Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäst och jästsmak.

Utrustning och teknik.
John_oscar
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre dec 18, 2015 8:28
Utrustning: Jästunna

Jäst och jästsmak.

Inlägg av John_oscar »

Hej,

Har gjort mitt första mjöd av egen honung (förmodligen rapshonung 5,5kg). Har vanlig universalvinjäst och lite jäsnäring. Gjorde 25 lit. Jag har läst att det skulle ta flera veckor att få en total utjäsning.

Min tog max 10 dagar, kan det varit vildjäst i min honung som gjorde något hokus pokus? Är detta någon vildjäst att försöka spara då den tydligen har en himla fart? (Har mer honung från samma bisamhälle och batch)

Jag lade även till 1,5kg Ingrid-Marie-äpplen efter några dagar som legat i askorbinsyra så de inte blev bruna och konstiga.

Jag var tvungen att avbryta jäsningen (blir för starkt för min smak) så jag jässtoppade och klarnade med kieselsol och chitosan. Tappade om och eftersötade med ytterligare 1,5kg honung. Nu har jag ett friskt mjöd med sötma och syra. Dock smakar (mest luktar) det fortfarande lite jäst och efter varje skakning lämnar den mer och mer bottensediment. Hur länge ska jag låta det stå i jästunnan (plasttunna) innan jag kan tappa upp det på flaska? Och om jag fårstår det hela rätt kommer jästsmaken klinga av med tiden? Hur länge tar det?

Smakade på den igår (ett dricksglas) och den är god, men som sagt jästig. Total ansiktsförlamning, uppskattar att den är ca 15%-ig.

/Daniel
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Jäst och jästsmak.

Inlägg av Omlott »

Goddag Daniel och välkommen till bryggarträsket!

Det där med jästid beror på många olika faktorer, temperatur, näring, jästtyp, vad man jäser med mera. Så häng inte upp dig på att det gick fortare än vad det stod att det skulle göra på något annat ställe.
Hur varmt stod brygden?
Man vill helst att det inte ska gå för fort (vilket beror på jästen vart den gränsen går) när det jäser för då producerar jästen med finkeloljor vilket kan ge en otrevlig bismak. Du kan läsa mer om detta på forumet.

Angående jästfällningen så ska du låta kärlet stå tills brygden har klarnat. Och när är det? Svårt att säga..men eftersom du har tillsatt klarningsmedel så skulle jag tippa på en månad. Hellre för länge än för kort tid, det är så tråkigt att upptäcka att det ligger massa bös i flaskorna senare.
Jästtonerna kommer försvinna med lagring på flaska. Tid, beror på. Mjöd blir bara bättre med åren, så pröva en flaska varje år och utvärdera.
John_oscar
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre dec 18, 2015 8:28
Utrustning: Jästunna

Re: Jäst och jästsmak.

Inlägg av John_oscar »

Hej och tack!

Tunnan stod på stativ så att den var jämnvarm och temperaturen låg 22 C stumt. Finkeloljor har jag hört talas om vet dock inte vad dessa smakar, men vad jag har hört är det vedervärdigt och det är inte fallet med min mjöd. Ska dock inte utesluta det då jag inte vet vad det smakar. Hur smakar dessa finkeloljor? Jag tackar och bockar för informationen och tappar upp flaskorna om en månad (tre veckor kvar). Eller när jag har en riktig klar vätska.

Ska börja på en ny omgång redan i helgen, denna gång med en annan jästtyp som inte har så bråttom. Om det nu inte är så att jag har någon vildjäst i min honung. Jag vill inte värma den heller eftersom jag tar bort alla nyttigheter i honungen då. Fast å andra sidan kanske både jässtopp och klarningsmedlen redan har mördat min honung?...
Fdetting
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör apr 30, 2016 15:30

Re: Jäst och jästsmak.

Inlägg av Fdetting »

Har en fundering . angående att avstanna jäsnigen, för att behålla den friska bubblande karaktären, utan att döda jästen, med värme. Eller absolut inte med E202.
skulle +5c vara alternativ till det,

då procenten har jag viljat avstana 12 % 14 % 21% alchol.
det medför fördelar imin bryggning. om det går att verkställa denna väg.
_Man känner ju till att aktiverad jäst, (dör av temp +30)CA.... men avstanar den eller DÖR den vid 10 Dagar i + 5 C.
eller kommer min jäst att fortsätta jäsa i kylen.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster