Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

gör min första mjöd nu men undrar lite,,

Utrustning och teknik.
Lomlar
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 29, 2016 18:47
Utrustning: 5 liters dunk

gör min första mjöd nu men undrar lite,,

Inlägg av Lomlar »

tjena ny här :D satte min första mjöd sats för ett par dagar sen 2016-08-23

5 L vatten
1,2 L honung
lite jästnäring
och jäst LALVIN EC-1118

och fick låna en sådan där mätare från en kompis och max måttet på den är 120 och när jag slängde i den i blandningen så stack den iväg en bra bit över 120 :P kompisen trodde inte det skulle göra något den bubblar och har sig nu så den lever ju men tänkte mest om det påverkade satsen på något sätt att det blev så högt???

sen är jag väldigt nyfiken på hur länge man ska låta den stå innan själva jäsnings proceduren är klar och jag kan tappa om den och låta den klarna för att sedan drickas:P

ska jag låta den stå tills den slutat bubbla helt eller räcker det med 7 dagar? börjar bli lite otålig är nyfiken något så otroligt
jaxmojs
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: ons jan 09, 2013 23:07
Ort: Västerås

Re: gör min första mjöd nu men undrar lite,,

Inlägg av jaxmojs »

låter konstigt att en hygrometer skulle komma över 120på 1,5 kg honung i 5 liter ... vad var de för mätare eg? vad hade du för temp och är mätaren kalibrerad på 20c?
Two beer or not two beer ... Shakesbeer
Handlar av Maltmagnus.se och humle.se
På jäsning:
Biab: Vår första IPA
På flaska: 23l Coopers Lager
Lomlar
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 29, 2016 18:47
Utrustning: 5 liters dunk

Re: gör min första mjöd nu men undrar lite,,

Inlägg av Lomlar »

jaxmojs skrev:låter konstigt att en hygrometer skulle komma över 120på 1,5 kg honung i 5 liter ... vad var de för mätare eg? vad hade du för temp och är mätaren kalibrerad på 20c?

jorå den vart kalibrerad på 20c men tempen påt vete fan han ingen temp för mäta det men det står här o bubblar till o från men vete fan om det hänt något med socker mängden i den får la slänga i hydrometern igen o se efter :P
Lomlar
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 29, 2016 18:47
Utrustning: 5 liters dunk

Re: gör min första mjöd nu men undrar lite,,

Inlägg av Lomlar »

gjorde en ny mättning med hydrometern och den visade 110-115 kanske men bubblan har börjat sjunka innan vart det ju ett par sekunder mellan varje bubbla nu är det en halv minut mellan varje bubbla så misstänker att jästen börjar bli trött o dö eller så är det för mycket alkohol i den
Lomlar
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 29, 2016 18:47
Utrustning: 5 liters dunk

Re: gör min första mjöd nu men undrar lite,,

Inlägg av Lomlar »

mätte om den nu igen rört om lite och smakat av den det nu ser det ut så här

start mått 130 -140

nuvarande mått 100/105 någon stans där i mellan vart det nu

och själva trycket i dunken har sjunkt avsevärt och sen jag rörde runt så har det inte bubblat ett jota :D men känner inte av någon alkohol smak i den


den första test satsen jag satte smakade nästan bara alkohol men denna ingenting typ som o dricka saft eller något
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster