Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kjells vin + blåbärsmjöd, lite funderingar

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Kjell Kriminell
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån nov 02, 2015 17:46
Utrustning: Damer och Janne

Kjells vin + blåbärsmjöd, lite funderingar

Inlägg av Kjell Kriminell »

Hej på er!

Äntligen gjort en användare här på härliga bryggforum som jag lurkat runt på rätt länge, jag har även äntligen börjat brygga lite smått igen och redan stött på lite funderingar.

OM ni inte känner för att läsa vore jag tacksam om ni ändå kollade lite på mina frågor mot slutet av posten :)

Jag kan börja med att nämna att jag inte innehar någon större erfarenhet i den underbara bryggerikonsten men lyckades förhållandevis väl när jag kände lite på det för några år sedan. Då lyckades jag åstadkomma två hyggliga mjöd samt ett något för torrt äppelvin för min smak. Nu har jag läst på mer och lärt mig att man med hjälp av Oechsle kan sikta in sig på en torr, fyllig, frisk eller söt slutprodukt. Nog dillat om det.

I förra veckan började jag fundera på bryggning igen och hur roligt det var sist och blev sugen igen. Hittils har jag införskaffat lite jäsrör, en del ny kunskap, svavel, jäst (Sonjo vinjäst universal, troligen ingen höjdare men enbart kört vildjäst tidigare) samt ny mätutrustning.

I fredags, lite rund om fötterna och fylld med bryggarglädje, gjorde jag iordning en inte så kosher femliters-hink med jäsrör. Ett par dagar innan var jag med och pressade gröna druvor (troligen Solaris) och fick med mig 3L opastöriserad juice hem. Just då tänkte jag att jag skulle låta druvornas egen jäst stå för det goda då det borde passa just de druvorna bäst, det ångrade jag dock när paranoian slog in. Det hade bildats en hinna mögel på ytan. Möglet silades bort genom silduk och 0,2g svavel tillsattes.

Eftersom hinken var på fem liter drog jag i en liter vatten så jag fick ihop 4L vätska.
Nu var det dags att räkna på lite Oechsle. Tanken var att landa runt 14% alkohol vilket ger (4Lx14%x17g) = 952g socker. Druvjuicen låg på 55° vilket, om jag förstått rätt innebär 110g socker per liter. Tyvärr gick det lite fort så jag tänkte att det var 110g socker i hela fyra liters satsen. Så jag drog i 872g sockerlösning istället för 632g :doh: . Rädslan kom krypande när saften visade 120°, jag trodde stackars Sonjojästen skulle trilla av pinn redan innan den nuddat ytan men icke!
Eller, vem vet, någonting puttrar på med 4,6 plopp/minut i alla fall!

Då kommer lite funderingar:
1. Är det någon som vet vilken alkoholstyrka Sonjo vinjäst universal klarar innan den ger upp? Jag är lite orolig för att den kommer dö vid 13-14% och att vinet blir jättesött eftersom det finns massa socker kvar?
2. Vad rekommenderar ni att man gör då? Kan jag spä ut vinet, skicka i en skvätt ny jäst och när den är klar vid 14% tillsätta lite vinsyra för att det inte ska bli för blaskigt?

Mycket tacksam för vägledning och svar från er erfarna och visa bryggare!

Hoppas jag inte snackat för mycket skit, det var kul att skriva av sig lite :lol: , jag fortsätter med nästa brygd och problem i nästa post.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Kjells vin + blåbärsmjöd, lite funderingar

Inlägg av ranald »

Kjell Kriminell skrev:Hej på er!
Nu var det dags att räkna på lite Oechsle. Tanken var att landa runt 14% alkohol vilket ger (4Lx14%x17g) = 952g socker. Druvjuicen låg på 55° vilket, om jag förstått rätt innebär 110g socker per liter. Tyvärr gick det lite fort så jag tänkte att det var 110g socker i hela fyra liters satsen. Så jag drog i 872g sockerlösning istället för 632g :doh: . Rädslan kom krypande när saften visade 120°, jag trodde stackars Sonjojästen skulle trilla av pinn redan innan den nuddat ytan men icke!
Eller, vem vet, någonting puttrar på med 4,6 plopp/minut i alla fall!
Jag har för mig at 1 grad öchsle motsvarar 2,7 gram socker per liter, så 55 grader borde vara 148,5 gram per liter. 120 Ö borde ge 120/17=19% alkohol i slutänden, men det lär vara få jästsorter som klarar av att jäsa ut det...

Du kan späda med vatten, men om du oroar dig över fylligheten kanske du ska använda druvsaft eller äppeljos (utan konserveringsmedel). Lite tannin, eller starkt té, skadar nog inte, och kanske vinsyra.
Användarvisningsbild
Kjell Kriminell
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån nov 02, 2015 17:46
Utrustning: Damer och Janne

Re: Kjells vin + blåbärsmjöd, lite funderingar

Inlägg av Kjell Kriminell »

Här kommer nästa projekt, 10L enkelt blåbärsmjöd. Jag tänkte att jag skulle dra av en sats eftersom det gick bra med de två jag körde för några år sedan. Drog igång det här i lördags.

Inhandlade 1500g "Svensk landskapshonung från Östergötland" samt 500g frysta blåbär.

Drog fram den gamle trotjänaren på 10L och hällde ner bären samt en skvätt vatten som jag kokade upp. Efter det började en mödosam process med att smälta honungen som var fruktansvärt hård, vad jag kan bedömma. Jag kan inte mycket om honung än men jag antar att den innehöll mycket vax?
Den hade i alla fall en vattenhalt på mindre än 20% enligt etiketten, det låter bra. Jag smälte lite i taget och hällde i. När allt var nere insåg jag att jag inte har tillgång till så rent vatten som jag hade när jag gjorde mjöd sist då jag flyttat sen dess. Vet fortfarande inte vad vattnet här har för klorhalt men jag ville inte krångla till det heller (men borde nog ha kokat det..) så jag slog på tills jag var uppe vid mynningen på min damejeanne.

Oechsle innan jäsning låg på 50° vilket borde vara 100g socker/L, så på 10 liter blir det 1000g socker, vet inte riktigt vad för styrka jag vill satsa på så jag hivade i sista sockret i påsen som redan var på gång, 186g blev det, detta gjorde jag dock dag två och ångrar nu lite att jag öppnade och pillade med det, var det dumt?

Jäsningen avstannade ett tag efter att jag öppnat men är nu dag tre är den tillbaka och puttrar på med 3,6 plopp/minut.

Nu till frågorna:

1. Det har bildats en massa som täcker botten och ca. 3cm upp, massan är också närvarande mellan alla blåbär som flutit upp till toppen av flaskan. Det flyter också runt små "bitar" av denna massa i hela flaskan. Bilder kommer här nere om jag lyckas få dit några. Kan detta vara antingen jäst som förökat sig storartat på kort tid eller vax från honungen som klumpat ihop sig när den svalnade av det kalla vattnet? Eller är det helt enkelt massa mögel och mjödet är dömt till en död i förtid?

2. Jag ville testa något nytt, därav blåbär i mjödet. I det enkla receptet står det att man bör sila bort alla blåbär efter ca. en veckas tid, hur viktigt är det och vad händer annars? Det känns inte alls bra att behöva ta bort kolsyrelagret på toppen och dessutom riskera att röra ner massa luft i mjödet?

Mycket tacksam för svar :D

Trotjänaren och den inte så kosher hinken:
[img=http://forumbilder.se/ED42C/polare.JPG?width=150]

Toppen av flaskan:
[img=http://forumbilder.se/ED42C/toppen.JPG?width=150]

Mög som flyter omkring:
[img=http://forumbilder.se/ED42C/mitten.JPG?width=150]

Botten:
[img=http://forumbilder.se/ED42C/botten.JPG?width=150]
Användarvisningsbild
Kjell Kriminell
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån nov 02, 2015 17:46
Utrustning: Damer och Janne

Re: Kjells vin + blåbärsmjöd, lite funderingar

Inlägg av Kjell Kriminell »

ranald skrev:Jag har för mig at 1 grad öchsle motsvarar 2,7 gram socker per liter, så 55 grader borde vara 148,5 gram per liter. 120 Ö borde ge 120/17=19% alkohol i slutänden, men det lär vara få jästsorter som klarar av att jäsa ut det...

Du kan späda med vatten, men om du oroar dig över fylligheten kanske du ska använda druvsaft eller äppeljos (utan konserveringsmedel). Lite tannin, eller starkt té, skadar nog inte, och kanske vinsyra.
Hmm, det har du nog rätt i.. Jag läser just nu i "Gratis PDF om Oechslevikten" som kommer härifrån tror jag och där står det mycket riktigt att 2,7g socker ger 1°Oe, men under den raden står det att "Uppmätta oechslegrader x2 = gram socker i fruktsaft" vet inte hur jag ska tyda det..

Okej, det tackar jag för, vi får se hur det blir och vad jag gör men dessertvin har jag mycket svårt för så om det blir så sött får jag testa dina tips!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster