan men fungerar fantastiskt bra !
Jäklar va skönt. Innan renoveringen såg jag inte bakre kastrullerna pga låg fläkt, rymdes inget under heller. Under och efter renoveringen har det bara bråkat på alla vis med fläkt och nya kåpan. Därför jag genast såg att du inte hade någon :lol: Dom kunde bygga riktigt förr!
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

usch vad drygt det låter... ja det gamla de kunde göra det ordentligt.. behöver bara rengöra gallret ibland så :-)
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Batch #1

Jag må vara en tomte som är fascinerad av pluppandet!

Märkte igår att jäsröret stod still en längre tid.. Så idag tog jag min Dungeon Masters manual, en timer och satte mig och läste.. aa är lite nerd haha :D

Efter ca 1 timme så kom ett försiktigt plupp.
Planen är att låta det stå kvar där det gör i sina 21grader i 7 dagar till. Sen ner i källaren där temperaturen håller sig jämt på 15grader i 14 dagar.
Sen ta upp det och låta det stå i kylen över natten för att komma ner till 5-8grader, racka över det till en ny damejeanne (komma ihåg att mäta Oe) smaka av. Så om 22dagar kan jag smaka :D Spännande för vid första flytten smakade det som skrivet.. jäst! :-)

Efter detta är jag inte riktigt säker får utvärderas hur det ser ut & smakar. Men antagligen får det stå i 14dagar i 21grader för att se om jäsningen drar igång igen och hur pass klar den är! :w00t:
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Batch #1

Dag 53: Har nu åkt ner i källaren för att stå svalt i 14dgr.
IMG_0380.jpg
IMG_0380.jpg (279.83 KiB) Visad 1403 gånger

Batch #2

Dag 48: Rackat om den till en ny damejeanne! Oe låg på -5 eller vad man skriver :-D
Smakprovet påminde om ett jäst vitt vin med antydan av honung. I tanken helt ok om jästsmaken vore borta och det inte var 21 grader varmt :-D
IMG_0381.jpg
IMG_0381.jpg (345.6 KiB) Visad 1403 gånger
IMG_0382.jpg
IMG_0382.jpg (385.66 KiB) Visad 1403 gånger
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Batch #2
Fick inte ta mer än 3 bilder i ett inlägg! här är mitt lilla smakprov !
IMG_0383.jpg
IMG_0383.jpg (310.77 KiB) Visad 1403 gånger
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av Toffeln »

Ser skitmmysigt ut, speciellt när man ser din bild och tittar ut genom fönstret här hemma. Stora berg med snö och slask.

Förresten. Försök hålla oemätaren så den inte tar i mätglasets vägg. Kan ge fel värden med lite otur.
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Toffeln skrev:Ser skitmmysigt ut, speciellt när man ser din bild och tittar ut genom fönstret här hemma. Stora berg med snö och slask.

Förresten. Försök hålla oemätaren så den inte tar i mätglasets vägg. Kan ge fel värden med lite otur.

aaa känns sommar över bilden! men skenet bedrar! var skitkallt :D Idag är det däremot varmt och skönt.. blåser knappt och säkert hela 7grader:-)

Tack för tipset, ska tänka på det i framtida mätningar :-)
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Hej på er igen!

Nu är jag inne på månad 5 av batch #1 & #2 !

De jäser fortfarande även om väldigt väldigt lite och sakta.
har klarnat väldigt mycket.


Batch #3 & #4 är färdigjästa.

Tror att det har med att göra att på #1 & #2 så hade jag inte honung till att uppnå jästens maximala alkohol potential vilket gör att de jäser otroligt länge och in i det sista.

på batch #3 hade jag så att det var ganska mycket procentenheter över möjlig alkohol och på #4 bara någon enstaka enhet över.. tror att detta har gjort att jästen kunna äta och producera tillräckligt mycket alkohol för att verkligen kunna ta död på sig själv.


#1 & #2 Har en känsla av vitt vin med lite honungsmak, det karameliserade är tyngre på tungan..

#3 Har enligt min vän som druckit mycket mjöd en perfekt smak, ett av de bästa mjöden han smakat. Själv tycker jag det smakar helt underbart!

#4 Detta var där mindre honung i så alkoholsmaken är mer framträdande, dock mycket gott detta också. tror att med lite lagring kommer det vara superbt!


Ja detta var uppdateringen för denna gången :D

Nästa kommer när #1 & #2 väl jäst klart !
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Precis provsmakat Batch #1 & #2..

Helt odrickbara.. rent alkoholsmak..visst lite honungston i bakgrunden... !

Blir att tillsätta mer honung !
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Tillsatte mer honung efter förra inlägget glömde dock att skriva upp exakt vilken mängd...... :doh:

Efter ca7 månader verkar Batch #1 & #2 sagt sitt sista plupp! 3-5 dagar nu utan att vattnet i jäsröret har rört sig en millimeter. har för den delen också lagt över sig på första delen av jäsröret.

Har skakat damejeannerna lätt under de senaste veckorna en gång i veckan för att frigöra lite av kolsyran..

Funderat på att hjälpa klarningen på traven med bentonit! Men tror att jag fortsätter som tänkt, att det får klarna av sig själv... Har det dock inte klarnat om 2mån så tar jag nog till hjälpmedel.

Tänker låta det stå i skåpet i iallafall en månad till och se vilken skillnad det blir på klarhet, sen kallkrascha det i ca 2-6veckor.
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Tänk vad mycket som kan gå fel!

Något har hänt sedan jag tillsatte den extra honungen.. antingen har jästen självdött innan eller så har jag socker chockat ihjäl den.. mjödet ligger på ca 6-7% (borde komma upp till 16-18%)jäser inte mer och är sött som faaaen!

på måndag tänker jag åka och köpa med lalvin Ec-1118 och se om jag kan få igång jäsningen igen..


Skriver igen om jag lyckas få igång jäsningen eller misslyckas... cya later!
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Följande gäller på batch #1 & #2:

21/8: gjorde två stycken yeast starters innehållande honung vatten, jästnäring och 1/2 pkt Lalvin ec-1118 anda halvan av torrjästen åkte rakt ner i musten utan starter.
på kvällen så kollade jag efter "plupp" och inget hände på 10min

22/8:Tog mig en ny koll efter aktivitet och med 5min mellanrum så "pluppar" det i båda damejeannerna. så bubbelsamlingar vid kanterna på ytan.

23/8: åter igen kolla plugg 2.5min mellanrum så pluppar det. Större bubbelsamling vid kanterna på ytan samt att man kan se ett antal bubblor som stiger längst sidorna av damejeannen.


Känns och ser ut som att ny jäsningen har satt igång. nyfiken på hur detta kommer se ut om ett par dagar samt hur jästen egentligen mår med tanke på den låga syrehalten,samt att där är ca 7% alc i själva musten.
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Tjoho!


Såhär 1.5 år senare så buteljerade jag mjöden på vinflaskor.

Smaken är för att låta snobbig.. ytters delikat!

batch #2 som hade karameliserad honung i sig vinner med hästlängder:D

Slutresultatet blev ca 14% :D
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av Allfader »

Tack för en intressant tråd! Du lyckades alltså rädda batch 2 tillslut?
Har själv lite bestyr med att få mjöd gott så ska ta med mig tipset om karamelliserad honung. Ska sätta några provsatser närmsta veckorna med olika kryddning, så karamelliserat får följa med.
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Första mjödet 2 satser Brygglogg

Inlägg av MrTrolls »

Man tackar :D

Ja med tillsatts av en hel del honung och kicka igång jäsningen igen så blev det mycket bra till slut :D

Jag karameliserar alltid någon del av min honung nu, tycker att det ger en extra smak och djuphet till satsen.
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Skriv svar

Återgå till "Mjödsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster