Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ska man räkna in fruktens socker i receptet?

Mjödsatser och recept. Även recensioner av mjödsatser och tillbehör.
Corvus
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön nov 27, 2016 9:03

Ska man räkna in fruktens socker i receptet?

Inlägg av Corvus »

Goddagens!

Jag har satt mjöd ett par tillfällen, och då fått både desertvin och ett starkvin som smakade riktigt starkt (Alkohol). Jag tänkte därför försöka mig på lite smaksatt för att göra starkvin som inte riktigt
smakar så mycket alkohol. Tanken var att använda kanelstänger samt äpplen, kanske som mål att konsumeras nästa jul.

Min fråga är lite på nybörjarnivå då jag inte har använt frukt förut. Skall man fylla ett valfritt kärl med vatten och låta frukten ligga i, sedan filtrera, eller ska man koka upp vatten och frukten?
Sedan är jag fundersam på om man behöver räkna in fruktosen i sockret som kommer att jäsa, eller är det så försumligt att man lika gärna kan strunta i att räkna detta?

Mvh
Corvus
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ska man räkna in fruktens socker i receptet?

Inlägg av latmasken »

Man jäser normalt ett tag med frukten i (så kallad "fruktmassajäsning"). Jästen bryter då ner frukten och drar ut smak och socker ur den.

Sen silar man av fruktmassan och låter resten jäsa vidare tills det jäst klart.

Säkrast resultat får man såklart om man räknar med fruktens socker, men är det frukt med låg sockerinnehåll spelar det kanske inte så stor roll.

Du får helt enkelt kolla upp vad den aktuella frukten verkar ha för sockerinnehåll. Livsmedelsdatabasen innehåller rätt mycket info.
Skriv svar

Återgå till "Mjödsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster