Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mjödbryggning med vindruvor

Utrustning och teknik.
bryggmannen2016
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor sep 29, 2016 16:38
Utrustning: Coca Cola flaskor!

Mjödbryggning med vindruvor

Inlägg av bryggmannen2016 »

Då jag har bryggt flera gånger förr och har lyckats väldigt bra tänkte jag göra ett litet "experiment". Har alltid använt riktiga jäsningsmedel men har aldrig prövat utan. Så det som gäller för detta mjöd recept är detta;

4 liter vatten
800 gram Honung
skal från 40-50 vindruvor
lite äppelklyftor för smak.

Inget avancerat, förväntar mig inget speciellt bra mjöd. Jag har en broder som är nog en av de smartaste människorna jag känner och han gjorde alltid med vindruvor när han var 16-17 för han hade inte tillgång till riktigt bra jäst. Han berättade att han tog dessa ingredienser, la ut flaskan i skogen i något bryn där det inte går mycket folk sen täcker han över med något sorts plast som skydd mot regn och storm. Han brukade låta den vara i skogsbrynet i kanske 2-3 veckor och sedan dricka sig full och glad.

Jag tänker göra samma sak fast jag kommer ha den i garderoben där det är mörkt och varmt. Vad tror ni kommer hända? Kommer ge uppdateringar här med bilder os.v.

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster