Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Plommonmjöd

Utrustning och teknik.
Althorx
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons sep 21, 2011 22:28

Plommonmjöd

Inlägg av Althorx »

Hejsan, har krossat och kokat i ordning ca 2 liter plommon"saft", löst 1,5kg honung i vatten och slängt ner det i min 5 liters damejeanne.
Såg förut att jag hade nån påse jäst i min låda med sådana saker, anyways så nu när jag skulle slänga ner jästen så såg jag att det var ju jässtopp jag har.......
Beställde en massa champagnejäst och starkvinsjäst från pgw i onsdags och är osäker på om det hinner komma tills imorgon.
Jag har en sådan där guldig påse med jäst från någon 7-dagars sats, men av min erfarenhet så smakar vinet skit av den jästen.
Men nu har jag som sagt övriga ingredienser i damejeanne'n och 50/50 chans att jag får hem jästen imorgon.
Hur ska jag göra? Chansa med fuljästen? Låta det stå tills imorgon och om jag inte får hem jästen då, använda fuljäst?
Tacksam för tips :-)
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Plommonmjöd

Inlägg av ranald »

Borde väl kunna finnas enklare vinjäst på stormarknaden i närheten, citygross har det (och öppet till22:00).
Althorx
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons sep 21, 2011 22:28

Re: Plommonmjöd

Inlägg av Althorx »

ranald skrev:Borde väl kunna finnas enklare vinjäst på stormarknaden i närheten, citygross har det (och öppet till22:00).
Ingen uppdatering på posten så jag slängde i fuljästen och hoppas på det bästa, får väl filtrera ordentligt i värsta fall.
Bara en icabutik inom dom närmsta 2 milen och dom har inga vingrejor och har ingen bil så fick bli så :/
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Plommonmjöd

Inlägg av ranald »

Va, har du inga kompisar som kan rycka ut i en nödsituation? :)
Användarvisningsbild
Bergelmer
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:51
Utrustning: Damjeanne/jäshink

Re: Plommonmjöd

Inlägg av Bergelmer »

Om du är osäker på vad jästen har för egenskaper så skulle jag hålla koll på den med en oechslemätare för att se hur det går för den.
Risken finns att du landar på ett snustorrt mjöd om jästen har en hög alkoholtolerans, men då kan du ju alltid eftersöta efter du tillsatt kaliumsorbat för att säkerställa att jäsningen inte återupptar.

såvida du inte vill ha det torrt dvs :)
falconpripps
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör mar 05, 2016 23:16

Re: Plommonmjöd

Inlägg av falconpripps »

Althorx skrev:Hejsan, har krossat och kokat i ordning ca 2 liter plommon"saft", löst 1,5kg honung i vatten och slängt ner det i min 5 liters damejeanne.
Såg förut att jag hade nån påse jäst i min låda med sådana saker, anyways så nu när jag skulle slänga ner jästen så såg jag att det var ju jässtopp jag har.......
Beställde en massa champagnejäst och starkvinsjäst från pgw i onsdags och är osäker på om det hinner komma tills imorgon.
Jag har en sådan där guldig påse med jäst från någon 7-dagars sats och låna pengar till resan, men av min erfarenhet så smakar vinet skit av den jästen.
Men nu har jag som sagt övriga ingredienser i damejeanne'n och 50/50 chans att jag får hem jästen imorgon.
Hur ska jag göra? Chansa med fuljästen? Låta det stå tills imorgon och om jag inte får hem jästen då, använda fuljäst?
Tacksam för tips :-)
Det låter speciellt, hur gick det sen? :D

Har själv lite på jäsning men bara på honung, inget mer än så. Tror inte det blir nå vidare tyvärr... :doh:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster