Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp en förvirrad nybörjare med förkultivering!

Utrustning och teknik.
Waljemotgården
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre sep 30, 2016 1:43
Utrustning: Damejeanne,

Hjälp en förvirrad nybörjare med förkultivering!

Inlägg av Waljemotgården »

Hejsan!
Jag ska sätta min första sats mjöd då äppelträdet valde att ge mer än nog äpplen i år!
Honungen (fin svensk ekologisk honung) är smält, äpplena pressade till juice, och jästen är inköpt.
Problemet är bara den där jäkla förkultiveringen!

Jag har köpt Edelmans champagnejäst efter ordination på lokala bryggerishoppen. Flytande jäst.
Jag håller på att googla mig förtvivlad på hur man gör med förkultivering på flytande jäst. Alla säger olika på olika sidor och forum, och vissa menar att man inte behöver förkultivera alls.
Kan någon snälla ge mig ett definitivt recept på förkultivering?
Har alltså Edelmans champagnejäst, vätskan består av honung och äppelmust/juice. Just nu står litermätaren på 8 liter - och då har jag inte tillsatt mer än 3 liter för att mjuka upp honungen.
Snälla snälla hjälp mig!!
Mvh
Marijke Bylund
Waljemotgården
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Hjälp en förvirrad nybörjare med förkultivering!

Inlägg av Weinkeller »

Blanda med lite av din tänkta must men halva sockerhalten, ca 5dl i tex en 1.5 l PET flaska, tillsätt gärna jästnäring. Skaka ofta i minst två dygn innan du pitchar den.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Waljemotgården
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre sep 30, 2016 1:43
Utrustning: Damejeanne,

Re: Hjälp en förvirrad nybörjare med förkultivering!

Inlägg av Waljemotgården »

Weinkeller skrev:Blanda med lite av din tänkta must men halva sockerhalten, ca 5dl i tex en 1.5 l PET flaska, tillsätt gärna jästnäring. Skaka ofta i minst två dygn innan du pitchar den.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk

Tack så mycket!!
Underbart=)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster